Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Birinci Düzey SOS 504 2 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Dersin genel amacı, öğrencilerin nitel araştırmanın detaylarını öğrenmelerini, bir alan araştırmasını kuramsal ve kavramsal açıdan değerlendirebilmelerini, yazın, bilgi aktarımı, yorumlama özelliklerini inceleyebilmelerini sağlamaktır.
Dersin Tanımı Nitel araştırmayla yapılmış araştırmaları ve metinleri, kuramsal ve teknik açıdan değerlendirmek.

Dersin İçeriği
1 Nitel araştırma nedir ? Nitel Araştırmanın özellikleri nelerdir ?
2 Nitel araştırmanın temel özellikleri
3 Türkiye’de Nitel Araştırma
4 Türkiye’de Nitel Araştırmalar I – Sosyoloji
5 Türkiye’de Nitel Araştırmalar II– Sosyoloji
6 Türkiye’de Nitel Araştırmalar III – Sosyal antropoloji
7 Güncel Nitel Araştırmalar
8 Ara Sınav
9 Etnografi nedir? Araştırma örnekleri
10 Güncel Etnografik Araştırmalar
11 Güncel Nitel Araştırmalar – Tezler
12 Güncel Etnografik Araştırmalar – Tezler
13 Kaynak Taraması Sonuçları
14 Kaynak Taraması Sonuçları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Nitel araştırmanın detaylarını öğrenmek
2 Karma yöntemin nitel yönünü keşfetmek
3 Etnografi hakkında gelişmiş bilgi almak
4 Nitel araştırma ile yapılmış çalışmaların oluşturduğu literatürü öğrenmek
5 Nitel araştırma deneyimini geliştirmek
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
2 Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
3 Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
4 Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
5 Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
6 Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
7 Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
8 Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
9 Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
10 Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
11 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 13 2 26
Sunum / Seminer hazırlama 1 8 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kümbetoğlu, Belkıs. 2005. Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam.
Yardımcı Kaynaklar Altuntek, Serpil. 2009. Yerli’nin Bakışı-Etnografya: Kuram ve Yöntem. Ankara:Ütopya

Ders İle İlgili Dosyalar