Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TOPRAK SU YAPILARI Birinci Düzey BM 412 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Ali Ünlükara
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş.Gör. İhsan Serkan Varol
Dersin Veriliş Şekli Sınıfta anlatım ve sunum şeklinde
Dersin Amacı Sulama amaçlı inşa edilen yapılar ve projelendirilme kriterleri
Dersin Tanımı Sulama sistemlerinde kullanılan kanal, kanalet, regülatör, baraj, menfez, sifon gibi yapıların fonksiyonel ve ekonomik olarak projelendirilmesi.

Dersin İçeriği
1 Açık Kanallarda Akış, Açık Kanalların Özellikleri
2 Açık Kanallarda Enerji ve Momentum İlkeleri, Üniform Akış Denklemleri ve Hesaplamaları
3 Üniform Akış İçin Kanal Projelendirme, Aşınabilir ve Aşınmaz Kanalların Projelendirilmesi
4 Tedrici Değişken Akış, Yersel Değişken Akış
5 Savaklar Üzerinde Akış, Hidrolik Sıçrama
6 Su Tutma Yapıları, Baraj ve Göletlerin Unsurları, Baraj ve Göletlerin Tipleri ve Sınıflandırması
7 Baraj ve Göletlerle İlgili Etütler, Topoğrafya,
8 Hidroloji, Jeoloji
9 Dolu Savaklar, Dip Savaklar
10 Toprak Bentlerin Stabilitesi,
11 Su Saptırma Yapıları, Su Saptırma Yapılarının Sınıflandırması
12 RegülatörÜn Unsurları, Regülatörlerin Projelendirme İlkeleri
13 Küçük Su Saptırma Yapıları
14 Sulama Şebekelerinde Sanat Yapıları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Açık kanal nedir ve açık kanallarda ki akım şekilleri nelerdir.
2 Açık kanallarda akış rejiminin belirlenmesi.
3 Açık kanalların projelendirilmesi.
4 Su Tutma Yapıları ve Su Tutma Yapılarının Unsurları.
5 Etütlerin yapılması.
6 Dolu savaklar.
7 Dip savaklar.
8 Su Saptırma Yapıları ve Sınıflandırılması.
9 Su Saptırma Yapılarının Projelendirme İlkeleri.
10 Sulama Şebekelerinde Sanat Yapıları.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
2 Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
3 Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
4 Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
5 Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
6 Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
7 Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
8 Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     76
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   60

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Gemalmaz, E., Hanay, A., 1995. Toprak Su Yapıları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No.181, Erzurum.
Yardımcı Kaynaklar Aküzüm, T., Öztürk, F., 1988. Topraksu Yapıları. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları 1105, Ders Kitabı Yücel, N., Türkoğlu, H., 2001. Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik (Çeviri). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Adrian, L., 2007. Irrigation Systems Design, Planning and Construction. CABI, Wallingford.

Ders İle İlgili Dosyalar