Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HADİS İLİMLERİ METİNLERİ:İLEL VE ESBABU'L-VURUD Üçüncü Düzey TİB 666 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ALİ TOKSARI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. M. Hulusi YEŞİL
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Hadis İlimlerinden İlel ve Esbabu Vurudi'l hadis alanında yazılmış metinleri okuma, anlama analiz etme becerisi kazandırmak
Dersin Tanımı Hadis İlimlerinden İlel ve Esbabu Vurudi'l hadis alanında yazılmış metinleri okuma ve analiz etme

Dersin İçeriği
1 İlelül hadis kavramı ve ilgili kaynaklar
2 İlelü’l-hadis ilminin önemi
3 İlelü'l-Hadis İlminin Doğuşu
4 İlelü'l-Hadis Kaynakları
5 Esbabu vurudi'l-hadis kavramı ve ilgili kaynaklar
6 Esbabu vurudi'l-hadis ilminin önemi
7 Esbabu vurudi'l-hadis İlminin Doğuşu
8 Esbabu vurudi'l-hadis kaynakları
9 Örnek metin okumaları (Tirmizi, İlel)
10 Örnek metin okumaları (İbn Recep el-Hanbeli, Şerhu ileli't-Tirmizi)
11 Örnek metin okumaları (İbn Ebi Hatim)
12 Örnek metin okumaları (İbn Ebi Hamza)
13 Örnek metin okumaları (İbn Ebi Hamza)
14 Örnek metin okumaları (Suyuti)
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İlelü'l hadis ve Esbabu Vurudi'l hadis kavramlarını bilir.
2 İlgili literatürün özelliklerini kavrar.
3 Klasik metinleri okuma ve anlama becerisi kazanır.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Ödevler 5 4 20
Sunum / Seminer hazırlama 3 2 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Tirmizi, İlel; İbn Receb el-Hanbeli, Şerhu ileli't-Tirmizi, İbn Ebi Hatim, İlel; İbn Ebi Hamza, el-Beyan ve't-tarif; Suyuti, Esbabu Vurudi'l-hadis
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar