Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
METABOLİZMA BİYOKİMYASI Birinci Düzey BİY471 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr Üyesi EBRU SAATÇİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, biyoloji öğrencilerine, hormon, karbonhidrat, lipid ve protein metabolizmalarının normal ve anormal işleyiş mekanizmalarını göstermek ve birbirleriyle olan ilişkilerini yorumlayabilir hale gelmelerini sağlayabilmek ve vitaminlerin metabolizmadaki görevlerini ve önemlerini göstermektir.
Dersin Tanımı Hormonlar, Sinyal iletimi. Karbonhidrat, Lipid, Amino asit, Protein metabolizması. Bu metabolizmaların birbirleri ile ilgili olan integrasyonları. Vitaminlerin metabolizmadaki görevleri ve önemleri.

Dersin İçeriği
1 Hormonların tanımı ve özellikleri, kimyasal yapılarına ve salgılandıkları yerlere göre sınıflandırılması
2 İkincil haberciler ve gen aktivasyonu ile etki mekanizmaları, G proteinler
3 Karbonhidratların sindirimi ve absorbsiyonu, aerobik ve anaerobik glikoliz
4 Krebs siklusu reaksiyonları; glikogenezis, glikogenolizis, glikoneogenezis, glikolitik ve glikoneogenetik yollar arasındaki integrasyonlar ve farklılıklar
5 Pentoz fosfat geçidi,ürünleri, önemi, işleyiş yolları, glukuronat geçidi, fruktoz, galaktoz, mannoz metabolizması
6 Karbonhidrat metabolizmasının enzimatik ve hormonal kontrolü, glikolitik yol ve trikarboksilik asit siklusunda yer alan kontrol noktaları, allosterik inhibisyonlar
7 Lipidlerin metabolizması; Beta oksidasyon
8 Keton cisimciklerinin metabolizması. Yağ asitlerinin zincir uzaması
9 Trigliserid ve kolesterol biyosentezi, biyolojik oksidasyonlar, elektron transport zinciri ı ve ATP sentezi
10 Proteinlerin sindirimi, amino asitlerin absorpsiyonu ve transportu
11 Transaminasyon, deaminasyon, dekarboksilasyon reaksiyonları, glikojenik ve ketojenik amino asitler
12 Amonyak metabolizması,üre siklusu; Protein sentezi
13 Vitaminlerin tanımı ve özellikleri, yağda vitaminler: vitamin A, D, E ve K
14 Suda eriyen vitaminler: B kompleks vitaminleri ve vitamin C
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Biyoloji öğrencileri, hormon metabolizmasının normal ve anormal işleyiş mekanizmalarını
2 Biyoloji öğrencileri, karbonhidrat metabolizmalarının normal ve anormal işleyiş mekanizmalarını
3 Biyoloji öğrencileri, lipid metabolizmalarının normal ve anormal işleyiş mekanizmalarını
4 Biyoloji öğrencileri protein metabolizmalarının normal ve anormal işleyiş mekanizmalarını
5 Birbirleriyle olan ilişkilerini yorumlayabilir hale geleceklerdir
6 Vitaminlerin metabolizmadaki görevlerini ve önemlerini öğreneceklerdir
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alanında bilimsel araştırma yapabilir.
3 Bu alanın öğretimine yönelik strateji, yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
4 Öğretim süreci içinde ve dışında etkili iletişim becerilerine sahip olur.
5 Din ve değerlerle ilgili temel kavramları tanır.
6 Kuran ve Hz. Muhammed in söz ve öğretileri ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
7 Dinler ve dini akımlar hakkında bilgi sahibi olur.
8 Günümüz inanç problemleri ve güncel dini konular hakkında bilgi sahibi olur.
9 Eğitim ve öğretim vereceği yaş grubuna ait gelişimsel ve ruhsal bilgi donanımına sahip olur.
10 Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme uygulamaları yapabilir.
11 Bilgi ve iletişim teknolojilerini teknik ve pedagojik olarak kullanabilme becerisine sahip olur.
12 Türk eğitim tarihi ve sisteminin yapısı, tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
13 Türk islam sanatları, edebiyatı ve musikisi hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
14 Topluma hizmet bilinci ile görev misyonunu yerine getirme becerisine sahip olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 2 12
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 90
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Biochemical Pathways, Gerhard Michal, 1999
Yardımcı Kaynaklar Harpers Illustrated Biochemistry, 28th Ed, Robert K Murray, 2009

Ders İle İlgili Dosyalar