Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
VATANDAŞLIK BİLGİSİ Birinci Düzey SBO 206 Zorunlu 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ GÖKHAN EŞEL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Vatandaşlık, devlet, demokrasi, insan haklarının tarihsel gelişimi öğretmek;yasama, yürütme ve yargı, anayasa ve hukuk devletinin işleyişini ve önemini ortaya koymayı ayrıca Türk devlet geleneğini ve Türkiye Cumhuriyeti devletinin temel esaslarını kavratmayı amaçlamaktadır.
Dersin Tanımı Vatandaşlık ile ilgili temel kavramlar; insan ve toplum, toplum hayatını düzenleyen kurallar; temel hak ve ödevler; anayasa, anayasal kurumlar, anayasal yaşam; Türk devlet geleneği, Türk millî kültürü, millî ve evrensel değerler ilişkisi; Türkiye Cumhuriyeti’nin temel nitelikleri ve yapısı; değişen vatandaşlık anlayışı bağlamında Avrupa vatandaşlığı, küresel vatandaşlık ve yerel vatandaşlık; dijital vatandaşlık gibi konularla genel bilgi verilir.

Dersin İçeriği
1 Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Vatandaşlık Bilgisi
2 TOPLUMSAL YAŞAMI DÜZENLEYEN KURALLAR
3 TOPLUMSAL KURUMLAR
4 Demokrasi, Demokrasinin Tarihçesi ve Demokrasi Türleri
5 Devlet Şekilleri ve Hükümet Sistemleri
6 İNSAN HAKLARI
7 Arasınav
8 İNSAN HAKLARININ TARİHSEL GELİŞİMİ
9 Türk Anayasa Tarihi
10 Türkiye Cumhuriyeti Devleti''nin Temel Özellikleri ve Temel Haklar
11 DEMOKRASİ ve DEMOKRASİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
12 Siyasi-Sosyal-Ekonomik Haklar ve Ödevler
13 Yasama-Yürütme ve Yargı
14 Türkiye Cumhuriyeti''nin idari yapısı
15 DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Vatandaşlık kavramını açıklar
2 Devlet kavramını açıklar
3 Vatandaşlık ve devlet kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar
4 İnsan hakları kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar.
5 Temel insan hakları, ve insan hakları ile ilgili uluslararası belgeler, kuruluşları açıklar
6 İnsan haklarının güncel ve toplumsal alanlarına ilişkin değerlendirme yapar.
7 Demokrasi kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar.
8 Türk anayasa tarihinin gelişimini değerlendirir.
9 Türkiye Cumhuriyetinin devlet ve idari yapısını açıklar.
10 Öğretmen adaylarının gelecek nesillere iyi birer vatandaş olmaları hususunda yapmaları gerekenleri açıklar.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     62
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Prof.Dr.RemziY.Kıncal,Vatandaşlık Bilgisi,Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2015. ISBN:6051332543
Yardımcı Kaynaklar Yuvacı, İ., Şeker, G., Çakıcı, S., Demir, S. B. (2015). Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Anı Yayıncılık.______________ Merey, Z. (2016). Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Pegem Akademi

Ders İle İlgili Dosyalar