Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SANAT KAVRAMLARI 2 Birinci Düzey RES108 Zorunlu 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Öğr. Gör. DR. EDA KARAKUŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Öğretim elemanı tarafından Teorik / kuramsal bilgiler slayt ve video gösterileri eşliğinde öğrencilere verilecektir. Bunun yanında soru cevap, tartışma ve beyin fırtınası yöntemleri ile öğrencilerin aktif katılımları söz konusu olacaktır.Sanatın dilinin kavranmasında öğretim elemanı çeşitli kaynaklardan kesitler, çeşitli filmlerden fragmanlar göstererk öğrencilere rehberlik edecektir. Türk ve dünya sanatından öğretim elemanınca seçilen çeşitli eserler incelenecek ve ders süresince ele alınacak kavramlar ışığında anliz edilecektir. Öğrenciler inceleme çalışmaları gerçekleştirerek kendi kişisel deneyimlerini oluşturacaklardır. Öğretim elemanı tarafından önerilen kısa makale ve denemeleri okuyarak ve filmleri izleyerek çeşitli çalışma raporları hazırlayacaklardır. Araştırma konularını internet ve kütüphane üzerinden araştıracak ve sınıf tartışmalarına katılmak suretiyle düşüncelerini arkadaşları ile paylaşacaklardır.
Dersin Amacı Görsel sanatlar alanında çalışmalar yapmak üzere fakülteye yeni başlayan öğrencilerin temel bir eğitim almaları amacıyla düşünülmüş bir derstir. Görsel sanatlar alanının doğası, temel dinamikleri ve kavramsal yapısı dersin içeriğini oluşturacaktır. Öğrencilerce görsel sanatların dilinin kavranması ve bu alana dahil olarak terminolojik açıdan birikim sağlanması planlanmaktadır. Tüm bunların yanı sıra sanatsal düzenleme ilke ve elemanları ele alınarak tek tek incelenecektir.
Dersin Tanımı Öğrencilerin hem kendi üretimlerinde hem de önemli sanat yapıtlarını özümsemeleri sırasında kullanacakları temel kavramları öğrenmeleri ve bu noktada bilinç düzeylerinin yükselmesi amaçlanmaktadır. Dünya sanatında önemli yer tutmakta olan eserlerin incelenmesi ile temel sanat eğitimi derslerinde kendi tasarımlarını oluşturmaları ve kişisel deneyimlerini yaşamaları sırasında üst düzey farkındalık sağlanması planlanmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Sanat kavramları I dersinde genel hatlarıyla sanat olgusuna giriş niteliğindeki kavramlar verilmişti. Bu kavramlara yönelik bir genel hatırlatma söyleşisi... Ödev: Ders notu tutma, öğrenci başarısını arttırmada başarısı denenmiş, not tutma ve ders içeriğindeki eserlerin örneklerini notlara yapıştırarak raporlaştırma, bu not dökümanının incelenmesi dönem sonunda yapılacaktır ve değerlendirmeye katkısı %15 olarak belirlenmiştir.
2 Sanat olgusu içindeki kavramların kronolojik şeklinde ele alınabilmesi için tarihsel sürece giriş. Ödev: Baraka adlı belgesel filmin dersimizin konusu olan Sanat Kavramları ile güçlü bir ilişkisi bulunmaktadır. Sanat ilk çağlardan beri doğayı ve insanı taklit eden, kendi kavramlarına böylece ulaşan bir olgudur. Bu belgesel filmin içeriğinde dersimizin konusu olan sanat kavramlarının doğadaki ve insan gerçeğindeki yansımalarını arayarak bulunuz.Not: Bu Ödev Vize notunuza %15 oranında etki edecektir.
3 Alegori, Artistik, Asemblaj... kavramlarının ele alınışı..Tasarım elememanlarından çizgi örnekleminde Fontana ve Riley Öne çıkan kavramlar...Avangard Amatör Arabesk...Kavramlarının ele alınışı. Tasarım elemanlarından çizgi örnekleminde David Boomberg, Hans Hartung ve öne çıkan kavramlar...
4 Beti, banal, paradigma...Kavramlarının ele alınışı. Tasarım elemanlarından şekil örnekleminde Jean Dubbeffet, Mondrian, Picasso. Brikolaj, ABC Sanatı öne çıkan kavramların açıklanması.
