Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKİYE’NİN FİZİKİ COĞRAFYASI Birinci Düzey SBO 203 Zorunlu 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÜCR.ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HASAN GÖNÜLAÇAR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ TUĞBA KAFADAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze ve çevrimiçi
Dersin Amacı Türkiye’nin coğrafi konumu, jeolojik ve jeomorfolojik özellikleri, iklimi, toprakları, hidrografyası, bitki ve hayvan coğrafyası, çevre sorunları ve iklim değişimleri hakkında bilgi ve farkındalık kazandırmak.
Dersin Tanımı Türkiye’nin fiziki coğrafya konularını kavrama ve farkındalık kazanmak.

Dersin İçeriği
1 Türkiye’nin coğrafi konumu
2 Türkiye’nin jeolojik ve jeomorfolojik özellikleri
3 Türkiye’nin iklimi
4 Türkiye’nin iklimi
5 Türkiye’nin toprak coğrafyası
6 Türkiye’nin toprak coğrafyası
7 Türkiye’nin Hidrografyası
8 Türkiye’nin Hidrografyası
9 Türkiye’nin Hidrografyası
10 Türkiye’nin bitki coğrafyası
11 Türkiye’nin hayvan coğrafyası
12 Türkiye’de çevre sorunları
13 Türkiye’de afetler
14 İklim değişmeleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türkiye’nin coğrafi konumunu açıklar.
2 Türkiye’nin jeolojik ve jeomorfolojik özelliklerinin yaşam üzerine etkilerini değerlendirip, çıkarımda bulunur.
3 Türkiye’nin iklim özelliklerini insan yaşamı üzerine etkilerini değerlendirip, çıkarımda bulunur.
4 Türkiye’nin toprak coğrafyasını açıklar ve insan yaşamı üzerine etkilerini değerlendirir.
5 Türkiye’nin hidrografyasını açıklar ve değerlendirir.
6 Türkiye’nin bitki coğrafyasını, yaşanan sorunları ve insan yaşamı üzerine etkilerini araştırıp, değerlendirme yapar.
7 Türkiye’nin hayvan coğrafyasını, yaşanan sorunları ve insan yaşamı üzerine etkilerini araştırıp, değerlendirme yapar.
8 Türkiye’de çevre sorunlarının neler olduğunu ve insan yaşamı üzerine etkilerini araştırıp, değerlendirme yapar ve çözüm önerileri getirir.
9 Türkiye’de afetlerin neler olabileceğini, insan yaşamı üzerine etkilerini araştırıp, değerlendirme yapar ve sorunlara yönelik çözüm önerileri getirir.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 6 2 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 6 2 12
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Akengin H. & Dölek, İ (Eds.)(2021). Türkiye’nin fiziki coğrafyası. Ankara: Pegem Akademi

Ders İle İlgili Dosyalar