Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SAĞLIKLI YAŞAM VE HEMŞİRELİK MODUL III İkinci Düzey HEM 113 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. FİLİZ ÖZKAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Harun ÜLGER, Doç.Dr. Özlem Ceyhan, Prof.Dr.Cevat YAZICI, Dr.Öğr.Üyesi Menekşe ÜLGER, Arş. Gör. Dr. Burak Tan, Prof. Dr. Ali KORKMAZ,Doç. Dr. Nuray Caner, Doç. Dr. Nurcan UZDİL, Doç. Dr. Mahmut EVLİ, Doç. Dr. Sevda Korkut, Öğr. Gör. Dr. Derya DAĞDELEN, Doç. Dr. Gökçen DİNÇ, Doç. Dr. Filiz ÖZKAN, Doç. Dr. Yeliz Sürme, Doç. Dr. Hatice Yüceler Kaçmaz, Araş. Gör. Dr. Harun Özbey, Doç. Dr. Öznur Başdaş ,Doç. Dr. Yağmur Sezer Efe, Arş. Gör. Dr. İlker Yılmaz, Arş. Gör. Dr. Handan Topan , Arş. Gör. Dr. Seda Akutay , Arş. Gör. Halil Kalaycı Arş. Gör. Buket Çam, Dr.Öğr.Üyesi Tayyip ÖZCAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Bu ders hemşirelik birinci sınıf güz döneminin son beş haftasında ikinci modül bittikten sonra işlenir. Dersin amaç ve hedefleri modül başlamadan önce öğrencilere verilerek öğrencilerin derse araştırma yaparak ve hazırlanarak gelmesi beklenir. Derste uygulamalı konular laboratuarda maketler ve uygun araçlar kullanılarak öğrenci yeterli düzeye gelene kadar uygulama yaptırılmaktadır. Dersin teorik kısmında ise interaktif eğitim yöntemleri kullanılmakta ve ünitedeki konular ilgili anabilim dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir.
Dersin Amacı Bu derste,öğrencilerin Kas dokusunun histoloji, fizyoloji ve biyokimyasını açıklayabilmesi, Bağ dokusunun histoloji, fizyoloji ve biyokimyasını açıklayabilmesi, Bireyin hareket sistemindeki kasları rahatlatmak ve dolaşımın hızlanmasını sağlamak amaçlı masajları açıklayabilmesi,solunum sistemine ilişkin temel sağlık bilgilerini geliştirmeleri, 3-6 yaş çocuğun genel özelliklerini öğrenmeleri, sivil toplum örgütleri,asepsi, yabancı cisim aspirasyonları, dinleme, liderlik ve bağışıklık konularını öğrenmeleri ve bu bilgilerin daha sonraki modüllere temel oluşturması hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı Bu ders iki üniteden oluşan bir modüldür. Bu modülün birinci ünitesinde kas ve bağ dokusunun anatomisi, histolojisi, fizyolojisi ve biyokimyası, masajlar, Tamamlayıcı ve Destekleyici uygulamalar konuları yer almaktadır. İkinci ünitesinde ise solunum sisteminin anatomisi, histolojisi ve fizyolojisi, 3-6 yaş büyüme gelişme dönemi, zehirlenmelerde ve boğulmalarda ilk yardım,Dinleme-Dinleme Türleri-Sessizliği Kullanma, ben dili, atılganlık, empati-sempati, liderlik, bağışıklama, solunum sayma, ,immünite, asepsi, sivil toplum örgütleri konuları yer almaktadır.

Dersin İçeriği
1 Kas, Bağ ve Kıkırdak Doku Fizyolojisi, Anatomisi, Histolojisi, Biyokimyası
2 Dijital Teknolojilerin Kullanımında Güvenlik Uygulamaları, Sağlık okuryazarlığı ve dijital okuryazarlık
3 Tamamlayıcı ve destekleyici bakım uygulamaları, masajlar
4 İmmünite ve Bağışıklama
5 Solunum Sisteminin Fizyolojisi, Anatomisi, Histolojisi, Solunum sayma
6 Sivil toplum örgütleri,
7 Zehirlenmeler, Yabancı Cisim Aspirasyonu ve Boğulmalar
8 Ara sınav
9 Asepsi, cerrahi asepsi uygulamaları
10 3-6 yaş grubu çocuğun fiziksel, psikolojik, cinsel, sosyal ve bilişsel gelişimi
11 Liderlik, Gönüllülük Çalışmaları
12 Empati-sempati
13 Atılganlık, ben dili
14 Dinleme ve sessizliğin kullanılması
15 Kan almada kullanılan tüplerin özellikleri
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kas iskelet sistemini ve solunum sistemini oluşturan organ ve dokuların yapı ve işleyişini açıklar.
2 Solunumu, solunum sayma becerisine göre yapar ve değerlendirir ve masaj yapmada uyulması gereken temel ilkeleri ve masaj manevralarını açıklar.
3 Asepsi, sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini ve kan almada kullanılan tüplerin özelliklerini açıklar.
4 3-6 yaş çocuğun büyüme ve gelişme özelliklerini açıklar.
5 Zehirlenmelerde, yabancı cisim aspirasyonunda, boğulmalarda genel ilkyardım temel kavramlarını açıklar ve ilkyardım uygulamasını yapar.
