Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BESLENME BİYOKİMYASI II Üçüncü Düzey BES 222 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. Betül Çiçek
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Diyetle aldığımız besinlerin vücudumuzda geçirdiği değişimi anlamak. Bu değişim sırasında mikro besin ögelerinin (vitaminler, mineraller) geçtiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini anlamak.
Dersin Tanımı Vücudumuza besinler yoluyla aldığımız vitaminler ve mineraller gibi mikro besin ögelerinin vücuttan atılıncaya kadar geçirdiği tüm metabolik değişiklikler ve bu besin ögelerinin metabolizmaları sırasında girdiği ana metabolik yollar ile bunların birbiri ile olan ilişkilerini inceler.

Dersin İçeriği
1 Vitaminler, genel tanımları, sınıflandırılmaları, yağda eriyen vitaminler (A ve D vitaminleri)
2 E ve K vitaminleri
3 Suda eriyen vitaminler (tiamin, riboflavin, niasin)
4 B6 vitamini, folik asit, B12 vitaminleri
5 C vitamini, pantotenik asit, biotin
6 Vitaminoidler (kolin, karnitin, inositol, pangamik asit, ornitin, lipoik asit)
7 Mineraller, genel tanımları, sınıflandırılmaları, kalsiyum ve fosfor
8 Ara sınav
9 Magnezyum, demir
10 Bakır, çinko
11 İyot, flor
12 Manganez, krom
13 Selenyum, kobalt, molibden, kükürt
14 Sıvı ve elektrolit dengesi bozuklukları
15 Genel değerlendirme
16 Yarıyıl sonu sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi tamamlayan bir öğrenci, diyetle aldığımız mikro besin ögelerin (vitaminler ve mineraller) vücudumuzda geçirdiği metabolik değişimi açıklar.
2 Bu değişim sırasında mikro besin öğelerinin (yağda eriyen vitaminler) girdiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
3 Bu değişim sırasında mikro besin öğelerinin (suda eriyen vitaminler) girdiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
4 Bu değişim sırasında mikro besin öğelerinin (mineraller) girdiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
5 Sıvı-elektrolit dengesi bozuklukları, bunların vücuttaki olası metabolik etkileriyle ve sonuçlarını ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgi sahibi olma.
2 Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahip olma.
3 Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapabilme.
4 Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
5 Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilme ve / veya sunabilme.
6 Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini güncelleyebilme.
7 Beslenme ve Diyetetik alanında veya dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışabilme, paylaşabilme.
8 Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunabilme, yürütebilme, yönetebilme, değerlendirebilme.
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 3 1 3
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     127
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Devlin T. Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations, Wiley-Liss Publications, USA, 1997.2. Harper A. Review of Physiological Chemistry, 16th Edition, USA, 1997.
Yardımcı Kaynaklar Aksoy M. Beslenme Biyokimyası, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2000.

Ders İle İlgili Dosyalar