5 Kübizmi hazırlayan kavram, Picasso, Cezanne, Sanatta zaman, Umberto Boccioni... Futurizm. Sanatta zaman Vermeer "Süt döken aşçı kadın" örnekleminde öne çıkan kavramlar. Bohem, Bodyart, Vito Acconci örnekleminde Performans sanatı ve öne çıkan kavramlar.Sanat Kavramlarından formun ele alınışı. George Segall, Henry Moore, Constantin Branqusi, Roden ve öne çıkan kavramlar. Sanat kavramlarından dokunun ele alınışı. Lowrence, Van gogh, Kokoska, Oppenheim ve öne çıkan kavramlar.
6 Sanat kavramlarından rengin ele alınışı. Rothko, Klein ve Matisse örnekleminde öne çıkan kavramlar... Sanat nesnesi, Fovizm, Soyut dışavurum.
7 VİZE
8 Sanat kavramlarından Mekanın ele alınışı. Smithson, Cristo and Jeanne, Flavin örnekleminde öne çıkan kavramlar.. Sanatsal mekan, Land art..
9 Tasarım İlkelerinden Bütünlük örekleminde öne çıkan kavramlar Frida Kahlo, George Gross, Chide Hassam ve öne çıkan kavramlar..Tasarım ilkelerinden Oran Orantının ele alınışı ve Jeff Koons, Botero, Modigliani örnekleminde öne çıkan kavramlar..
10 Dengenin ele alınışı, Hokosai, Jan Van Eyck ve Alaksander Calder örnekleminde öne çıkan kavramlar. Kinetik art. Edisyon, Enslelasyon, Kavramsal Sanat Koshut..Kavram akışı
11 Tasarım ilkelerinden motifin ele alınışı,Rosseou, Klimt ve Severini örnekeleminde öne çıkan kavramlar ve kavram akışı. Hareket kavramının ele alınışı, Wyeth, Millet, Marini örnekleminde öne çıkan kavramlar ve kavram akışı
12 Tasarım ilkelerinden Vurgunun ele alınışı. Bacon, Goya, Gentileschi örnekleminde öne çıkan kavramların incelenmesi ve kavram akışından ele alının kavramların incelenmesinin sürdürülmesi.
13 Otto Dix, Chagall, Mondrian, Escher örnekleminde tasarım ilkelerinden ritmin ele alınışı ve kavram akışından ele alının kavramların incelenmesinin sürdürülmesi.
14 Güncel sanat kavramları, bienallerde ön plana çıklan kavramlar, Son 3 İstanbul bienali üzerine örnekler üzerinden bir inceleme... Sanat Söyleşilerinde ve yazılarında ön plana çıkan güncel kavramlar...
15
16 -
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kronolojik bir düzenle sanat olgusunda ön plana çıkan ve yönlendirici nitelikteki görüş ve kavramları anlama ve özümseme.
2 Sözkonu kavramarı, güncel sanatı anlamak ve çözümlemek için bir araç olarak kullanmak. Tarihsel süreçteki yerlerini ve önemlerinin bilincinde olmak.
3 Kendi sanat yazısını ve sanat nesnesini oluşturuken bu kavramlardan yola çıkma ve bunları kullanma.
4 Güncel sanatı anlama ve güncel sanat sohbetlerine katılmak için özgüven sahibi olma.
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Özgün düşünme: Verilen bir ödev veya kendi projesi için bireysel veya takım çalışmasında kullanılmak üzere özgün düşünceler geliştirebilme, kavram, teklif, çözüm ve kanıt üretebilme,
2 Yeni fikir üretme: İnceleme, araştırma, görselleştirme ve hayal etme süreçlerinde ıraksak ve yakınsak düşünme yeterliliği gösterebilme, orijinal ve yeni bakış açısı sunan fikir üretebilme,
3 Etkinlik yönetme: Bir etkinliğin başlangıcından sonucuna kadarki süreçlerini; amaca uygun malzeme, yöntem, teknik ve ortamı seçebilme, düzenleme ve yönetme becerilerini gösterebilme
4 Taslama, tasarı, tasarıma ulaşma: Fikir üretiminden sonuç üretimine işe kadar, çalışmanın tüm süreçlerini yönetebilme ve hedeflenen sonuca ulaşabilme,
5 Üretme motivasyonu kazanma: Girişimci ve üretken davranış biçimi kazanarak, çalışma tempo ve disiplini içinde üretkenlik gösterebilme,
6 Kendini Yönetme: Bağımsız düşünme, hedef oluşturma, üretim ve çalışma süreçlerini yöneterek, zamanında iş teslim edebilme disiplini geliştirebilme
7 Alan yazını takip etme: Alanın dil ve terminolojisine hakim olma; kendini geliştirmek ve güncel sanata hakim olabilmek için alan yazını takip edebilme,
