Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GÖSTERGEBİLİM VE GÖRSEL OKURYAZARLIK İkinci Düzey UGAZ 438 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Metin EKEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans, Öğrenci Sunumları
Dersin Amacı Göstergeleri tanımak, göstergelerin dilini anlamak, görsel okuma becerisi kazanmak
Dersin Tanımı Göstergebilim alanına ilişkin teorik bilgilerin ve görsel okuryazarlık pratiklerinin öğretildiği ders.

Dersin İçeriği
1 Gösterge Nedir? Göstergebilim Nedir? Göstergebilimin Tarihçesi ve Disiplinlerarası Konumu. Gösterge Türleri
2 Charles Sanders Peirce >US>Semiotics> İşaret (temsil), Nesne, Yorumcu üçlemesi
3 Ferdinand de Saussure >EU(İsviçre→Paris)>, Semiologie (odak: gösterilen), Toplumsal-Ruhsal, Gösteren-Gösterilen, Dil
4 Roland Barthes: Gösterge – Gösteren – Gösterilen Umberto Eco: Realite > Gerçek Olan ve Gerçek Dışı
5 Örnek çözümlemeler I
6 Örnek çözümlemeler II
7 Öğrenci Çözümleme Çalışmaları I
8 Öğrenci Çözümleme Çalışmaları II
9 Öğrenci Çözümleme Çalışmaları III
10 Kişisel ve Sosyal Bir Değer Olarak Okuryazarlık
11 Medya Okuryazarlığı Bağlamında Yeni Okuryazarlıklar
12 Görsel Kültür ve Görsel Okuryazarlık
13 Görsel Okuryazarlık: Görselleri Okuma ve Değerlendirme Süreci
14 Eleştirel Görsel Okuryazarlık
15 Eleştirel Görsel Okuryazarlık II
16 Eleştirel Görsel Okuryazarlık III
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Göstergebilimle ilgili temel kavramları tanır
2 Göstergebilimin kurucu öncülerini ve bu öncülerin teorik yaklaşımlarını kavrar
3 Göstergebilimi kültürel çözümlemeler yapmada bir araç olarak kullanır
4 Göstergeler üzerinden analiz, sentez, kavrama, karşılaştırma, muhakeme gibi zihinsel becerileri geliştirir
5 Kişisel ve sosyal bir değer olarak görsel okuryazarlığın önemi hakkında farkındalık kazanır.
6 Eleştirel görsel okuryazarlık çabasının gerekliliklerini kavrar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Evcil hayvanlarda üreme ile ilgili olan hormonların yapıları ve işlevleri konusunda yeterli bilgi edinmek.
2 Gametogenezisin oluşum süreci ve hormonal mekanizması, ovum ve spermatozoitlerin genital kanaldaki göçü, gametogenezisi etkileyen etkenler, kan-testis bariyeri ve epididimisin işlevleri, kapasitasyon ve akrozom reaksiyonu, fertilizasyon (füzyon, aktivasyon, penetrasyon) konularında bilgi sahibi olmak.
3 Androloji ile ilgili özel muayene sistematiği, genital organların morfolojik ve işlevsel muayenesi, spermanın mikrobiyolojik muayenesi, spermanın ince (ultra-struktural) yapısı, spermanın kalitesini etkileyen etkenler, spermatolojik muayene, spermanın kısa ve uzun süreli saklanması ve dondurulması, sperma dondurma yöntemleri, spermanın eritilmesinde dış faktörlerin etkisi, eritme ve eritme sonrası yapılanları bilmek ve bunları uygulayabilmek.
4 Dişilerde reprodüktif anatomi, gonadların embriyonik gelişmesi, uterusun histolojik, anatomik ve fizyolojik yapısı, fertilizasyon ve erken embriyonik gelişim, luteal mekanizma, implantasyon ve doğum sonrası uterusun involusyonu, servikal mukus, spermatozoa migrasyonu, oogenezis, fertilizasyon akrozomal enzimler, füzyon, aktivasyon, penetrasyon, singami ve polispermi bloğu olgularını bilmek.
5 Senkronizasyon yöntemleri, yararları, süperovulasyon, embriyo transferi, vericilerin senkronizasyonu ve superovulasyonu, alıcıların östrus senkronizasyonu, uterus yıkaması, embriyoların gelişim evreleri, aranması, ve değerlendirilmesi, embriyo transfer teknikleri ile ilgili bilgileri bilmek ve uygulayabilmek.
6 Embriyo üretimi, in-vitro kültürü, embriyoların dondurulması, cinsiyet tayini, oositin dondurulması, klonlama, intrastoplazmik sperm enjeksiyonu gibi reprodüktif biyoteknoloji konularında bilgiye sahip olmak ve bunları uygulayabilmek.
7 Büyük ruminantlarda üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu, suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri konularında bilgi edinmek ve çözüm önerileri sunabilmek.
8 Atlarda üreme hormonları, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi ile fizyolojisi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
9 Küçük ruminantlarda üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi, fizyolojisi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
10 Köpeklerde ve kedilerde üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı, puberte, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve siklusu uyarma yöntemleri, vajinal sitoloji, suni tohumlama teknikleri ve uygulama nedenleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
11 Dişi genital organlarının yapısı, tavuklarda ve horozlarda üreme endokrinolojisi, kanatlı spermasının morfolojisi, horozdan sperma alma teknikleri, spermanın sulandırılması, tavuklara uygulanan suni tohumlama tekniği ve bu uygulamalarında fertiliteyi etkileyen başlıca nedenler ile ilgili bilgiye sahip olmak.
12 Erkek ve dişi balıkların reprodüktif anatomisi, spermatozoitlerin morfolojisi, spermatogenezis, üreme fizyolojisi, spermatolojik muayene, balık spermasının kısa ve uzun süreli saklanması ve dondurulması konularında bilgi edinmek. Deney hayvanlarının üreme organlarının anatomisi, laboratuvar hayvanlarında uygulanan başlıca üreme yöntemleri, puberte, seksüel sikluslar, çifleşme, ovulasyon, üreme verimini etkileyen bakım, beslenme ve çevre faktörleri ile ilgili bilgi sahibi olmak
13 Laboratuvar hayvanlarında dişi ve erkek genital organ yapıları, suni tohumlamaları, üretimi ve üretimle ilgili sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.
14 Sperma sulandırıcıları ve sulandırıcıların özellikleri ve sulandırma işleminin uygulaması hakkında bilgi sahibi olmak.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 4 4 16
Sunum / Seminer hazırlama 4 2 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 4 2 8
Toplam iş yükü     95
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Gösterge Bilime Giriş / Fatma Erkman Akerson ● Göstergebilim Çözümlemeleri / Seyide Parsa, Alev Fatoş Parsa ● Görsel Göstergebilim İmgenin Anlamlandırılması Doğan Günay, Alev Fatoş Parsa.
Yardımcı Kaynaklar Görme Biçimleri / John Berger ● Görünenden Fazlası / Graeme Burton ● Göstergeler İmparatorluğu / Roland Barthes ● Göstergebilimsel Açıdan Sembolik Tüketim ● Simülarklar ve Simülasyon / Jean Baudrillard ● XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları / Mehmet Rıfat ● Kadife Karanlık / Nurdoğan Rigel, Gül Batuş vd. ● İletişim Araştırmalarında Göstergebilim / Ahmet Güneş (Ed.) ● Postmodern Göstergeler / Mark Gottdiener.

Ders İle İlgili Dosyalar