Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİM FELSEFESİ İkinci Düzey İSE 509 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA ÖZTÜRK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bilimin kendisini konu edinen felsefi yaklaşımlar tanıtılacaktır.
Dersin Tanımı Bilimin ne olduğu, bilimsel kuramların özgül yapısını, bilimsel bilginin epistemolojik statüsünü, bilimsel yöntemin (ya da yöntemlerin) anlamını, bilim alanı ve bilimsel bilginin nesnesini, bilimin gelişiminin anlamını ve tarih boyunca gelişmiş farklı yaklaşımlar ele alınacaktır.

Dersin İçeriği
1 Bilim, teori, kanun kavramlarının kavranması. Bilimin toplum içindeki rolü, toplumların gelişimi ile ilişkisi gibi temel sorulara cevaplar aranacaktır.
2 Eski çağlardan itibaren temel bilim anlayışındaki değişimler. İslam ve Türk bilim insanlarının katkıları ele alınacaktır.
3 Aydınlanma çağı ve beraberinde getirdiği yenilikler. Sosyal bilimin hangi tarihsel bağlamda ortaya çıktığı ele alınacaktır.
4 Sosyal bilim ve pozitivizm, Bilimsel yöntem, Ampirizm vb.
5 Eleştirel rasyonalizm
6 Fenomenoloji
7 Varoluşçuluk ve sembolik etkileşimcilik
8 Yapısalcılık
9 Marksizim
10 Feminizm
11 Realizm
12 Post-yapısalcılık
13 Postmodernizm
14 Kültürel teoriler ve Hiper gerçeklik
15 Genel değerlendirme
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilim felsefesinin konu alanı kavranacaktır.
2 İlkçağdan 20. yy.''a kadarki süreçte bilimselliğin nasıl dönüşüm geçirdiği kavranacaktır.
3 20. yy.''ın ikinci yarısından itibaren hakim olmaya başlayan farklı paradigmaların neler olduğu ve bunların bilimselliğe ne tür yaklaşımları olduğu kavranacaktır.
4 -
5 -
6 -
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgiler alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme.
2 Sosyal Bilgiler eğitimi alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme.
3 Sosyal Bilgiler eğitimi alanında edindiği bilgileri kullanabilme.
4 Sosyal Bilgiler eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarındaki bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunlara bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirebilme.
5 Sosyal Bilgiler eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
6 Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme.
7 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleme, bunları geliştirme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik araştırmaya gereksinim duyulan konuları belirleyebilme.
9 Sosyal Bilgiler alanına ilişkin öğretim becerilerini geliştirebilme.
10 Sosyal Bilgiler alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
11 Sosyal Bilgiler alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 1 24 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 1 16 16
Toplam iş yükü     152
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Çeşitli makaleler.
Yardımcı Kaynaklar Coğrafya Eğitiminde Araştırma, 2013, Mustafa Öztürk, PegemA Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi

Ders İle İlgili Dosyalar