Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK HALK BİLİMİ TARİHÇESİ Birinci Düzey THB 102 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Saim ÖRNEK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Sözlü anlatım; derste uygulamalı inceleme
Dersin Amacı Folklor disiplininin ortaya çıkışından günümüze kadarki süreçte disiplinin şekillenmesinde pay sahibi olan önemli kişi, kurum ve yayınları öğrenmektir.
Dersin Tanımı Ders kapsamında öncelikli olarak tarihsel süreçte folklor disiplininin gelişim evreleri irdelenecek ve günümüzdeki folklor anlayışı ile arasındaki değişim ele alınacaktır. Bu süreçte folklor kelimesinin ortaya çıkışı ve bu kelimenin bir disiplin haline gelmesinin süreci ayrıntılı bir şekilde kavranacaktır. Disiplinin ortaya çıkışı sonrasında dünyanın diğer ülkelerindeki işleyişi, Türkiye coğrafyasına taşınma süreci ve ilk Türkçe folklor metinlerinin ortaya çıktığı ortam değerlendirilecek, folklor disiplininin çalışma konularındaki değişim ile kültüre yaklaşım tarzları ele alınacaktır.

Dersin İçeriği
1 Ders Hakkında Bilgilendirme
2 Osian Akımı, Johann Gottfried von Herder ve Halkın Ruhu
3 Folklor Kelimesinin Ortaya Çıkışı ve Bir Disiplin Haline Gelişi
4 Folklorun İlk Dönem Amaçları
5 Folklor ve Uluslaşma
6 Folklorun İlk Metinleri
7 Ara Sınav
8 İlk Türkçe Folklor Metinleri
9 Türk Ocağı ve Halk Evleri
10 Folklorda Paradigma Değişimi
11 Folklor, Etnoloji ve Antropoloji
12 Son Dönem Folklor Çalışmaları
13 Folklor ve Somut Olmayan Kültürel Miras
14 Final
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dünyada folklor disiplininin filizlendiği ortam hakkında genel bir bilgi edinir.
2 Folklorun ilk araştırmacıları, kurumları ve yayınları hakkında bilgi edinir.
3 Türkiye’deki folklor yayınları, araştırmacıları ve kurumları hakkında bilgi edinir.
4 Türkiye''''deki folklor çalışmalarında yaşanan paradigmalar hakkında bilgi sahibi olur.
5 İlk folklor çalışmalarından günümüzdeki çalışmalara kadar çalışmaların genelinden haberdar olur.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17 Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18 Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     96
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Örnek, Sedat Veyis. (1995). Türk Halkbilimi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Azadowski, Mark. (2002). Sibirya''''dan Bir Masal Anası. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Oğuz, Öcal vd. (Ed.) (2013). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları. Gürçayır Teke, Selcan. (2020). Türk Halk Biliminde Derleme. Ankara: Geleneksel Yayınları. Öztürkmen, Arzu. (2016) Türkiye’de Folklor ve Milliyetçilik. İstanbul:İletişim Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Atay, Tayfun. (2000) “Kavramlar Kargaşası Bilim Dalları Çatışması- Dünyada ve Türkiye’de ‘Sosyal İçerikli’ Antropolojiyi Adlandırma Sorunu.” Folklor/Edebiyat 22:135-161. Münüsoğlu, Hasan (2017). “"Irk" tan" Kültür"e: Antropoloji-Folklor Etkileşimi-Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Örneği”. DTCF Dergisi, 55(2):127-142. Oğuz, Öcal (2013). “Türkiye’de Folklorun İlk Makaleleri”. Milli Folklor, 25(99):5-14.

Ders İle İlgili Dosyalar