Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SAĞLIK POLİTİKALARI VE HEMŞİRELİK Birinci Düzey CHH 611 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkce
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HANDAN ZİNCİR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Aktif yöntem
Dersin Amacı Tarihsel ve toplumsal tarihsel süreç içinde toplumun sağlığını, sağlık sistemlerini ve hemşireliği etkileyen ekonomik politikaları ve sağlık politikalarını öğrenmesidir.
Dersin Tanımı Tarihsel ve toplumsal tarihsel süreç içinde toplumun sağlığını, sağlık sistemlerini ve hemşireliği etkileyen ekonomik politikaları ve sağlık politikalarını öğrenmesini sağlayan programdır.

Dersin İçeriği
1 Sağlık politikaları nedir? Sağlık politikaları neden gereklidir
2 Sağlık politikalarında yöntemsel sorunlar ve farklılıklar Temel kavramlar
3 1800-1945 yılları arasında Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının özellikleri
4 1800-1945 yılları arasında Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının ve toplumsal sağlığa, sosyal güvenlik sistemine ve hemşireliğe etkileri
5 1945-1970 yılları arasında Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının özellikleri
6 1945-1970 yılları arasında toplumsal yapının Dünyada ve Türkiye’de ve toplumsal sağlığa etkileri
7 1945-1970 yılları arasında toplumsal yapının Dünyada ve Türkiye’de sosyal güvenlik sistemine ve hemşireliğe etkileri
8 1970’den günümüze Dünyada toplumsal yapının özellikleri-I
9 Sağlık politikaları nedir? Sağlık politikaları neden gereklidir
10 1970’den günümüze Türkiye’de toplumsal yapının özellikleri
11 1970’den günümüze ve Dünyada Türkiye’de çalışma yaşamı ve emekçiler
12 1970’den günümüze Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının sağlık sistemine etkileri
13 1970’den günümüze Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının birinci basamak sağlık hizmetlerine etkileri
14 1970’den günümüze Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının hemşirelik hizmetlerine etkileri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tarihsel süreç içerisinde toplum sağlığını etkileyen ekonomik politikaları bilme
2 Dünyada ve Türkiye’deki mevcut sağlık politikalarını bilebilme ve izleyebilme
3 Tarihsel süreç içerisinde ekonomik politikalarla sağlık politikaları arasındaki ilişkiyi kavrama
4 Tarihsel süreç içerisinde ekonomik politikalarla sağlık politikaları, hemşirelik arasındaki ilişkiyi kavrama
5 ...
6 ...
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bahçe Bitkileri disiplinine özgü alanlarda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ziraat mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi,
2 Ziraat Mühendisliği Bahçe Bitkileri bölümü ile ilgili karmaşık problemleri belirleme, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi,
3 Bahçe Bitkileri alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, ürünü, modeli gerçekçi kısıtlar ve şartlar altında belirli gereksinimleri karşılayacak ve geliştirecek şekilde tasarlama ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini etkin bir şekilde kullanma ve uygulama becerisi,
4 Ziraat Mühendisliği Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi,
5 Ziraat Mühendisliği Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi,
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi,
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi,
8 Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama ve yorumlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve talimat verme becerisi,
9 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi,
10 Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11 Ziraat Mühendisliği Bahçe Bitkileri alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık,
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (sürdürülebilirlik, sağlık, çevre ve güvenlik sorunları, ekonomi vb.) ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
13 Bahçe Bitkileri alanında yer alan tüm bitkisel materyalin çoğaltılması, üretimi, korunması, geleceğe aktarımını sağlayabilme ve çevreye duyarlı analitik düşünme becerisi.
