Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KELAMDA YENİLEŞME HAREKETLERİ Birinci Düzey TİB701 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF DR. MURAT SERDAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. MUHAMMED ÇINAR
Dersin Veriliş Şekli Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma.
Dersin Amacı XIX. yüzyıl sonlarına doğru Kelam''ın muhteva ve metod yönünden ıslahı ve yenileşmesi fikrinin arka planı ve etkilerini tanıma
Dersin Tanımı XIX. yüzyılın sonlarında başlayan ve yeniliği amaç edinen kelam hareketinin incelenmesini konu edinen bir derstir

Dersin İçeriği
1 Metodolojik olarak Kelam tarihi
2 XIX. yüzyıl ve sonrasında Kelam ilmini etkileyen gelişmeler
3 Osmanlı Türkiyesinde yenilik düşüncesinin oluşumu
4 Mısır'da yenilik düşüncesinin oluşumu
5 Hindistan'da yenilik düşüncesinin oluşumu
6 Yeni İlm-i Kelam eserlerini tanıma
7 Yeni İlm-i Kelam eserlerini içerik yönünden tanıma
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Metodolojik olarak Kelam tarihi hakkında bilgi sahibi olur
2 XIX. yüzyıl ve sonrasında Kelam ilmini etkileyen gelişmeler hakkında bilgi kazanır
3 Osmanlı Türkiye'sindeki yenilik hareketi hakkında bilgi edinir
4 Mısır'daki yenilik hareketi hakkında bilgi edinir
5 Hindistan'daki yenilik hareketi hakkında bilgi edinir
6 XIX. yüzyıl ve sonrasında Kelam ilmine dair telif edilen eserleri tanır
7 XIX. yüzyıl ve sonrasında Kelam ilmine dair telif edilen eserlerin muhtevası hakkında bilgi sahibi olur
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 28 392
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 15 150
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     546
AKTS     22.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   60

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Özervarlı, M. Sait, Kelam'da Yenilik Arayışları, İSAM Yay., İstanbul 1998.
Yardımcı Kaynaklar İkbal, Muhammed, İslam'da Dini Düşüncenin Yeniden İnşası, Çev. Rahim Acar, 2. Baskı, Timaş, İstanbul 2013. Karadaş, Cağfer, Çağdaş İlsam Düşünürleri, Ensar, İstanbul 2013. Eliaçık, R. İhsan, İslam'ın Yenilikçileri 1-2, İnşa, İstanbul 2011. İzmirli, İsmail Hakkı, Yeni İlm-i Kelam 1-2, Efkaf-ı İslamiyye Matbaası, İstanbul 1341. Abduh, Muhammed, Risaletü't-tevhid, Kahire 1960. Numani, Şibli, İlm-i Kelam-ı Cedid, çev: Seyyid M. Taki Fahr-i Dai, Tahran 1329.

Ders İle İlgili Dosyalar