Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BESLENME BİYOKİMYASI I Üçüncü Düzey BES 221 3 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BETÜL ÇİÇEK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. Betül Çiçek
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Diyetle aldığımız besinlerin vücudumuzda geçirdiği değişimi anlamak. Bu değişim sırasında makro besin ögelerinin (karbonhidratlar, proteinler, yağlar) geçtiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini anlamak.
Dersin Tanımı Vücudumuza besinler yoluyla aldığımız karbonhidratlar, proteinler, yağlar gibi makro besin ögelerinin vücuttan atılıncaya kadar geçirdiği tüm metabolik değişiklikler ve bu besin ögelerinin metabolizmaları sırasında girdiği ana metabolik yollar ile bunların birbiri ile olan ilişkilerini inceler.

Dersin İçeriği
1 Beslenme Biyokimyası kavramı, konuya ilişkin temel tanımlar
2 Enzimler, genel tanım, sınıflandırma, işlevleri.
3 Karbonhidratlar, genel tanım, işlevleri, sindirim-emilim, atım, kaynaklar
4 Glikolizis, Krebs Halkası
5 Pentoz fosfat yolu, üronik asit yolu
6 Glikoneogenezis, glikojenolizis
7 Lipitler, genel tanım, işlevleri, sindirim-emilim, atım, kaynaklar, beta-oksidasyon
8 Ara sınav
9 Proteinler, genel tanım, işlevleri, sindirim-emilim, atım, kaynaklar
10 Üre siklusu, farklı aminoasitlerin özellikleri, Krebs Halkası’na girdikleri metabolitler
11 Nörotransmittterler ve işlevleri
12 Keton cisimcikleri, oluşma koşulları ve vücutta kullanımları
13 Nükleik asitler, genel tanım, işlevleri, metabolizmaları
14 Nükleik asit metabolizması bozukluğu ile ilgili hastalıklar
15 Genel değerlendirme
16 Yarıyıl sonu sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi tamamlayan bir öğrenci, diyetle aldığımız makro besin öğelerinin (karbonhidratlar, proteinler, yağlar) vücutta geçirdiği değişimleri ve bu besin öğelerinin girdiği tüm metabolik yolların özelliklerini ve birbiriyle olan etkileşimlerini açıklar.
2 Karbonhidratların özelliklerini ve vücudumuzda girdiği metabolik yolları açıklar.
3 Proteinlerin özelliklerini ve vücudumuzda girdiği metabolik yolları açıklar.
4 Yağların özelliklerini ve vücudumuzda girdiği metabolik yolları açıklar.
5 Nükleik asitlerin özelliklerini ve vücudumuzda girdiği metabolik yolları açıklar.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İlaçların canlı vücudundaki farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini betimleme
2 Hücrede ilaç hedefi molekülleri tanıma ve uyarı iletimindeki rollerini betimleme
3 Hücreler arası iletişimi sağlayan aracı molekülleri (nörotransmitterler, otakoidler, hormonlar) betimleme; bu moleküllerin etkilerini, etki mekanizmalarını kavrama ve ilaç hedefi olarak işlevlerini önerme
4 Farmakolojide kullanılan araştırma yöntemlerini tanıma, farmakolojik problemlerin çözümünde uygun yöntemleri seçme ve deneyleri tasarlama
5 Yayınlanmış bilimsel verileri çözümleme, yorumlama ve yargılama
6 Verileri ölçme-değerlendirme yöntemlerini tanıma ve bilimsel verilerin istatistiksel çözümlemesini düzenleme
7 Eğitimin biliminin temel kavramlarını tanımlama
8 Temel farmakolojik araştırmalarda iş gören alet ve gereçleri kullanma
9 Deney hayvanlarına bakım, besleme ve ilaç uygulaması yapma
10 Farmakolojide kullanılan araştırma yöntemlerinden en az ikisini; uygun nitelikte, sürede ve ekonomik şekilde yürütme.
11 Yayınlanmış bilimsel verilere ulaşma
12 Bilimsel sunu yapma
13 Bilimsel yayın yazma
14 Farmakolojideki problemlerin çözümünde, bilimsel yöntemlerin gücünü anlama ve benimseme
15 Bilimsel araştırmalarda etik değerlere uyma
16 İyi Laboratuar Uygulamaları” klavuzlarına uygun şekilde çalışma.
17 Bilimsel araştırmalarda ekip çalışması anlayışını kazanma
18 İnsan ilişkilerinde doğru, dürüst ve tutarlı davranışlar sergileme
19 Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemek ve mesleki uygulamalardaki değişimlere uyum sağlamak için; sürekli bir biçimde yeni bilgilere ulaşma alışkanlığı edinme
20 Yaşam boyu kendi kendine öğrenmenin önemini kavrama
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 3 1 3
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     127
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Aksoy M. Beslenme Biyokimyası, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2000.
Yardımcı Kaynaklar 1. Devlin T. Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations, Wiley-Liss Publications, USA, 1997. 2. Harper A. Review of Physiological Chemistry, 16th Edition, USA, 1997.

Ders İle İlgili Dosyalar