8 Etik değerlere uyma: Eğitim sürecinde, sanatsal etkinliklerde ve gerçekleştirdiği sanat pratiklerinde, alan etiğine ve alan disiplinine sahip olabilme
9 Paydaşlarla iletişim kurma: Dış paydaşlarla iletişim etkinliklerine dahil olabilme, dış ve iç paydaşlarla ilişkiler, sanat tüketicisi, sanat piyasası, iş partnerleri ile takım çalışmaları gerçekleştirebilme,
10 Çağdaş teknolojileri kullanma: Farklı ve çağdaş teknolojileri etkili şekilde kullanabilme, bu teknolojilerin kullanıldığı çalışmalara dahil olabilme,
11 Disiplinler arası çalışmalar yapma: Güncel sanat pratiklerinde disiplinler arası çalışmalarda yer alabilme, disiplinler arası yaklaşım ve yöntemleri kullanabilme,
12 Eleştirel yaklaşım: Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yeni bilgileri, farklı uygulamaları kavrama ve analiz edebilme; alan araştırmalarını değerlendirebilme, özgün eleştiri geliştirebilme,
13 Grup çalışması yapma: Alan dahilinde ziyaretler, sanat etkinlikleri gibi faaliyetlerde grup çalışması içinde görev alabilme, işbirliği yapabilme, iletişim kurabilme
14 İfade: Fikir ve üretimlerini görsel, yazılı, sözlü, ifade edebilme, geri dönütleri kullanarak fikrini ya da üretimini geliştirebilme,
15 Çalışma disiplini ve gelişme azmi: Alanda disiplinli çalışmaya ve kendini geliştirmeye istekli ve açık olabilme. Kendine hedefler belirleme, hedefleri doğrultusunda çalışma azmi gösterebilme; alanda gelişimine katkı sağlayacak süreçlere dahil olma ve bunların sürekliliğini sağlayabilme,
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 3 3
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 1 1
Toplam iş yükü     68
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar KESER Nimet, 2005. “Sanat Sözlüğü”, Ütopya Yayınları, Ankara KAHRAMAN H. Bülent, 2005. “Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve öteleri…” Agora Kitaplığı, İstanbul LYNTON Nobert, 2004. “Modern Sanatın Öyküsü”, Remzi Kitapevi, İstanbul ÖZSOY Vedat, 2003. “Görsel Sanatlar Eğitimi”, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara TÜRKDOĞAN Tansel, 2004. “Çağdaş Sanat”, Piramit Yayıncılık, Ankara FISHER Ernst, 1995. “Sanatın Gerekliliği”, Panel Yayınevi, İstanbul BİGALI Şeref, 1999. “Resim Sanatı”, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara EYÜBOĞLU B. Rahmi, 1986. “Resme Başlarken”, Bilgi yayınevi, Ankara AKBULUT, Durmuş, 2005. “Resim Neyi Anlatır”. İstiklal kitapevi.ist. YÜCEL, T. (2005a). Yapısalcılık, İstanbul: Can Yayınları. YÜCEL, T. (2005b). Göstergeler, İstanbul: Can Yayınları. WOLFFLIN, H. (2000). Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Istanbul: Remzi Kitabevi. WOLFF, J. (2000). Sanatın Toplumsal Üretimi, Çev: Aysegül Demir,Istanbul:Özne Yayınları. WORRİNGER, W. (1985). Soyutlama ve Özdesleyim, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi TURANİ, A. (1993). Sanat Terimleri Sözlügü, istanbul: Remzi Kitabevi. RIFAT, M. (1982) Genel Göstergebilim Sorunları Kuram ve Uygulama, İstanbul: Alaz Yayınları. PLEHANOV, G. V. (1987). Sanat ve Toplumsal Hayat, İstanbul: Sosyal Yayınlar. MORAN, B. (2003). Edebiyat Kuramları ve Elestiri, istanbul: İletisimYayınları. Bersani, Leo; Dutoit, Ulysse., 2006.” Fakir Sanat”, Çev: S. Kemal Angı, Dost Kitapevi Yay, Ankara. FUAT, M. (2001). Elestiri Üstüne, istanbul: Adam Yayınları. ÇAKIR AYDIN, Mukadder., 2002. “Sanatta Eleştirellik”, Beta Basım A.Ş, Kırklareli* KUSPİT, Donald., 2004. “Sanatın Sonu”, Çev: Yasemin Tezgiden, Metis Yay, İstanbul. TURANİ Adnan.,1999.”Çağdaş Sanat Felsefesi”, 3. baskı, Remzi Kitapevi, İstanbul Sanat ve Kuram. Charles Harrison

Ders İle İlgili Dosyalar