14 Bahçe Bitkileri alanında piyasa taleplerine uygun ıslah programlarını oluşturabilme ve gerçekleştirebilme becerisi.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 10 4 40
Sunum / Seminer hazırlama 4 2 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     130
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 25
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 15
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Boratav K (2004) Türkiye İktisat Tarihi. İmge Kitapevi 2. Makal A. (2002) Türkiye’de çok partili dönemde çalışma ilişkileri. İmge Kitapevi 3. Toplum ve Hekim Dergileri. 4. International Journal of Health Services 5. SoL Meclis Sağlık Komisyonu (Alpar, A., Esenler, B., Nalçacı, E., Belek, İ., Hamzaoğlu, O. ve Özkan Ö (2003) Sosyalist Türkiye’de Sağlık. NK Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 6. Nalcacı E, Hamzaoğlu O, Özalp E. (eds) (2006) Eleştirel sağlık sosyolojisi sözlüğü. ISBN: 975827187-3. 7. Belek İ. (2001) Sosyal devletin çöküşü ve sağlığın ekonomi politiği. Sorun Yayınları, İstanbul. 8. International Journal of Health Services 9. Leavitt KJ, Mason DJ. (2002) Policy and politics in nursing and health care .3th ed. 10. Ülker S, Kocaman G, Özkan Ö. (2003). 12 Mayıs 2003 Dünya hemşireler günü özel baskı. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Derneği Yayını. ISBN: 975-92521-2-0, 2003. 11. Sines D, Applepy F, Frost M. (2005) Community health care nursing. 3th ed. Blackwell Pub Diğer Kaynaklar: 1. Belek İ, Soyer A. (1995) Sağlıkta özelleştirme. Sorun yayınları, Birinci Baskı, ISBN 975-431-048- 2. Belek İ. (1998) Sınıf sağlık ve eşitsizlik. Sorun Yayınları, İstanbul. 3. Belek İ. (1999) Postkapitalist paradigmalar. Sorun Yayınları, 2. Baskı, İstanbul. 4. Belek İ. (2003) Küba’da sağlık sosyalizmin başarısı. Nazım Kültürevi Kitaplığı:58, SoL Meclis Dizisi:4. 1. Baskı, İstanbul. 5. Belek İ. (2004) Esnek üretim derin sömürü. Nazım Kültürevi Yayınları: 20. ISBN 975-8271-70-9. 6. Brown AJ. (2001) The influence of liberal political ideology on nursing science. Nursing Inquiry, 8(2):118-129. 7. Bodenheimer TS, Grumbach K. (1995) Understanding health policy. Appleton&Lange Press, USA. 8. Brannon RI. (1994) Intensifying care. The hospital industry, professionalization and the reorgonization of the nursing labor process. Baywood pub. 9. Ercan F. (1998) Toplumlar ve ekonomiler, İstanbul: Sarmal Yayınları. 10. Hamzaoglu O. (2007) Kapitalizmin depresyonu ve sağlık: Sağlıkta dönüşüm programı İktisat Dergisi, 479-480: 58-65. 11. Holden C. (2005) Privatization and trade in health services: A review of the evidence. International Journal of Health Services, 35(4):675-689. Çev. Özkan Ö. (2005) Toplum ve Hekim 2005. 12. ICN. (2001) Guidelines on shaping effective health policy. Geneva. 13. Navarro V. (1981) Imperialism, health and medicine. Baywood pub. 14. Øvretveit J. (2003) Nordic privatization and private healthcare. International Journal of Health Planning and Management 18:233-246. Çev. Etiler N. Toplum ve Hekim Dergisi, 2006. 15. Özkan Ö, Çatıker A. (2007). Aile sağlığı hemşireliği: sağlık hizmetlerindeki özelleştirmenin hemşirelik mesleğindeki görünümü. Atatürk Üniversitesi, Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 10(4): 91-104. 16. Özkan Ö. Uluslararası Hemşire Göçü: Kim(ler) İçin ve Neden Bir Sorundur? Toplum ve Hekim. 2008, 23(3):222-231. 17. Özkan Ö, Hamzaoğlu O: Uluslararası sağlık emek göçü: Ne, nasıl, neden? 3. Sınıf Çalışmaları Sempozyumu. TÜSAM 3. Sınıf Çalışmaları Sempozyumu. “Türkiye İşçi Sınıfı Ve Emek Hareketi Küreselleşiyor Mu?. İstanbul. (Sözel Bildiri). Kongre Kitabı, 2008. 170-188. 18. Özdemir AM, Özkan Ö (2006). İçerikleri ve adlarıyla kavramların işlevleri: İşçi sağlığı kavramından iş sağlığına geçişin çağrıştırdıkları. (Derleme) Makale). İktisat Dergisi, 479:52-57. 19. Özkan, Ö. (2009) Almanak 2008 Analizleri içinde:Mevcut Sağlık Sistemi İçinde Evde Sağlık Hizmetleri, 545-559. 20. Neoliberal Dönüşüm Sürecinde Üniversiteler içinde: Hamzaoglu, O. ve Özkan, Ö., Neoliberal ekonomik politikaların tıp ve hemşirelik eğitimine etkileri, eds N Ergüneş, S. Alçın, 49-74. TAREM, İstanbul, 2010. 21. Özkan Ö, Çatıker A. (2010) Almanak 2009 Analizleri içinde: Sağlık Sektöründe Esnek Üretim Biçimi Ve Sağlık Emek-Gücüne Etkileri. 22. Sağlık Çalışanlarının Sağlığı 2. Ulusal Kongresi. 2001. Genel-İş Matbaası, Ankara. ISBN 975-6984-28-7. 23. Sosyal Güvenliğin Gaspı, SSK’nın sosyal güvenlik ve sağlık sunumundaki yeri ve geleceği. SES Ankara Şube, Ankara Tabip Odası Yayını. 2005, Mucize Matbaacılık, Ankara. 24. TTB Kocaeli Tabip Odası. (2004) Sağlıkta dönüşüm sözlüğü. ISBN 975-6984-68-6. 25. Navarro V. (2007) Neoliberalism as a class ideology; or the political causes of the growth of inequalities. Int J. Of Health Serv. 37(1):47-62.
Yardımcı Kaynaklar Leighton, K. (2005). Transcultural nursing. The relationship between individualist ideology and individualized mental health care. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing,12:85-94.

Ders İle İlgili Dosyalar