6 Bağışıklama ile ilgili terimleri, bağışıklamanın toplum sağlığı açısından önemini ve bağışıklama uygulamalarını açıklar.
7 Davranış türlerini ve bunların insan ilişkilerine yansımalarını açıklar. Liderlik kuramlarını bilir ve hemşirelikte liderliğin yeri ve önemini açıklar. Gönüllük çalışmalarını açıklar.
8 Kişilerarası ilişkilerde empatik yaklaşımın önemini, aktif dinleme ve gerektiğinde sessiz kalmanın önemini kavrar
9 Sivil Toplum Örgütleri ile işbirliği yapılarak toplum katılımı, sektörler-disiplinler arası işbirliği, ekip kavramı ve hemşirenin işbirlikçi rolünü tartışır.
10 Tamamlayıcı ve integratif sağlık uygulamalarını açıklar. Dijital Teknolojilerin Kullanımında Güvenlik Uygulamaları ve Sağlık okuryazarlığı ve dijital okuryazarlığı açıklar.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 5 20 100
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 19 1 19
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 5 5 25
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 7 14
Toplam iş yükü     172
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Genel Histoloji Ders Notları.Prof.Dr. Birkan Yakan, Prof.Dr.Saim Özdamar, Doç.Dr.Recep Kutlubay. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları. No:42. 2005-2006. Kayseri s.20-41. 2. Temel Histoloji. Çeviri Editörü; Prof.Dr. Yener AYTEKİN. Barış kitabevi. 2009. 3. Unur E, Ülger H, Ekinci N (2005) ANATOMİ, II baskı, Medical Kitabevi, Kayseri. 4. Guyton., Hall. (2001) Tıbbi Fizyoloji Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 5. Çağlayan Ş ( 1995 ) Yaşam Bilimi Fizyoloji, Panel Matbaacılık,İstanbul. 6. Süzen L.B. (2003) İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Birol Yayıncılık, İstanbul. 7.http://web.indstate.edu/thcme/mwking/muscle.html 8.http://www.siu.edu/departments/biochem/som_pbl/SSB/musc_bioch/musc_biochem.pdf 9. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Yönetmeliği http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/10/20141027-3.htm 10. Mürüvvet Başer (Editör), Sultan Taşcı (Editör). Kanıta Dayalı Rehberleriyle Tamamlayıcı ve Destekleyici Uygulamalar. Akademisyen Tıp Kitabevi, 2015. Ankara. 11. Ilgaz A, Gözüm S. Tamamlayıcı Sağlık Yaklaşımlarının Güvenilir Kullanımı İçin Sağlık Okuryazarlığının Önemi. DEUHFED 2016, 9(2), 67-77. 12. Mollahaliloğlu ve ark. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarında Yeni Dönem. Ankara Med J, 2015, 15(2):102-105. 13. Özbal Y. Temel İmmunoloji Kitabı, İkinci baskı, Nobel tıp Kitabevleri 2000. 14. Murray PR, Baron EJ, Jorgensen JH, Pfaller MA, Yolken RH (eds). Manual of Clinical Microbiology, 8th ed, Washington: ASM 2003 15. Genişletilmiş Bağışıklama Programı Genelgesi Ankara, 2008. 16. Katkı Pediatri Dergisi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı Ve Hastalıkları Ana Bilim Dalı Ve Çocuk Sağlığı Enstitüsü Yayını, Aşılar, Cilt:19, Mart, Nisan, Mayıs, Haziran:1998 17. İnanç N, Hatipoğlu S, Yurt Ş, Avcı E. ve ark. (1994) “Hemşirelik Esasları” Damla Matbaacılık 18. Alpar Ş., Atalay M., Çakırcalı E., Çeviker G., ve ark. (1997)”Hemşirelik Esasları”Koç Vakfı Yayınları 19. Akdemir N., Birol L., (2003) “İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı” Koç vakfı yayınları 20. İletişim Donanımları, Doğan Cüceloğlu,2003 21. Hasta- Hemşire İlişkileri, Gülşen Terakye,1998 22.Eren, Nevzat. Sağlık Hizmetlerinde Yönetim. Hatipoğlu Yayınları. Ankara. 23.Gönül, Uğur. Temel Sağlık Hizmetlerinde ToplumKatılımı.Hacettepe Üniversitesi- Dünya Sağlık Örgütü Hizmet Araştırma Merkezi Yayın no:1 Ankara. 24.Uyer G (1995), Hemşirelik ve Yönetim, Hürbilek Matbaacılık, Ankara 25.Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt I-II, Genişletilmiş 11. Baskı, Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2013. 26.Potts NL, Mandleco BL. Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families. 2nd Ed. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2006. 27. Tabak R, Somyürek İ, Kumaş A, Kumaş H, -Her yerde, Herkes İçin Uygulamalı İlk Yardım El Kitabı, Palme Yayıncılık Ankara 2003. 28. Seiler T, Bebeklere Çocuklara İlk yardım, Optimist yayıncılık, 2004 İstanbul
Yardımcı Kaynaklar Heinz feneis,uluslararsı resimli anatomi sözlüğü, arkadaş tıp kitapları, 1990. 2- http://www.e-ilkyardim.org/ 3- www.acilveilkyardim.com/ 4- https://www.afad.gov.tr/tr/IcerikDetay.aspx?ID=27

Ders İle İlgili Dosyalar