Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÜRETİM PLANLAMA VE KONTROL İkinci Düzey İŞL 533 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Pof Dr. Filiz Çalışkan
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim
Dersin Amacı Bu derste, öğrencilerin farklı işletme tiplerinin özelliklerine göre her birinde ÜPK faaliyetlerini yürütebilmek amacı ile gerekli olan temel teorik ve sayısal bilgi düzeylerinin artırılması hedeflenmiştir. Aynı zamanda konu ile ilgili literatür takip edilir.
Dersin Tanımı İşletmelerin, istenilen zamanda, miktarda, yerde, kalite düzeyinde ve fiyatta mal ve hizmet üretebilmek amacı ile gerçekleştireceği planlama faaliyetlerinin tümünü içerir.

Dersin İçeriği
1 Temel bilgiler: Üretim planlamasının işletme içindeki yeri, önemi, aşamaları. Farklı işletme tiplerinde üretim planlaması faaliyetleri
2 Üretim faktörlerinin planlaması: Malzeme planlaması. Makine-teçhizat planlaması. Personel planlaması
3 Üretim programının planlaması: Tek aşamalı süreçle üretilen çok sayıda ürün için. Çok aşamalı süreçle üretilen çok sayıda ürün için. Kuppel üretim (birbirini tetikleyen, bir önceki sürece bağlı olan akışlar için)
4 Optimizasyon yöntemleri
5 Süreç planlaması (Operasyonel planlama). Parti büyüklüğünün belirlenmesi: Tek aşamada üretilen tek ürün için parti büyüklüğünün belirlenmesinde statik ve dinamik yöntemler
6 Tek aşamada üretilen çok üründe statik (ELSP) ve dinamik yöntemler (CLSP, DLSP, Eisenhut yöntemi)
7 Çok aşamalı süreçle üretilen çok ürünler (Shifting-Bottleneck yöntemi)
8 Stokastik yöntemler. Fason üretim kararının verilmesi
9 Çizelgeleme, Gantt diyagramı, makine sıra matrisi, sipariş sıra matrisi ve akış grafiği. Termin planlaması
10 Hat dengeleme: Üretim hatları yapıları, türleri ve üretim hattı örnekleri.
11 Hat dengeleme problemleri. Çok ya da karmaşık ürün hatları. Simultan yöntemler
12 Makine yükleme problemleri: Makine yükleme, sınıflandırma kriterleri (alfa, beta,gama)
13 Atama çeşitleri, atama prensipleri. Tek makinede sıralama problemleri. İki makinede sıralama problemleri
14 Çok makinede sıralama problemleri. Simultan yöntemler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci, tüm işletme tiplerini özelliklerini öğrenir.
2 İşletme faaliyetleri içerisinde Üretim Planlama ve Kontrol sürecinin yerini önemini ve diğer faaliyetler ile ilişkisini öğrenir.
3 Üretim programının planlanmasında (hangi üründen ne kadar üretilmesi gerektiği belirlenir) kullanılan teorik ve sayısal yöntemler öğrenilir.
4 Tek ürün, tek aşamalı üretim süreci ile üretilen çok ürün ve çok aşamalı üretim süreci ile üretilen çok ürün için parti büyüklüğünün belirlenmesinde kullanılan statik ve dinamik yöntemler öğrenilir.
5 Fason üretim kararının verilmesinde kullanılan yöntemler öğrenilir.
6 Sıralama problemlerinde gereken temel teorik bilgiler ve çok sayıda sayısal yöntemler bilinir.
7 Basit hat dengeleme yöntemleri (SALBP1, SALBP2, SALBPF, SALBPG) ve çok ürünlü hatların dengelenmesinde kullanılan (GSALBP) yöntemlerinden bazıları bilinir.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde kullanır.
2 Alanında elde ettiği bilgileri farklı disiplinlerle bütünleştirerek yorumlar.
3 Verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri dikkate alarak bilimsel çalışma yapar.
4 Yaptığı bilimsel araştırmaların sonuçlarını sözlü ve yazılı olarak aktarır.
5 Analitik düşünme yeteneğini geliştirerek gerçek hayat problemlerini çözer.
6 Etkin bir yönetim için kullanılabilecek çeşitli karar-destek tekniklerini uygular.
7 İşletme paydaşlarının davranışlarının nedenlerini, oluşum süreçlerini ve sonuçlarını açıklar.
8 Günümüz işletmelerinde uygulanabilecek çağdaş yönetim tekniklerini ve bunların uygulanma gerekçelerini teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşulları dikkate alarak listeler ve açıklar.
9 İşletmelerin iç ve dış unsurlarıyla uyumlu, esnekliğini ve rekabet gücünü artıracak stratejik yönetim süreçlerini tasarlar ve uygular.
10 Pazarlama alanında farklı konuları algılar ve disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
11 Muhasebe ve finansman alanında işletmenin karşılaşabileceği tüm sorunları tespit eder ve çözer.
12 Finansal verileri analiz edecek programları kullanır.
13 Alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve tartışır.
14 Üretim ve hizmet işletmelerinin lojistik ve stoklama faaliyetlerini etkin yönetir.
15 İşletmelerin kaynaklarını verimli kullanması için gereken düzenlemeleri listeler.
16 İşletmenin herhangi bir alanında karşılaştığı problemi matematiksel bir model ile ifade eder ve farklı yöntemlerle çözer.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 7 3 21
Sunum / Seminer hazırlama 7 3 21
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 7 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Hocanın ders notları kullanılacak.
Yardımcı Kaynaklar Günther, Tempelmeier: Produktionsmanagement, Springer Verlag.

Ders İle İlgili Dosyalar