Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK DÜNYASINDA KÜLTÜR İkinci Düzey ORA 525 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ALİ SELÇUK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı Türk dünyası kültürünün tanınması ve Türkiye-Türk dünyası kültürel birlikteliğinin bilinmesi.
Dersin Tanımı Türk coğrafyasındaki maddi ve soyut kültürün oluşumu, bu kültürel ögelerin Türk topluluklarındaki toplumsal işlevlerinin kültürel kavramlar ve tanımlar çerçevesinde anlatıldığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Kültür nedir? Kültürün özellikleri. İnsan kültürünün başlangıcı
2 Türk kültürünün coğrafi çerçevesi. Türk toplulukları arasındaki kültürel farklılıklar ve nedenleri.
3 Geleneksel Türk Dini.
4 Türk kozmolojisi ve kozmogonisi
5 Geçiş Ritüelleri
6 Orta Asya Şamanizmi
7 Yabancı dinlerin Türkler arasında yayılışı.
8 Vize sınavı
9 Türklerin Müslümanlığa girişi.
10 Türk yerleşimleri (Balık, şehir).
11 Türklerde Mezar taşı ve mezar anıtı geleneği.
12 Günümüzde Hıristiyan ve Musevi Türkler.
13 Günümüzde Budist ve Şamanist Türkler
14 Orta Asya'dan Anadolu'ya taşınan kültürel ögeler
15 Final sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türk dünyasının kültürel kavramları öğrenilmiş olacak.
2 Türk dünyasındaki kültürel değişimlerin nedenleri anlaşılabilecek.
3 Türk dünyasındaki kültürel farklılıklar yorumlanabilecek.
4 Türk dünyası ile Anadolu Türk kültürü arasındaki benzerlikler açıklanabilecek.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ
2 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 1
3 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 2
4 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 3
5 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 4
6 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 5
7 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 6
8 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 8
9 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 9
10 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 10
11 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 11
12 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 12
13 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 13
14 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 14
15 YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 3 9 27
Sunum / Seminer hazırlama 1 12 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 20 40
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Türk Kültürü El Kitabı Türklerin Dini Tarihi, Harun Güngör-Ünver Günay, Rağbet yay. Türklerde Maddi Kültürün Oluşumu, Emel Esin, Kabalcı yay. Türk Kozmolojisine Giriş, Emel Esin, Kabalcı yay. Türkiye ve Orta Asya, Kemal H. Karpat, İmge kitabevi. Mihaly Hoppal, Avrasya'da Şamanlar, YKY. Mircea Eliade, Şamanizm, İmge kitabevi.
Yardımcı Kaynaklar Edward Tryjarski, Türkler ve Ölüm, Pinhan yay. Jean-Paul Roux, Altay Türklerinde Ölüm, Kabalcı yay.

Ders İle İlgili Dosyalar