Course unit title Level of course unit Course unit code Type of course unit Semester of course unit Local credit ECTS credit Syllabus
ECOLOGY First cycle ÇM 114 2 2.00 2.00 Print
   
Description of course unit
Prerequisites and course requisities -
Language of instruction Turkish
Coordinator Asst. Prof. Evrim Karaçetin
Lecturer(s) -
Teaching assitant(s) -
Mode of delivery face to face
Course objective At the end of this course, students will be able to: 1. Understand the basics of ecology and ecological interactions . 2. Learn more about ecological applications and how ecological theories can be a use in engineering. 3. Learn more about the ecosystems of Turkey and the environmental problems that Turkey’s ecosystems face.
Course description Ecology, ecological interactions, populations and communities, biomes of the world, ecosystems in Turkey, environmental perspectives

Course contents
1 Ecology and Evironmental Science.
2 Biogeochemical Cycles
3 Biogeochemical Cycles
4 Biogeochemical Cycles and Biological Magnification
5 Population Ecology
6 Population Ecology
7 Communities and Natural Ecosystems
8 Communities and Natural Ecosystems
9 Biomes of the world and ecosystems
10 Biomes of the world and ecosystems
11 Ecosystems in Turkey
12 Ecosystems in Turkey
13 Environmental Perspectives
14 Environmental Perspectives
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -

Learning outcomes of the course unit
1 Understand the basics of ecology and ecological interactions .
2 Learn more about ecological applications and how ecological theories can be a use in engineering.
3 Learn more about the ecosystems of Turkey and the environmental problems that Turkey’s ecosystems face.
4 -
5 -
6 -
7 -
8 -
9 -
10 -

*Contribution level of the course unit to the key learning outcomes
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Ziraat Mühendisliği disiplinine özgü alanlarda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ziraat mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme ve çözüm yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili bir süreci, ürünü, modeli gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkânlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak, belirli gereksinimleri karşılayacak, geliştirecek şekilde tasarlama ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
4 Alanıyla ilgili yeniklere karşı farkındalık
5 Alan uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
6 Alanlarıyla ilgili tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi
7 Alanında disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
9 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
11 Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Number of stars refer to level of contribution from 1 (the least) to 5 (the most)

Planned learning activities, teaching methods and ECTS work load
  Quantity Time (hour) Quantity*Time (hour)
Lectures (face to face teaching) 14 2 28
Study hours out of classroom (study before and after the class) 14 1 14
Homework 0 0 0
Presentation / seminar 0 0 0
Quiz 0 0 0
Preparation for midterm exams 1 3 3
Midterm exams 1 2 2
Project (term paper) 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Field study 0 0 0
Preparation for final exam 1 10 10
Final exam 1 2 2
Research 0 0 0
Total work load     59
ECTS     2.00

Assessment methods and criteria
Evaluation during semester Quantity Percentage
Midterm exam 1 100
Quiz 0 0
Homework 0 0
Semester total   100
Contribution ratio of evaluation during semester to success   40
Contribution ratio of final exam to success   60
General total   100

Recommended and required reading
Textbook Ekolojinin Temel İlkeleri (Yazarlar: E.P. Odum, G.W. Barret) – Palme Yayıncılık (2008)
Additional references Ekoloji ve Çevre Bilimleri (Yazarlar: Mine Kışlalıoğlu, Fikret Berkeş) – 4. Baskı (Ekim 2003), Remzi Kitabevi. Sessiz Bahar (Yazar:Rachel Carson), Palme Yayıncılık 2004.

Files related to the course unit