Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TASAVVUFİ TECRÜBENİN EPİSTEMOLOJİSİ Üçüncü Düzey TİB 622 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. OSMAN NURİ KÜÇÜK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Mesut Sandıkçı
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı Tasavvufi bilginin değeri ve imkanını kavram
Dersin Tanımı Klasik bilgi anlayışları ve tasavvufi tecrübe ve bilgi hakkında bilgi verir

Dersin İçeriği
1 Bilginin imkanı ve değeri
2 Kelam ve İslam felsefecilerine göre bilginin mahiyeti
3 Bilgi felsefesi hakkında diğer yaklaşımlar: Sansualist yaklaşım
4 Bilgi felsefesine empirik yaklaşım
5 Bilgi felsefesine rasyonalist yaklaşım
6 Bilgi felsefesine sezgici yaklaşım
7 Algı tecrübesinin mahiyeti
8 Sufi tecrübenin mahiyeti
9 Kaynaklarda sufi tecrübenin yapısı
10 Sufi tecrübenin bilgiyi elde etmenin imkanı
11 Sufi tecrübede elde edilen bilginin nesnelliği ve öznelliği sorunu
12 Sufi bilginin temellendirilmesi
13 Sufi bilginin parodoksal görünümü; iç tutarlılığı meselesi
14 Sufi tecrübenin ifade ediliş biçimi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilginin değerinin kavranması
2 İslam düşüncesinde bilgi anlayışlarının öğrenilmesi
3 İslam düşüncesinde tasavvufi bilginin yeri hakkında bir fikrin edinilmesi
4 Mistik ve Tasavvufi tecrübelerin İnsanın varoluşundaki yerinin ne olduğu konusunda fikir edninmesi
5 Tasavvufi tecrübe ile bunun ifade edilmesindeki zorluğun fark edilmesi
6 Tecrübi ilimlerin ifade edilmesinde pardoksal söylemin farkındalığına varılması
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Şahin filiz, İslam Felsefesinde Mistik bilginin Yeri, Say Yayınları; Ramazan Ertürk, Sufi Tecrübenin Epistemolojisi, Fecr Yayınları ; Walter T. Stace, Mistisizm ve Felsefe İnsan Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar