Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKÇE ÖGRETİMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE UYGULAMALARI Birinci Düzey TEA 506 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ALİ GÖÇER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teori, araştırma ve tartışma
Dersin Amacı Ortaokul düzeyinde etkili bir Türkçe öğretimi yapabilmek için ölçme ve değerlendirme açısından gerekli bilgi ve becerileri kazanmak.
Dersin Tanımı Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme konusunda bilgi ve beceri kazandıran; öğrenci çalışmalarını (ürünlerini) ve etkinliklerdeki başarımlarını (performanslarını) amaca uygun yöntemlerle belirleyerek ve öğrenci hakkında isabetli kanaat oluşturmanın yollarını öğreten pedagojik bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Öğrencilerle Tanışma
2 Ölçme ve değerlendirmenin tarihi gelişimi (Millî Eğitim Şuralarında, Tebliğler Dergisinde ölçme ve değerlendirme).
3 Ölçme ve değerlendirmenin Türkçe öğretim programındaki yeri.
4 Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında göz önünde bulunması gereken ilkeler.
5 Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında göz önünde bulunması gereken özellikler.
6 ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık),
7 Ölçme ve değerlendirmenin önemi ve gerekliliği. Değerlendirme çalışmalarının planlanması ve yürütülmesi.
8 Süreç ve sonuç / ürün değerlendirme çalışmaları
9 Türkçe öğretiminde en çok kullanılan ölçme araçları
10 Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, özdeğerlendirme, tutum ölçekleri)
11 Ölçme ve değerlendirmede kullanılan formlar / ölçekler
12 Öğrenme çıktılarını değerlendirme, not verme.
13 Ölçme araçlarında bulunması gereken özellikler
14 Dönem değerlendirmesi
15 Final
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dersin, konunun içeriği ve öğrenci katılımını esas alan bir yaklaşımla ders işlenecektir. Bunun yanında öğrenme çıktılarını değerlendirme, not verme, alana yönelik ölçme aracı geliştirme (dereceli puanlama anahtarı) vb. ölçme ve değerlendirme ile ilgili uygulamalarına yer verilerek adayların donanımlı bir şekilde yetişmeleri amaçlanır.
2
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
2 Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
3 Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
4 Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
8 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11 İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
13 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
14 Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 12 144
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Göçer, Ali (2014). Türkçe Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
Yardımcı Kaynaklar Dersle ilgili yayımlanmış Makaleler...

Ders İle İlgili Dosyalar