Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İNSAN HAKLARI VE ETİK Birinci Düzey D-ULS401 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ ESRA DAYI
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. GÜNDÜZ ALP ASLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. ONUR HAMURCU
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin hedefi öğrencilerin anlatılar ve gerçeklikler arasındaki farklılıkları analiz etmek için öğrencilerin etik ve insan hakları alanlarında gerekli bilgi ve yeteneği sağlamaktadır.
Dersin Tanımı Bu ders öğrencilere, uluslararası kamu hukuku, dünya siyaseti, devlet kavramının Uluslararası İlişkiler tarihindeki yerine odaklanarak etik ve evrensel insan hakları ararasındaki ilişkiyi analiz etmeyi sağlamaktadır.

Dersin İçeriği
1 Tartışma: İnsan Hakları ve Etik
2 İnsan Hakları: Temel Belgeler, Köken ve Gelişimi
3 İnsan Haklarının Batı’daki Tarihçesi
4 İnsan Haklarının Evrenselleşmesi
5 İnsan Hakları Eleştirisi: Kavramsal ve Etik Çekinceler
6 Etik Muhalefetin Kökeni
7 Etik Kuramı
8 Ara Sınav
9 Etik ve İnsancıl Anlatı
10 Etik, İnsancıllık: Koruma ve Yardım
11 Kadın ve İnsan Haklarının Etik Anlamları
12 İşkence ve İnsan Hakları
13 Sağlık ve İnsan Hakları
14 İnsan Hakları Uygulamaları
15 Genel Değerlendirme
16 Yıl Sonu Sınavı
17 Yıl Sonu Sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu ders ile öğrenciler, ulus üstü, uluslararası, devlet ve devlet altı düzeyde insan haklarının destekleyen ve insan haklarının karşısındaki tezleri analiz eder.
2 Bu ders ile öğrenciler insan haklarının etik eleştirisinin kökenlerini analiz eder.
3 Bu ders ile öğrenciler insan hakları ve yasal süreçlerdeki gelişmeleri tanımlar ve karşılaştırır.
4 Bu ders ile öğrenciler, evrensel etik alanındaki asli kuralları, insan hakları ilkelerini ve evrensel etik kurallarını çözer.
5 Bu ders ile öğrenciler var olan insan hakları anlaşmalarını ve insan hakları alanındaki yol gösterici ilkeleri eleştirel biçimde tartışır.
6 Bu ders ile öğrenciler insan hakları hukuku çerçevesinde ampirik örnekleri analiz eder.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Çince ses tonları, anlambilim, biçembilim, sözdizimi ve dilbilgisi kuralları hakkında bilgi sahibi olur.
2 Çin yazısının kökeni, evrimi, yazım kuralları ve sözcük anlamlarını öğrenir.
3 Çince konuşma, okuma, dinleme becerisi edinir ve bu becerisini ulusal ve uluslararası platformlarda kullanabilir.
4 Çin edebiyatının, kültürünün ve tarihinin gelişim süreci ile ilgili bilgi sahibi olur.
5 Dinleme, okuma ve çeviri yoluyla çeşitli tür ve konularda hedef dildeki pasajları veya metinleri kavrar ve analiz eder.
6 Bireysel olarak özellikle Çince – Türkçe, Türkçe – Çince çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
7 Edebiyat, kültür, tarih vb. alanında uygulamalı ve kuramsal bilgileri çözümler ve yorumlar.
8 Özellikle Çin Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
9 Çinceyi kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
10 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilgi teknolojilerini kullanır.
11 Çin dili edebiyatı ve kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasına sahip çıkar.
12 Öğrencilere ödev hazırlama sorumluluk bilinci kazandırır.
13 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14 Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı A.Kadir Çüçen, İnsan Hakları, MKM Yayıncılık, Bursa, 2011, André Mercier, ‘‘İnsan Haklarının Evrenselliği’’, İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, (Yayıma Hazırlayan: İoanna Kuçuradi), Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara, 2009, ss. 25-37. Henry Shue, ‘‘Temel Hakların Evrenselliği’’, İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, (Yayıma Hazırlayan: İoanna Kuçuradi), Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara, 2009, ss. 39-65.
Yardımcı Kaynaklar Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice. 2nd Edition Michelene Ishay, The History of Human Rights, 2nd Edition

Ders İle İlgili Dosyalar