Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ARAP EDEBİYATI TARİHİ I İkinci Düzey ADB 501 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HALİM ÖZNURHAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HALİM ÖZNURHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli YÜZYÜZE
Dersin Amacı Arap edebiyatının İslam Öncesi dönemden başlayarak Emeviler dönemi sonuna kadar geçirdiği süreç hakkında bilgi vermek.
Dersin Tanımı -

Dersin İçeriği
1 İslam Öncesi Arap Kültürü ve Arap Yarımadasının Durumu.
2 İslam Öncesi Arap Nesri.
3 İslam Öncesi Arap Nesri.
4 İslam Öncesi Arap Şiiri.
5 Muallaka Şiirleri.
6 Hz. Peygamber Dönemi Şiir ve Nesri.
7 Kuran-ı Kerim''in Arap Dili ve Edebiyatına Tesiri.
8 Dört Halife Dönemi Arap Şiir ve Nesri.
9 Uzri Şiir.
10 Emeviler Dönemi Şiiri.
11 Nakaiz Edebiyatı.
12 Emeviler Dönemi Nesri.
13 Emeviler Döneminde Eski Şiirin Derlenmesi.
14 İlk Şiir Eleştirmenleri ve Teorisyenleri.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam Öncesi Arap kültürü ve Arap edebiyatı hakkında bilgi sahibi olur.
2 İslam''ın ilk dönemlerinde Arap edebiyatının durumunu bilir, İslam''ın Arap edebiyatı üzerindeki etkileri hakkında yorum yapabilir.
3 Emevi Dönemi Arap nesrini, literatürü bilir.
4 Emevi Dönemi Arap şiirini, önemli şairleri ve şiir türlerini bilir.
5 Arap edebi eleştiri geleneğinin doğuşu, önemli isimler ve eserler hakkında bilgi sahibi olur.
6 Eski Arap şiirinin yazımı, nakledilmesi ve mevsukiyeti hakkındaki tarihi aktarımları ve yorumları analiz edebilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     172
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ahmet Suphi Furat, Arap Edebiyatı Tarihi
Yardımcı Kaynaklar Şevki Dayf, Tarihu''l-Edebi''i-Arabî

Ders İle İlgili Dosyalar