Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EVAPOTRANSPİRASYON İkinci Düzey BSM506 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ALİ ÜNLÜKARA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Ali Ünlükara
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Power point sunum, tahtada hesaplama ve anlatım, excel programı ile hesaplama
Dersin Amacı Bitki su tüketiminin tahmin edilmesi
Dersin Tanımı Bir tarla veya bahçede toprak yüzeyinden buharlaşma ve bitkilerden terleme ile atmosfere verilen suyun tamamına evapotranspirasyon denilmektedir. Evapotranspirasyon bitkinin tükettiği suyun %98-99''una karşılık geldiği için bitki su tüketimine eşit olduğu kabul edilmektedir.

Dersin İçeriği
1 Evapotranspirasyon süreci, evaporasyon, transpirasyon, evapotranspirasyon (ET), birimler, evapotranspirasyonu etyileyen faktörler, have parametreleri, bitki faktörleri, yönetim ve çevresel şartlar
2 Evapotranspirasyon kavramları, referans evapotranspirasyon (ETo), standart şartlar altında bitki evapotranspirasyonu (ETc), standart olmayan şartlar altında bitki evapotranspirasyonu (ETc adj), evapotranspirasyonun belirlenmesi, evapotranspirasyon ölçümleri, meteorolojik verilerden hesaplanan evapotranspirasyon, pan buharlaşmasından tahmin edilen evapotranspirasyon
3 Referans evapotranspirasyon (ETo), Standart bir ETo yöntemi için gereksinimler, Penman-Monteith eşitliğinin formulasyonu, Penman-Monteith eşitliği, Aerodinamik direnç, Yüzey (hacim) direnci, Referans yüzey, FAO Penman-Monteith eşitliği, Veriler, Kayıp iklim verileri
4 Meteorolojik veriler, evapotranspirasyonu belirleyen meteorolojik veriler, güneş radyasyonu, hava sıcaklığı, hava nemi, rüzgar hızı, atmosfer parametreleri, basınç, buharlaşma gizli ısısı, psikrometrik sabit
5 Hava nemi, kavramlar, ölçüm, hesaplama işlemleri
6 Radyasyon, kavramlar, birimler, ölçüm, hesaplama işlemleri
7 Rüzgar hızı, ölçüm, rüzgar profili ilişkisi, İklim verilerinin toplanması, hava istasyonları, agroklima aylık veri tabanları, kayıp iklim verisi tahmini, minimum veri gereksinimi
8 Referans evapotranspirasyonun (ETo) belirlenmesi, Hesaplama işlemi,Farklı zaman aralıklarıyla ETo hesaplaması
9 Kayıp veriler ile hesaplamalar, Pan buharlaşması yöntemi, Pan katsayısı
10 Standart Şartlar Altında Bitki Evapotranspirasyonu, Bitki evapotranspirasyonuna (ETc) giriş, hesaplama işlemleri, doğrudan hesaplama, Bitki katsayısı yaklaşımı, Bitki katsayısını etkileyen faktörler, Bitki tipi, İklim, Topraktan buharlaşma, Bitki gelişme dönemleri
11 Bitki Evapotranspirasyonu (ETc), Tek ve çift bitki katsayısı yaklaşımı, Bitki katsayısı eğrisi, Tek bitki katsayı yaklaşmı ile ETc tahmini, Bitki gelişme dönemleri uzunluğu, Bitki katsayıları, Başlangıç evresi bitki katsayısı, Orta dönem bitki katsayısı, Son dönem sonu bitki katsayısı
12 Kc eğrisinin oluşturulması, Yıllık bitkiler, Yem bitkileri için Kc, Meyve ağaçları, ETc hesabı, Kc'in grafik şekilde belirlenmesi, Kc'in sayısal olarak belirlenmesi, Yonca tabanlı bitki katsayıları, Daha önceki Kc değerlerinin dönüştürülmesi
13 ETc-Çift Bitki Katsayısı, Transpirasyon bileşeni, Bazal bitki katsayısı (Kcb), Günlük Kcb değerlerinin belirlenmesi, Buharlaşma bileşeni (Ke), hesaplama işlemi, Üst Kc mak sınırı, Toprak buharlaşması azaltma katsayısı, Güneşe maruz ve ıslak toprak oranı, Ke'in günlük hesaplanması, ETc hesabı
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bitki su tüketimini tahmin yaklaşımlarının öğrenilmesi
2 Referans evapotranspirasyon ve bitki katsayıları yaklaşımının öğrenilmesi
3 Bitki su tüketiminin tahmin edilmesi
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
4 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7 Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
10 Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
12 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13 Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 7 6 42
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 18 18
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 12 12
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 24 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     188
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Allen R.G., Pereira L.S, Raes D., Smith M., 1998. Bitki evapotranspirasyonu. Bitki Gereksinimleri Hesabı İçin Rehber. FAO Sulama ve Drenaj Yayınları No:56, Roma. Allen R.G., Walter I.A., Elliott R.L., Howell T.A., Itenfisu D., Jensen M.E., Snyder R.L., 2005. The ASCE Standardized Reference Evapotarnspiration Equation.
Yardımcı Kaynaklar Evapotranspiration: Principles and Applications for Water Management 1st Edition by Megh R Goyal (Editor), Eric W. Harmsen (Editor)

Ders İle İlgili Dosyalar