Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OKSİDATİF HASAR VE ANTİOKSİDANLAR İkinci Düzey ECF 509 Seçmeli 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. AYŞE KÜBRA KARABOĞA ARSLAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. AYŞE EKEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konular power point sunum tekniği ile anlatılır. Ders sonunda öğrencilerle soru-cevap şeklinde konu tekrarı yapılır. Öğrencilere ödev olarak literatür taraması verilir ve bir makalenin hazırlanıp sunulması istenir. Makalenin öğrenci tarafından sunulmasından sonra bu makale tüm öğrencilerle birlikte tartışılır.
Dersin Amacı Öğrencileri, serbest radikallerin önemi, yol açtıkları oksidatif hasarlar, çeşitli hastalıklarda ve karsinojenezdeki rolleri ve bu radikallere karşı enzimatik ve enzimatik olmayan koruyucu sistemler hakkında bilgilendirmektir.
Dersin Tanımı Serbest radikaller ve bunların etki mekanizmaları ile bunlara karşı mevcut antioksidan savunma sistemler öğretilecektir.

Dersin İçeriği
1 Serbest radikal tanımı ve bunların başlıca oluşum kaynakları
2 Oksijen türevi serbest radikaller, oksidatif stres tanımı
3 Oksijen türevi olmayan serbest radikaller
4 Nitrik oksit, Nitrozatif stres ve tanımı
5 Serbest radikallere karşı enzimatik koruyucu sistemler (antioksidan enzimler)
6 Serbest radikallere karşı enzimatik olmayan koruyucu sistemler (antioksidanlar)
7 Serbest radikallerin çeşitli hastalıklardaki rolü
8 Ara sınav
9 Oksidatif stres ve yaşlanma, Oksidatif stres ve kanser
10 Demir aracılıklı oksidatif hasarlar
11 Oksidatif DNA hasarları ve biyomarkörleri
12 Oksidatif stres parametrelerinin analizi
13 Nitrozatif stres parameterlerinin analizi
14 Öğrenci suunmları
15 Konu tekrarı
16 Final sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Serbest radikalleri ve reaktif oksijen türlerini tanımlar.
2 Serbest radikallerin oluşum mekanizmasını öğrenir.
3 Antioksidan savunma sistemleri hakkında bilgi edinir.
4 Oksidatif stres hakkında bilgi öğrenir.
5 Oksidatif hasarın insan sağlığındaki önemini bilir.
6 Konu ile ilgili güncel literatür takibi yapabilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İlaçların canlı vücudundaki farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini betimleme
2 Hücrede ilaç hedefi molekülleri tanıma ve uyarı iletimindeki rollerini betimleme
3 Hücreler arası iletişimi sağlayan aracı molekülleri (nörotransmitterler, otakoidler, hormonlar) betimleme; bu moleküllerin etkilerini, etki mekanizmalarını kavrama ve ilaç hedefi olarak işlevlerini önerme
4 Farmakolojide kullanılan araştırma yöntemlerini tanıma, farmakolojik problemlerin çözümünde uygun yöntemleri seçme ve deneyleri tasarlama
5 Yayınlanmış bilimsel verileri çözümleme, yorumlama ve yargılama
6 Verileri ölçme-değerlendirme yöntemlerini tanıma ve bilimsel verilerin istatistiksel çözümlemesini düzenleme
7 Eğitimin biliminin temel kavramlarını tanımlama
8 Temel farmakolojik araştırmalarda iş gören alet ve gereçleri kullanma
9 Deney hayvanlarına bakım, besleme ve ilaç uygulaması yapma
10 Farmakolojide kullanılan araştırma yöntemlerinden en az ikisini; uygun nitelikte, sürede ve ekonomik şekilde yürütme.
11 Yayınlanmış bilimsel verilere ulaşma
12 Bilimsel sunu yapma
13 Bilimsel yayın yazma
14 Farmakolojideki problemlerin çözümünde, bilimsel yöntemlerin gücünü anlama ve benimseme
15 Bilimsel araştırmalarda etik değerlere uyma
16 İyi Laboratuar Uygulamaları” klavuzlarına uygun şekilde çalışma
17 Bilimsel araştırmalarda ekip çalışması anlayışını kazanma
18 İnsan ilişkilerinde doğru, dürüst ve tutarlı davranışlar sergileme
19 Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemek ve mesleki uygulamalardaki değişimlere uyum sağlamak için; sürekli bir biçimde yeni bilgilere ulaşma alışkanlığı edinme
20 Yaşam boyu kendi kendine öğrenmenin önemini kavrama
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 12 72
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 8 32
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Aydın, A., Sayal, A., Işımer, A., Serbest radikaller ve antioksidan savunma sistemi, GATA Basımevi, Ankara, 2001. Mercan, U., Toksikolojide serbest radikallerin önemi, YYU Vet Fak Derg., 15:1-2, 91-96, 2004. Aydın, A., Nitrik oksid ve oksidatif stres arasındaki ilişkinin incelenmesi, Doktora Tezi, Ankara, 1995. Casarett and Doull’s Toxicology, The Basic Science of Poisons, the United States of America: The McGraw-Hill Companies, *Klaassen C.D., 7th ed. (2008) Halliwell, B., and Gutteridge, J.M.C., Free radicals in biology and medicine, Second edition, Clarendon Press, Oxford, 1989. Balcıoğlu, A., Nitrik Oksid: Yeni biyolojik ikincil haberci, Hacettepe Üniversitesi Ecz Fak Dergisi, 13, 31-45, 1993. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Ankara: Pelikan Yayıncılık, *Kayaalp, O.( 2012).
Yardımcı Kaynaklar Casarett and Doull’s Toxicology, The Basic Science of Poisons, the United States of America: The McGraw-Hill Companies, *Klaassen C.D., 7th ed. (2008)

Ders İle İlgili Dosyalar