Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KLİNİK ENZİMOLOJİ Birinci Düzey EBK618 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BEHZAT ÇİMEN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. BEHZAT ÇİMEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Derste teorik konular üzerinde durulur. Dersler herbiri ellişer dakikadan oluşan haftada üç ders şeklindedir. Derslerde, interaktif eğitim teknikleri ve çeşitli görsel-işitsel materyaller kullanılacaktır.
Dersin Amacı Bu dersin amacı, klinik problemler ve hastalıkların teşhisinde enzimlerin kullanımını öğrencilere öğretmektir.
Dersin Tanımı Bu derse sadece lisansüstü öğrenciler kabul edilebilir.

Dersin İçeriği
1 Klinik teşhisde enzimlerin kullanımı
2 Serum ya da plazmada enzim düzeylerini etkileyen faktörler
3 Enzim testlerinin seçimi. Enzim deneylerinin teknikleri. İzoenzim ya da izoformların ölçülmesi
4 TANI ARAÇLARI OLARAK ENZİMLER: Kalp, karaciğer, iskelet kası vs. enzimleri ve düzeylerinin tayini. Plazmadaki bu enzimlerin düzeyleri doku hasarının derecesi ile ilgilidir.
5 Tanıda kullanılan enzimlerin dağılımı: Karaciğer: LD5, ALT, AST. Kalp: LD1, AST,CK. Pankreas: LPS, AMS. Tükürük bezleri: AMS. Kemik: ALP. Kas: CK. Safra yolları: ALP, GGT. Prostat: ACP
6 ARA SINAV
7 HASTALIKLARIN TEŞHİSİNDE ENZİMLER: Kalp hastalıkları: ALT, LD1, CK
8 Hepatic hastalıklar: a) Hepatosellular hastalıklar: ALT, AST, LD5, b) Safra yolları hastalıkları: ALP, GGT
9 İskelet kası hastalıkları: Kas distrofisi, kas travması, kas hipoksisi, sıkça yapılan IM enjeksiyonlar: CK, AST
10 Kemik hastalıkları: Paget kemik hastalığı, rikets, osteomalazi: ALP
11 Pankreatik hastalıklar: Akut pankreatit: Lipaz, AMS
12 Tükürük bezi hastalığı (kabakulak): Tükürük bezi enflamasyonu, kabakulak: a-Amilaz (AMS)
13 Malignensiler: a) Prostatik karsinoma, kemik metastatic karsinoma: Plazma (Asit fosfataz) ACP düzeyleri b) Pankreatik karsinoma, Safra kanalı karsinoması, Karaciğer metastazı: Alkalin fosfataz (ALP) düzeyleri c) Lösemi, Lenfomalar, Karaciğer metastazı: Total laktat dehidrogenaz (LDH) düzeyleri.
14 İzoenzimler ve Kalp hastalıkları: Kardiak markırlar - CK ve LDH izoenzimleri,, Myoglobin, Kardiak troponin I ve akut MI tanısında, minor myocardial hasar, trombolitik tedavi ve reperfüzyon takibinde kardiak markırların klinik kullanımı
15 FINAL SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 klinik problemler ve hastalıkların teşhisinde enzimlerin kullanımını öğrencilere öğretmektir.
2
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
2 Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
3 Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
4 - Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
5 Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
6 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
7 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
8 Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
10 Etkin iletişim kurma becerisi
11 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
12 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
13 Çağın sorunları hakkında bilgi
14 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
15 Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
16 Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
17 Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 5 25
Sunum / Seminer hazırlama 5 10 50
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     198
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kaplan, L.A. and Pesce, A.J. Clinical Chemistry: Theory, Analysis and Correlation. 4rd ed. Mosby, 2003. Tarek H. El-metwally, Yakout A. El-Senosil. Medical Enzymology: A Simplified Approach. Hardcover. 2010 John W Baynes, Marek H Dominiczak. Medical Biochemistry. Third Edition. Elsevier Publishing. 2009. William J Marshall, Stephen K Bangert. Clinical Biochemistry. Sixth edition. Elsevier Publishing. 2008.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar