Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MİMARLIKTA HESAPLAMALI TASARIM YAKLAŞIMLARI Birinci Düzey MİMS03 Seçmeli 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ÖZLEM ATAK DOĞAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli TEORİK
Dersin Amacı -Öğrencilere tasarımda bilişim alanındaki araştırma ve geliştirme çalışmalarının kuramsal yönünü ve kısa tarihini aktarılması - Hesaplamalı tasarım ve gelişen dijital teknolojiler ile değişen mimari tasarım araç ve ortamlarının tasarım aktiviteleri ve süreçleri üzerindeki etkilerini sorgulanması; 21. yüzyılın değişen tasarım ürünü üzerine düşünmek. - Hesaplamalı tasarımda kuram/pratik ilişkisini değerlendirilmesi - Mimari tasarımda bilişim alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimin kavranılması - Alanla ilgili olarak güncel mesleki konuların araştırılıp incelenerek sunulması
Dersin Tanımı Mimarlıkta Bilgisayar Destekli Tasarım''dan (CAD) Hesaplamalı Tasarıma geçiş, tasarım düşüncesinde ve yöntemlerinde köklü bir değişimi temsil etmektedir. Bu bağlamda ders, hesaplamalı tasarım düşüncesi için bir temel oluşturarak hesaplamalı tasarım yaklaşımlarını ve mimarlık alanındaki güncel çalışmaları inceler. Hesaplamalı tasarım düşüncesinin matematik, bilgisayar bilimi, evrimsel biyoloji, sistem bilimi ve felsefe ile olan güçlü ilişkileri dersin izleğini kurar. Bunu yaparken teknik bir yaklaşım sunmaktan ziyade, hesaplamalı tasarım söylemleri ve uygulamaları için temel oluşturan konu ve kavramları tartışılır. Ders kapsamında; Algoritmik-parametrik tasarım, türetici sistemler, uzman sistemler, evrimsel sistemler, animasyona dayalı tasarım, diyagram mimarlığı, malzeme ve performansa dayalı tasarım, bilgisayar destekli üretim, vb. güncel hesaplamalı tasarım yaklaşımları örnekler üzerinden ele alınır.

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı
2 Hesaplama, hesaplamalı düşünme ve hesaplamalı tasarım
3 Erken Kompütasyonel(Hesaplamalı) Çağ (1960-1980)- Bilgisayarın İnsanlaştırılması
4 1980 ve sonrası - Bilgisayarın Araçlaştırılması
5 1990’lardan Günümüze / Bölüm 1 Bilgisayarın Tasarımdaki Yeri Tartışmaları: Bilgisayarın Ortamlaştırılması
6 1990’lardan Günümüze / Bölüm 2 Hesaplamalı tasarım düşüncesi ve mimari tasarımda yarattığı dönüşümler
7 Güncel Hesaplamalı Tasarım Yaklaşımlara Genel Bakış
8 Ara Sınav: Klasik Sınav
9 Güncel Hesaplamalı Tasarım Yaklaşımları / Örnekler 1
10 Güncel Hesaplamalı Tasarım Yaklaşımları / Örnekler 2
11 Güncel Hesaplamalı Tasarım Yaklaşımları / Örnekler 3
12 Final teslimine yönelik öğrencilerin ödev konusu öneri ve sunumları
13 Final teslimine yönelik öğrencilerin ödev konusu öneri ve sunumları
14 Dönem sonu genel değerlendirme
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mimari tasarımda tarihi ve güncel bilişim kuramları bilgisini özgün düşünce ve araştırma ile geliştirebilme
2 Mimarlıkta dijital araçların kullanımının ortaya çıkardığı yeni tasarım yaklaşımlarının eleştiri ve değerlendirmesini yapabilme
3 Mimari tasarımda bilişim çalışma alanının ilişkili olduğu diğer disiplinlerle arasındaki etkileşimi kavrayabilme, yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme.
4 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel süreçleri kullanarak alanında bir konu ile ilgili düşünceler geliştirebilme
5 Mimarlıkta hesaplamalı tasarım örneklerini çözümleyip değerlendirebilme
6 Mimarlıkta dijital sunum araçlarını kullanabilme
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2 Tasarım Düşüncesi Becerisi
3 Kuramsal Bilgi Becerisi
4 Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5 Eleştirel Düşünme
6 Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7 Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8 Geniş Kapsamlı Tasarım
9 İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10 Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11 Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12 Taşıyıcı Sistemler
13 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14 Proje ve Yapım Yönetimi
15 Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16 Sürdürülebilir Tasarım
17 Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18 Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19 Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 4 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     66
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -Mimarlık ve Sanallık,2002, Boyut Yayın Grubu, İstanbul -Dosya 29: Hesaplamalı Tasarım, Ankara Mimarlar Odası, 2012. http://www.mimarlarodasiankara.org/dosya/dosya29.pdf -Dosya 35: Mimarlıkta ‘Sayısal’ Fırsatlar: BilgisayarLar Mimarlığın Neresinde,2015. http://www.mimarlarodasiankara.org/dosya/dosya35.pdf -Mimarlığın Maddiliği, Antonie Picon, Janus Yayıcılık, İstanbul. -AD READER: Computational Design Thinking. Eds. Achim Menges, Sean Ahlquist,2011. -Carpo, M., 2017. The Second Digital Turn, MIT. -Negroponte, N., 1996. Dijital Dünya, Türk Henkel Dergisi Yayınları, İstanbul. -Erdem, A., 2007. Sanal Mimarlık ve Hiperyüzeyler, http://www.arkitera.com/gundem _57_sanal-mimarlik-vehiperyuzeyler.html?year=2007&aID=561. - Sayısal Tasarım http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=409&RecID=4185

Ders İle İlgili Dosyalar