Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKİYE'DE ALEVİLİK BEKTAŞİLİK İkinci Düzey TİB 584 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MUHARREM AKOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. Azmi BAYER
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Alevi-Bektaşiliğin tarihi ve aktüel boyutlarını yazılı kaynaklarına ve bu konuda yapılan saha araştırmalarına dayanarak ortaya koyabilmek.
Dersin Tanımı Anadolu’da İslamiyetin yayılış ve anlayış serüvenini Hacı Bektaş-ı Veli ismi altında Bektaşîliğin doğuşunu, Hacı Bektaş-ı Veli sonrası Bektaşîliği ve Erdebil Tekkesiyle birlikte Anadoluda Aleviliğin genel durumunu, günümüzdeki Alevilik-Bektaşilik tartışmalarını genel hatlarıyla bilir.

Dersin İçeriği
1 Alevilik-Bektaşilik kaynakları ve araştırmaları hakkında genel değerlendirme
2 Anadoluda İslamiyet
3 Hacı Bektaş-ı Veli (Hayatı ve Eserleri)
4 Hacı Bektaş-ı Veli (Görüşleri)
5 Hacı Bektaş-ı Veli’nin Halifeleri
6 Çelebilik ve Dedebabalık
7 Osmanlı-İran Mücadelesinde Anadoluda Aleviliğin Genel Durumu
8 Erdebil Tekkesi
9 Günümüzde Aleviliğin Sistematik-Teolojik Boyutu
10 Günümüzde Aleviliğin Toplumsal Boyutu
11 Günümüzde Alevi Dini Örgütlenmeleri
12 Hacı Bektaş-ı Veli Dergahı
13 Abdal Musa Dergahı
14 Alevi-Bektaşi İnanç ve Ritüelleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Alevi-Bektaşi Yazılı kaynaklarını bilir
2 Alevilik-Bektaşiliğin sosyal ve kültürel arka planını bilir.
3 Alevilik-Bektaşilik arasındaki ilişkileri bilir.
4 Alevilik-Bektaşilik üzerine yapılan günümüz çalışmalarını bilir.
5 Alevi-Bektaşi dini örgütlenmelerini genel hatlarıyla bilir.
6 Alevi-Bektaşi inançlarını genel hatlarıyla bilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 4 48
Ödevler 4 5 20
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ethem Ruhi Fığlalı, Türkiye’de Alevilik Bektaşilik
Yardımcı Kaynaklar Sönmez Kutlu, Alevilik-Bektaşilik Yazıları; İlyas Üzüm, Günümüz Aleviliği

Ders İle İlgili Dosyalar