Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KLASİK TEFSİR METİNLERİ Üçüncü Düzey TİB 649 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı yok
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Dersin amacı Öğrenci klasik tefsrileri tanır; Kuran ayetlerine klasik müfessrilerimizin yaklaşımlarını görür, o yazarların tefsirdeki üsluplarını tanır, Arapça olarak bu tür metinlere bir aşinalık kazanır.
Dersin Tanımı Dersin tanımı Klasik tefsir metinlerinden bir kaç tanesinden Kuranın değişik yerlerindeki ayetleri ele alışlarına örnek olacak kadar metin okutulu, üzerinde değerlendrime yapılacaktır.

Dersin İçeriği
1 Razi tefsirinden Enam Suresinin baş tarafı okunacak
2 Razi tefsirinden Enam Suresinin baş tarafı okumaya devam edilecek
3 Zamahşerinin keşşaf tefsirinden Enam Suresinin baş tarafı okunacak
4 Zamahşerinin keşşaf tefsirinden Enam Suresinin baş tarafı okumaya devam edilecek
5 Nesefi tefsirinden Bakara suresinin başı tarafı okunacak
6 Nesefi tefsirinden Bakara suresinin başı baş tarafı okumaya devam edilecek
7 Beydavi tefsirinden ve bir haşiyesinden Fatiha suresi okunacak
8 Beydavi tefsirinden ve bir haşiyesinden Fatiha suresi okumaya devam edilecek
9 Ebussusud tefsirinden Hucurat ve kısa surelerden okunacak
10 Ebussusud tefsirinden Hucurat ve kısa surelerden okumaya devam edilecek
11 Alusi Tefsirinden Nisa suresinin ilk ayeti okunacak
12 Alusi Tefsirinden Nisa suresinin ilk ayeti okumaya devam edilecek
13 Taberi Tefsirinden giriş kısmı okunacak
14 Taberi Tefsirinden giriş kısmı okumaya devam edilecek
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci klasik tefsirleri tanıyacak
2 Klasik tefsirledeki farklı üslubları görecek
3 Klasik müfessirlerin ortak yanlarını ve farklı yaklaşımlarını öğrenecek
4 Klasik tefsirlerimizin tefsirdeki metodlarını öğrenecek
5 Geçmiş alimlerin Kuranın anlaşılmasındaki çabalarına tanık olacak
6 Yeni tefsriler yapabilmek için geçmişin mirasından yararlanmayı öğrenecek
7 Yeni bir şey söylemeden önce eskiyi gözden geçirmek gerektiği sonucuna varacak
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı er-Razi, Mefatihu-lGayb; en-Nesefi, el-Medarik; el-Beydavi, Envaru-t Tenzil; el-Alusi, Ruhu-lMeani, ez-Zamahşeri, el-Keşşaf, Taberi Tefsiri.
Yardımcı Kaynaklar Bu tefsirlerin varsa tercümeleri.

Ders İle İlgili Dosyalar