Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇEVRE VE EDEBİYAT ELEŞTİRİSİ İkinci Düzey ELIT 566 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili İngilizce
Koordinatör DOÇ. DR. İFAKAT BANU AKÇEŞME
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. İFAKAT BANU AKÇEŞME
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Çevreci bakış açısıyla yazılmış metinler, edebi metinlere uyarlanıp analiz edilecektir. Edebi metinlere “yeşil bir pencereden” bakmak maksadıyla edebi metindeki doğa tasviri, fiziksel çevre, doğaya karşı yaklaşım, karakter-doğa ilişkisi, doğaya ait tasvirler ve çevre ayrıntılı olarak incelenecektir.
Dersin Tanımı Ekoeleştiri edebiyat ve fiziksel çevre arasındaki ilişkiyi inceleyen bir edebi kuramdır. Çevre ve ekoloji farkındalığı olan edebiyat eleştirmenleri ve yazarlar aracılığıyla bu edebi kuramın ilkeleri geniş çaplı olarak incelenecektir.

Dersin İçeriği
1 What is Ecocriticism?
2 Science and Ecology
3 Religion and Ecology
4 Animal, Human and Nature
5 Romanticism and its Approach to Ecology Old World- New World Romanticism
6 Environmental Insight in the Eighteenth Century
7 Postmodern Ecocriticism
8 Ecological Imperialism
9 Ecofeminism
10 Econovels
11 Econovels
12 Econovels
13 Drama and Ecocriticism
14 Cinema and Ecocritical Studies
15 Wrap-up
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çevrecilik ve Edebiyat arasında bağdaştırma yapabilme
2 Edebiyata çevresel bir bakış açısıyla analitik eleştirisi getirebilme
3 Çevreci edebiyat ve ekoeleştiri çalışmalarına ait temelleri ve ana unsurları tanıma, anlama ve bağdaştırma
4 Bu ekoeleştirisel unsurların bilgisini arttırmak ve geliştirmek için başkaları ile işbirliği yapmak
5 Ekoeleştirinin hayata geçirilmesinde çok kültürlü ve global bir toplumda karşılaşılan etik zorlukları analiz etme ve değerlendirme
6 Ekoeleştirisel düşünceleri etkili şekilde yazarak ve tartışarak ifade edebilme
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bu bölümde lisans üstü ders alan öğrenciler: Güçlü iletişim ve örgütleme becerilerini, kültürlerarası ortamlarda mesleki ve akademik amaçlar çerçevesinde sosyal ve kişisel gelişim için kullanabilirler.
2 Metin yorumlama aracı olarak geniş bir disiplinler alanından topladığı bilgiyi birleştirerek yorumları destekleyecek kanıtları bulup kullanabilirler.
3 Uluslararası bir toplulukta edebiyat, sanat ve metinsel incelemeler yapabilirler.
4 Tarih içinde geliştirilmiş olan farklı dil eğitim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olup yöntemlere uygun ders planları ve etkinlikler hazırlayıp uygulayabilirler.
5 Farklı dönem ve türlerin tarihi, biçimlerinden hareketle yazınsal söylem çözümlemesi yapabilirler.
6 Çeviri uzmanlığı isteyen alanlarda çeviri yetkinliği kazanabilirler.
7 Batı kültürünün temelini oluşturan mitoloji, klasik ve neo-klasik sanat anlayışları, Rönesans ve Reformasyon gibi Batı tarihine yön veren olayları rahatlıkla algılayabilirler.
8 İngilizcenin öğretilmesine etkisi olan eğitim ve psikoloji gibi farklı bilim dalları kapsamında ileri sürülmüş teorileri ve bunların dil eğitimindeki yansımalarını özümseyebilirler.
9 Akademik disiplinin tarihi, kuramı ve yöntemlerine ilişkin bilgiyi kullanarak yazınsal metinlerin arka planlarını, yapılarını, anlamlarını ve ayırıcı özelliklerini kavrayarak okuyabilir, yorumlayabilir ve açımlayabilirler.
10 Tek tek farklı metinleri tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla ilişkilendirebilirler.
11 İngilizcenin sesbilimsel, morfolojik, semantik, etimolojik özelliklerini kavrayabilirler. Tarihsel dilbilim, edim-bilim, anlambilim, biçembilim, göstergebilim, ruh-dilbilim ve ilgili alanlarda bilgi sahibi olabilirler.
12 İkinci dil edinimi teorilerini ve alandaki sorunları ve çözümlerini kavrayabilirler..
13 Edebi terminoloji ve eleştirel yorum yaklaşımları ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olabilirler.
14 Açıklayıcı, tartışmacı ya da ikna edici yazım biçimlerini kullanarak bilimsel kurallara uygun çalışma yapabilirler. .
15 Amerikan edebiyatının dönemleri, yazar ve eserleri hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olabilirler. Amerikan edebiyatını, tarihini ve entelektüel arka planını kavrayabilirler.
16 Sosyal bilimler alanında çağdaş kuramların ortaya çıkış ve gelişim süreçleri hakkında bilgi edinebilir ve düşünsel artalanlarını genişletebilirler.
17 Eleştirel teknikler ve terminolojileri hakkında bilgi sahibi olabilirler ve bu bilgiyi kullanarak edebi metinleri çözümleyebilirler. gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
18 Akademik disiplin içindeki (eğretilemeye duyarlılık, sembollerin yorumu, izleksel gelişmelerin ve derin yapıların fark edilmesi gibi) kavrayış tarzlarını (sinema, televizyon, reklam endüstrisi gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
19 Amerikan ve İngiliz edebiyatlarında biçim ve içerik arasındaki mantıksal ilişkiyi değerlendirebilirler.
20 Yazma, üslup, retorik ve kaynakça başvuru ilkelerini kullanma yeteneğiyle ileri derecede sözel ve yazılı iletişime girebilirler.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 2 8 16
Sunum / Seminer hazırlama 2 3 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Howarth, William. “Some Principles of Ecocriticism.” (pp. 69-92). The Ecocriticism Reader. Ed. by Cheryll Glotfelty and Harold Fromm. Love, Glen. “Revaluing Nature: Toward an Ecological Criticism” (225-241). The Ecocriticism Reader. Ed. by Cheryll Glotfelty and Harold Fromm. Rueckert, William. “Literature and Ecology: An Experiment in Ecocriticism” (105-123). The Ecocriticism Reader. Ed. by Cheryll Glotfelty and Harold Fromm. Westling, Louise. “Literature and Ecology” (75-90). Teaching Ecocriticism and Green Cultural Studies. Ed. by Greg Garrard. Peter Hay, “GREEN CRITIQUES OF SCIENCE AND KNOWLEDGE”, MAIN CURRENTS IN WESTERNENVIRONMENTAL THOUGHT. Val Plumwood, Environmental Culture, The Ecological Crises of Reason. (Science) White, Lynn Jr., “The Historical Roots of Our Ecologic Crisis” (pp. 3-15), The Ecocriticism Reader. Ed. by Cheryll Glotfelty and Harold Fromm. Arthur Walker-Jones, “Eden for Cyborgs: Ecocriticism and Genesis 2–3” Biblical Interpretation 16 (2008) 263-293 Peter Hay, CHP 4, “RELIGION, SPIRITUALITY AND THE GREEN MOVEMENT”, MAIN CURRENTS IN WESTERNENVIRONMENTAL THOUGHT. Alister M c G r a t h, The Reenchantment of Nature: The Denial of Religion and the Ecological Crisis Val Plumwood, “Intergrating Ethical Frameworks for Animals, Humans and Nature”. Ethics and The Environment. 5(2). 2000. Timothy Clark, The Cambridge Introduction to Literature and the Environment (Chapter 1 Old world romanticism, Chapter 2 New world romanticism) Greg Garrard, ECOCRITICISM (Wilderness, pastoral, apocalypse) Christopher Hitt, “Ecocriticism and the Long 18th Century.” College Literature, 31.3, 2004. Erin Drew and John Sitter, “Ecocriticism and Eighteenth-Century English Studies” Literature Compass 8/5 (2011): 227–239, 10.1111/j.1741-4113.2011 Ashton Nichols, “Thoreau and urbanature: from Walden to ecocriticism” Neohelicon (2009) 36:347–354 Ashton Nichols, Beyond Romantic Ecocriticism Toward Urbanatural Roosting James C. McKusick, Green Writing Romanticism and Ecology Timothy Clark, Chapter 2 “New world romanticism, A reading: retrieving Walden, Wild”, The Cambridge Introduction to Literature and the Environment Timothy Clark, Chapter 1 ”Old world romanticism”, The Cambridge Introduction to Literature and the Environment Catrin Gersdorf and Sylvia Mayer, (ed). NATURE IN LITERARY AND CULTURAL STUDIES TRANSATLANTIC CONVERSATIONS ON ECOCRITICISM. Patrick D. Murphy, Part II “Nature in the Contemporary American Novel”, Ecocritical Explorations in Literary and Cultural Studies Patrick D. Murphy, Part II “The Non-alibi of Alien Scapes: Science Fiction and Ecocriticism”, Ecocritical Explorations in Literary and Cultural Studies Serpil Oppermann, “Theorizing Ecocriticism: Toward a Postmodern Ecocritical Practice”, Interdisciplinary Studies in Literature and Environment, 13.2 (Summer 2006) Serpil Oppermann, “Seeking Environmental Awareness in Postmodern Fictions”, Heldref Publications, SPRING 2008, VOL. 49, NO. 3 Serpil OPPERMANN, “Ecological Imperialism in British Colonial Fiction”, EFD / JFL Edebiyat Fakültesi Dergisi / Journal of Faculty of Letters, Cilt/Volume 24 Say›/Number 1 (Haziran /June 2007) James, Erin. “Teaching the Postcolonial Ecocritical Dialogue” (60-75). In Teaching Ecocriticism and Green Cultural Studies. Ed. by Greg Garrard. Val Plumwood, Feminism and the Mastery of Nature Ian Marshall, “Studies Literal and Metaphoric Harmony with Nature: Ecofeminism and Harriet Prescott Spofford's"Circumstance”, Modern Language Studies, Vol. 23, No. 2 (Spring, 1993), pp. 48-58 CAROLYN MERCHANT, REINVENTING EDEN: The Fate of Nature in Western Culture Sarah E. McFarland. “Wild Women: Literary Explorations of American Landscapes.” (41-56). Women Writing Nature. Ed. Barbara Cook. Norwood, Vera. “Heroines of Nature: Four Women Respond to the American Landscape” (323-351). The Ecocriticism Reader. Ed. by Cheryll Glotfelty and Harold Fromm. Susan Buckingham, “Ecofeminism in the Twenty-First Century” The Geographical Journal, Vol. 170, No. 2, 2004 Elizabeth Schultz, “Odysseus comes to know his place: reading The Odyssey ecocritically”. Neohelicon (2009) 36:299–310 Timothy Clark, Chapter 6 “Post-humanism and the end of nature’?: A reading: Frankenstein”, The Cambridge Introduction to Literature and the Environment Le Guin, Ursula. “The Carrier Bag Theory of Fiction” (pp.149-155). The Ecocriticism Reader. Ed. by Cheryll Glotfelty and Harold Fromm. Dilek BULUT, “An Ecocritical Analysis of George Orwell’s Coming Up For Air” Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 2005 / Cilt: 22 Sayõ: 1 / ss. 237-248 Astrid Bracke and Marguerite Corporaal, “Ecocriticism and English Studies: An Introduction” Deitering, Cynthia. “The Postnatural Novel: Toxic Concsiousness in Fiction of the 1980s”. (196-204). The Ecocriticism Reader. Ed. by Cheryll Glotfelty and Harold Fromm. Holly E. Martin, HYBRID LANDSCAPES AS CATALYSTS FOR CULTURAL RECONCILIATION IN LESLIE MARMON SILKO'S CEREMONY AND RUDOLFO ANAYA'S BLESS ME, ULTIMA. Thomas Girshin, PRESERVING THE BODY OF EARTH: AN ETHIC OF INTERCORPOREALITY IN MORRISON'S BELOVED Hutner, Heidi. “Ecofeminism, Motherhood, and the Post-Apocalyptic Utopia in Parable of the Sower, Parable of the Talents, and Into the Forest”. (67-80). New Directions in Ecofeminist Literary Criticism. Ed. by Andrea Campbell. Davis, Louise H. “Natural Resistance: Margaret Atwood as Ecofeminist or Apocalyptic Visionary” (81-94). New Directions in Ecofeminist Literary Criticism. Ed. by Andrea Campbell. Brault, Rob. “Silence as Resistance: An Ecofeminist Reading of Sarah Orne Jewett’s ‘A White Heron’ ”. (74-89). New Directions in Ecofeminist Literary Criticism. Ed. by Andrea Campbell. Sewlall, Harry. “Ecofeminism in Zakes Mda’s The Heart of Rednes ”. (108-123). New Directions in Ecofeminist Literary Criticism. Ed. by Andrea Campbell. Ladino, Jennifer. “New Frontiers for Ecofeminism: Women, Nature and Globalization in Ruth L. Ozeki’s My Year of Meats”. Fitzpatrick, Bethany. “My Body, My People, My Land: Healing the Bonds that are Broken in Linda Hogan’s Solar Storms.” (1-14). New Directions in Ecofeminist Literary Criticism. Ed. by Andrea Campbell. Ozdek, Almila. “Coming out of Amnesia: Herstories and Earth Stories, and Jane Smiley’s Critique of Capitalist Ownership in A Thousand Acres” (62-73). New Directions in Ecofeminist Literary Criticism. Ed. by Andrea Campbell. GABRIEL EGAN, Green Shakespeare From ecopolitics to ecocriticism Thomas Hallock, Ivo Kamps, and Karen L. Raber, Early Modern Ecostudies From the Florentine Codex to Shakespeare Greg Garrard, “ENDGAME: BECKETT’S ECOLOGICAL THOUGHT” Ivakhiv, Adrian. “Teaching Ecocriticism and Cinema.” (144-155). Teaching Ecocriticism and Green Cultural Studies. Ed. by Greg Garrard. JANE CAPUTI, “Earth-based Myth and Shrek” ETHICS & THE ENVIRONMENT, 12(2) 2007. Light, Andrew. “Boyz in the Woods: Urban Wilderness in American Cinema” (137-156). The Nature of Cities: Ecocriticism and Urban Environments. Ed by Michel Bennett and David W. Teague.

Ders İle İlgili Dosyalar