Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM HUKUK USULÜ METİNLERİ İkinci Düzey TİB 589 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HACI YUNUS APAYDIN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı arş. Gör. Osman Bayder
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Fıkıh usulü alanında yazılan farklı mezheplere ait ilk eserlerden seçilen örnek metinler okutulacaktır. Bununla öğrencilere, hem klasik fıkıh usulü literatürünün tanıtılması hem de bu eserlerin dillerine aşinalık kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Klasik İslam Hukuku ile ilgili Metinler

Dersin İçeriği
1 Klasik İslam Hukuk Metinleri
2 Gazali'nin Mustasfa'sından bir bölümün okunması
3 Pezdevi'nin Usul'ünden bir bölümün okunması
4 Pezdevi'nin Usul'ünden bir bölümün okunması
5 Pezdevi'nin Usul'ünden bir bölümün okunması
6 Pezdevi'nin Usul'ünden bir bölümün okunması
7 Serahsi'nin Usul'ünden bir bölümün okunması
8 Serahsi'nin Usul'ünden bir bölümün okunması
9 Serahsi'nin Usul'ünden bir bölümün okunması
10 Serahsi'nin Usul'ünden bir bölümün okunması
11 Serahsi'nin Usul'ünden bir bölümün okunması
12 Cüveyni'nin el-Burhan'ından bir bölüm okunması
13 Amidi'nin İhkam'ından bir bölüm okunması
14 Amidi'nin İhkam'ından bir bölüm okunması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam Hukuk usulü ile ilgili bilgi sahibi olur
2 Klasik fıkıh usulü kaynaklarını inceleme fırsatı bulur
3 Gazali'nin Mustasfa'sını tanır
4 Pezdevi'nin Usulünün içeriğini ve yöntemini kavrar
5 Serahsi'nin Usulünün içeriğini ve yöntemini kavrar
6 Amidi, Cüveyni gibi müelliflerin eserlerini ve içeriğini öğrenir
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 4 6 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Gazali, Mustasfa Pezdevi; Usul; serahsi, Usul; Cüveyni, Burhan; Amidi, İhkam
Yardımcı Kaynaklar Debusi; Takvimu'l-edille

Ders İle İlgili Dosyalar