Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SOSYAL BİLGİLERİN TEMELLERİ Birinci Düzey SBÖ 101 Zorunlu 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. ABDULLAH SAYDAM
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ABDULLAH SAYDAM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze + online
Dersin Amacı Sosyal bilgilerin temellerine ilişkin kavram ve teorilerin öğretilmesi. Sosyal bilimlerin temel özelliklerinin öğretilmesi. Araştırma yöntemlerinin kavratılması.
Dersin Tanımı Sosyal bilimler ve sosyal bilgiler kavramları; sosyal bilimlerde bilgi; sosyal bilimlerin temel kavramları; başlıca sosyal bilimler ve birbirleriyle ilişkileri; sosyal bilgilerin tarihi gelişimi; sosyal bilgiler programlarının geliştirilmesinde sosyal bilimlerin rolü; sosyal bilgiler öğretiminin felsefi, eğitsel ve tarihsel temelleri; sosyal bilgiler gelenekleri.

Dersin İçeriği
1 Sosyal bilgilerin temel kavramları, tanımlar
2 Sosyal bilgiler ve soysal bilimler ilişkisi, sosyal bilimlerin tanımı ve özellikleri
3 Sosyal bilimlerin özellikleri, sosyal bilim dalları
4 Sosyal bilim araştırmalarında dikkat edilmesi gereken şartlar
5 Sosyal bilimlerde yöntem ve teknikler
6 Sosyal bilim araştırmalarında nicel ve nitel yaklaşımlar
7 Sosyal bilim dallarının birbirleriyle olan ilişkileri
8 Sosyal Bilim araştırmalarında veri kaynakları
9 Vize sınavı
10 Sosyal Bilim araştırmalarında veri toplam yöntem ve teknikleri
11 Sosyal olaylara yaklaşım tarzları
12 Sosyal Bilgiler dersi kapsamında tarih biliminin tanımı ve faydaları
13 Tarihi olayların tasnifi, tarih yazma tarzları
14 Tarih telakkileri
15 Sosyal Bilgiler dersi kapsamında coğrafya ve vatandaşlık bilgisine dair kavramlar
16 Final sınav hazırlıkları
17 Final sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sosyal bilgiler ve sosyal bilimler kavramlarını açıklayabilecektir.
2 Sosyal bilim dalları hakkında bilgi sahibi olur.
3 Sosyal bilimlerin birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
4 Sosyal bilimlerin özelliklerini ve içeriğini açıklayabilecektir.
5 Sosyal bilimlerde araştırma yöntem ve tekniklerini betimler.
6 Sosyal bilimlerde yaklaşım tarzlarını tanıyabilecektir.
7 Sosyal bilimlerde veri kaynaklarını ve veri toplama yöntemlerini tanır.
8 Sosyal Bilgiler dersi kapsamında tarih, coğrafya ve vatandaşlık bilgisi ile ilgili kavramları açıklar.
9 Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan temaları tanır.
10 Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan becerileri, değerleri betimler.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 5 35
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     112
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   100
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Sosyal Bilgilerin Temelleri, Ed. Ali Sinan Bilgili, Nobel Yayınevi.
Yardımcı Kaynaklar Dewey, John (1995) “Tarih ve Coğrafyanın Önemi” Demokrasi ve Eğitim, (çev. M. Salih OTARAN),İstanbul. s. 194-204. Doğanay, Ahmet (2002), “Sosyal Bilgiler Öğretimi" Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, ed. Cemil Öztürk-Dursun Dilek, Ankara. Duverger, Maurice (1990) Metodoloji Açısından Sosyal Bilimlere Giriş, (çev. Ünsal Oskay), Ankara. Sönmez, Veysel.(1997), Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu, Ankara.

Ders İle İlgili Dosyalar