Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK KÜLTÜR TARİHİNDE TASAVVUF Birinci Düzey TİB 516 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Osman Nuri KÜÇÜK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araş. Gör. Mesut Sandıkçı
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı Türk İslam kültüründe tasavvufun etkisi
Dersin Tanımı Türklerin tasavvuf anlayışının oluşum süreci ve bu düşüncenin Anadolu'ya gelişini araştıran aynı zamanda belli başlı şeyhleri ele alıp inceleyen bir ders.

Dersin İçeriği
1 Türklerin İslamlaşma süreci
2 Orta Asya'da ilk zahidler
3 Hoca Ahmed Yesevi hayatı ve görüşleri
4 Abdülhalik Gücdüvani ve Hacegan ekolü
5 Bahaiddin Nakşibend ve Orta Asya'da Nakşibendilik
6 Horosan ve Nişabur bölgelerinde Fütüvvet, Melamet ve Kalanderilik geleneği
7 Orta Asya tasavvuf düşüncesinin Anadoluya etkileri
8 Nakşebendiyye tarikatının Anadoluya gelişi ve Abdullah İlahi
9 Anadolu Selçuklu Devleti ve Anadolu'da tasavvufi düşünce
10 Hacı Bektaşi Veli ve Bektaşilik
11 Yunus Emre ve Mevlana
12 Hacı Bayram Veli ve Bayrimilik
13 Anadolu'da Aleviliğin ortaya çıkışını etkileyen kültürel ortam
14 Anadolu'da tekke kültürü ve Edebiyat
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Orta Asya'nın İslamlaşma sürecinde Sufilerin rolünü kavrar.
2 Orta Asya Türk düşüncesinin Anadolu'ya etkilerinin nasıl olduğunu anlar.
3 Türklerin İslam olmadan önce ve İslama girdikten sonraki inanç ve kültürlerindeki farklılıklarını kıyas edebilir.
4 Osmanlı düşüncesi ve kültürünü oluşturan fikri arka planını bilir.
5 Aleviliği ortaya çıkışını etkileyen kültürel arka planı bilir.
6 Günümüzde Türk İslam Edebiyatı üzerine yazılan eserleri bilir
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
2 Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3 Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kuralları bilir. Laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirler, bunlara karşı önlem alır, güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
4 Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibidir ve gerekli tedbirleri uygular.
5 Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibidir ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
6 Laboratuvarda kullanılan cihazları, aletleri ve malzemeleri bilir. Bunları uygun olarak kullanır, bakım ve temizliğini yapar.
7 Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örneği kuralına uygun şekilde alır. Örneklerin uygun şekilde transferini sağlar. Örnek kabul ve ret kriterlerini uygular, temel testleri yapabilir ve muhafazası gerekli olan örnekleri usulüne uygun saklar.
8 Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapar, preparat hazırlar, mikroskop kullanır ve mikrobiyolojik ekim yapar. Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları tespit eder ve onları düzeltir.
9 Kimyasal çözelti hazırlar, laboratuvar kimyası ile ilgili temel tanımları ve özellikleri bilir.
10 Sterilizasyon - dezenfeksiyon bilgisine sahiptir ve bunları uygular.
11 Laboratuvar istatistik çalışmaları, malzeme ve kit sayımı ile miad kontrollerini yapar.
12 Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14 Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15 Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16 Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17 Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18 Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar