Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SİNEMADA YENİ EĞİLİMLER İkinci Düzey RTS 915 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MEHMET KÖPRÜ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET KÖPRÜ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Sinemadaki güncel eğilimlere ve tartışmalara dair farklı bakış açıları kazandırmak.
Dersin Tanımı Günümüz sinema eğilimlerinin estetik, toplumsal ve ideolojik yönleriyle ele alındığı bir alan dersi.

Dersin İçeriği
1 Giriş: Sinemada yeni olan nedir?
2 Sinemanın klasiği, moderni, postmoderni.
3 Modernist sinema neydi ne oldu?
4 Doksan Sonrasında Bulanıklaşan Sınırlar
5 Büyüyen Yarık: Daha fazla gerçeğe karşı daha fazla yanılsama
6 Dogma-95 ve Etkileri
7 Post-film: Dijitalleşme ve Sinemaya Etkileri
8 90 Sonrası Sanat Sinemasında Genel Eğilimler I: Modernizmden Kopuş
9 90 Sonrası Sanat Sinemasında Genel Eğilimler II: Ozu, Tarkovski ve Bresson’un İzdüşümleri
10 90 Sonrasında Soğuk Gerçekçilik: Haneke, Zvyagintsev, Ramsey, McQueen, Romen Yeni Dalgası ve Diğerleri
11 Politik Sinemada Durum: Toplumsal Gerçekçilik Yerine Bireylerin Gerçekliği ve İşçi Sınıfının Kayboluşu
12 Yeni Ticari Sinema: Yoğunlaşan Gösteri
13 Amerikan Bağımsızlarında Son Durum
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2 Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7 İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisi
8 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
10 Çağın sorunları hakkında bilgi
11 Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, yetenekleri ve modern araçları kullanma becerisi
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar • Geoffrey Nowell-Smith, Dünya Sinema Tarihi, Kabalcı. • Yusuf Gürhan Topçu. Hollywood''a Yeniden Bakmak, Ankara: Deki Yayınları. • Andrew, J. Dudley. 2010. Büyük Sinema Kuramları. Çeviren Zahit Atam. İstanbul: Doruk Yayımcılık. • Aitken Ian (2015), Avrupa Sinema Kuramları: Eleştirel Analiz, Doruk. • Armes, Roy. 2011. Sinema ve Gerçeklik: Tarihsel Bir İnceleme. Çeviren Zeynep Özen Barkot. İstanbul: Doruk. • Assheuer, Thomas. 2013. Yakın Plan Haneke. Çeviren Nazlı Pakkan. İstanbul: Agora Kitaplığı. • Cubitt, Sean. 2004. The Cinema Effect. Massachusetts: The MIT Press. • Dabaşi, Hamid. 2013. İran Sineması: Geçmişi, Bugünü ve Geleceği. Çeviren Barış Aladağ ve Begüm Kovulmaz. İstanbul: Agora Kitaplığı. • Deleuze, Gilles. 1997. Cinema 2: Time-Image. Çeviren Hugh Tomlinson ve Robert Galeta. Minneapolis: University of Minnesota Press. • Deleuze, Gilles. 2014. Sinema 1: Hareket-İmge. Çeviren Soner Özdemir. İstanbul: Norgunk Yayıncılık. • Diken, Bülent, ve Carsten Bagge Laustsen. 2011. Filmlerle Sosyoloji. Çeviren Sona Ertekin. İstanbul: Metis Yayınları. • Doane, Mary Ann. 2002. The Emergence of Cinematic Time: Modernity, Contingency, the Archive . Cambridge, MA: Harvard University Press. • Faure, Elie. 2006. «Sinemanın Büyüsüne Giriş.» Elie Faure: Sinema Sanatı içinde, yazan Metin Gönen, çeviren Metin Gönen, 61-76. İstanbul: Es Yayınları. • Fawell, John Wesley. 2008. The Hidden Art of Hollywood: In Defense of the Studio Era Film. Westport, CT: Praeger. • Frampton, Daniel. 2013. Filmozofi: Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto. Çeviren Cem Soydemir. İstanbul: Metis. • Gunning, Tom. 2013. «Atraksiyon(lar) Sineması: Erken Dönem Sinema, Seyircisi ve Avangart.» Düzenleyen: Çev. Özgür Yaren. Sinecine (Dipnot) (4(2)): 145-153. • Harbord, Janet. 2007. The Evolution of Film. Cornwall, İngiltere: MPG Books. • Jameson, Fredric. 2005. Kültürel Dönemeç. Çeviren Kemal İnal. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. • Karadoğan, Ali. 2005. «Postmodern Sinema mı Film mi?» İletişim Araştırmaları 133-160. • Kale, Nesrin. 2002. «Modernizm & Postmodernizm.» Doğu Batı Dergisi (19): 31-51. • Kolker, Robert. 2009. Film, Biçim ve Kültür. Çeviren Fırat Ertınaz, Ali Güney, Zeynep Özen, Onur Şakır, Berivan Tokem, Dilek Tunalı ve Ertan Yılmaz. Ankara: de ki Basım Yayım. • Kolker, Robert Phillip. 1999. Yalnızlık Sineması: Penn, Kubrick, Coppola, Scorsese, Spielberg, Altman. Çeviren Ertan Yılmaz. Ankara: Öteki Yayınevi. • Kovács, András Bálint. 2010. Modernizmi Seyretmek: Avrupa Sanat Sineması, 1950-1980. Çeviren Ertan Yılmaz. Ankara: De Ki Basım Yayım. • Köprü, Mehmet. 2009. «Bazin''in Dijital Kameraları Eisenstein''ın Bilgisayar Efetklerine Karşı: Geleneksel Kuramların Bakışıyla Yeni Film Teknolojileri.» İletişim Araştrımaları 49-77. • Kracauer, Siegfried. 2015. Film Teorisi. Çeviren Özge Çelik. İstanbul: Metis Yayınları. • Lebel, Jean-Patrick. 1974. «Sinema ve İdeoloji (Sinema Bilimsel Bir Bulgu mu? İdeolojik Bir Türetim mi?).» Düzenleyen: Çev. Y.Boz. Çağdaş Sinema (1): 30-36. • Martin, Sean. 2013. Andrey Tarkovski. Çeviren Irmak Yavlal. İstanbul: Kalkedon Yayıncılık. • Monaco, James. 2006. Yeni Dalga. Çeviren Ertan Yılmaz. +1 Kitap. • Nancy, Jean-Luc. 2013. Filmin Apaçıklığı: Abbas Kiyarüstemi. Çeviren Tacettin Ertuğrul. İstanbul: Küre Yayınları. • Nochimson, Martha P. 2013. Bir Dünya Sinema. Çeviren Özgür Yaren. Ankara: De-Ki. • Orr, John. 1997. Sinema ve Modernlik. Çeviren Ayşegül Bahçıvan. Ankara: Ark. • Parkan, Mutlu. 1983. Brecht Estetiği ve Sinema. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. • Rancière, Jacques. 2010. Özgürleşen Seyirci. Çeviren E. Burak Şaman. İstanbul: Metis Yayınları. • Rancière, Jacques. 2008. Görüntülerin Yazgısı. Çeviren Aziz Ufuk Kılıç. İstanbul: Versus. • Rancière, Jacques. 2016. Sinematografik Masal. Çeviren Tacettin Ertuğrul. İstanbul: Küre Yayınları. • Rotha, Paul. 2000. Sinemanın Öyküsü. Çeviren İbrahim Şener. İstanbul: İzdüşüm Yayınları. • Ryan, Michael, ve Douglas Kellner. 2010. Politik Kamera: Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası. Çeviren Elif Özsayar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. • Süalp, Z. Tül Akbal. 2004. Zaman Mekan: Kuram ve Sinema. İstanbul: Bağlam Yayıncılık. • Sobchack, Vivian. 2004. Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture. London, England: University of California Press, Ltd. • Sobchack, Vivian.. 1992. The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience. New Jersey: Princeton University Press. • Stam, Robert. 2014. Sinema Teorisine Giriş. Çeviren Selda Salman ve Çiğdem Asatekin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. • Stevenson, Jack. 2005. Lars Von Trier. Çeviren Begüm Kovulmaz. İstanbul: Agora Kitaplığı. • Suner, Asuman. 2006. Hayalet Ev: Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek. İstanbul: Metis Yayınları. • Tarkovski, Andrey. 2000. Mühürlenmiş Zaman. Çeviren Füsun Ant. İstanbul: Afa Yayıncılık. • Tarkovski, Andrey. 2009. Şiirsel Sinema. Düzenleyen: John Gianvito. Çeviren Ebru Kılıç. İstanbul: Agora Kitaplığı. • Thompson, Kristin, ve David Bordwell. 2003. Film History: An Introduction. New York: McGraw Hill. • Topçu, Y.Gürhan. 2005. Sinemada Yeni Yönelimler: Dogma 95 Örneği ve Anlatı Yapısının İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi. • Wayne, Mike. 2011. Politik Film: Üçüncü Sinemanın Diyalektiği. Çeviren Ertan Yılmaz. İstanbul: Yordam Kitap. • Wollen, Peter. 2010. «Godard ve Karşı-Sinema: Doğu Rüzgarı.» Sanat Sineması Üzerine: Yaklaşımlar ve Tartışmalar içinde, yazan Ali Karadoğan, 113-124. Ankara: De Ki Basım Yayım. • Yamaner, Güzin. 2007. Postmodernizm ve Sanat. Ankara: Algıyayın.

Ders İle İlgili Dosyalar