Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
VERİ TABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ Birinci Düzey ENM 389 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri ENM 110
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ADEM GÖLEÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Doç.Dr. Duran TOKSARI
Dersin Veriliş Şekli Yüze yüze sınıf dersleri
Dersin Amacı Bu derste veritabanı yönetim sistemlerine genel bir giriş yapılmakta ve öğrencilere veritabanı modelleme, E/R diyagramları ile veritanı oluşturma, ilişkisel veritabanı sistemleri ve SQL kavramları verilmektedir.
Dersin Tanımı Veritabanı sistemlerinin bileşenleri; bilgilerin tutarlılığı sorunu. DBMS fonksiyonları. Veritabanı mimarisi. Veritabanı sorgu dili kullanımı. Veri modelleme: anahtar, yabancı anahtar, kayıt ilişkileri. Kavramsal modeller: olasılıklar, varlık-ilişki modeli ve UML, notasyon konuları. Nesne yönelimli modeller. İlişkisel veri modeli. İlişkisel cebir ve ilişkisel hesaplama. Kayıt bütünlük kısıtı ve referans bütünlük kısıtı. Yapısal sorgu dili (SQL). Normal formlar: birinci, ikinci, üçüncü ve Boyce-Codd normal formlar. Çok değerli bağımlılık. İş işleme. (transaction processing). Dağıtık veritabanları.

Dersin İçeriği
1 Veritabanı sistemlerinin bileşenleri; bilgilerin tutarlılığı sorunu.
2 DBMS fonksiyonları.
3 Veritabanı mimarisi.
4 Veritabanı sorgu dili kullanımı.
5 Veri modelleme: anahtar, yabancı anahtar, kayıt ilişkileri.
6 Kavramsal modeller: olasılıklar, varlık-ilişki modeli ve UML, notasyon konuları.
7 Nesne yönelimli modeller.
8 Yıliçi Sınavı
9 İlişkisel veri modeli, İlişkisel cebir ve ilişkisel hesaplama.
10 Kayıt bütünlük kısıtı ve referans bütünlük kısıtı.
11 Yapısal sorgu dili (SQL).
12 Normal formlar: birinci, ikinci, üçüncü ve Boyce-Codd normal formlar.
13 Çok değerli bağımlılık. İş işleme. (transaction processing).
14 ğıtık veritabanları.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Temel veritabanı bilgisine ve varlık-ilişki veri modeli ve nesne yönelimli veri modeli de dahil olmak üzere veri modellerini kullanabilmek.
2 SQL veritabanı dili ve sorgu dillerindeki nesne yönelimini laboratuvar uygulamaları ile birlikte detaylı olarak uygulayabilmek.
3 -
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 1 5 5
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     83
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 2 20
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Date, C. J. (2000). An Introduction to Database Systems. 7th Ed. Reading, Mass., and Harlow: Addison-Wesley.
Yardımcı Kaynaklar Elmasri, R., Navathe, S. K. (2000). Fundamentals of Database Systems. 3rd Ed. Reading, Mass., and Harlow: Addison-Wesley.

Ders İle İlgili Dosyalar