Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HARİTACILIK TARİHİ Birinci Düzey HM 535 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ TALHA TAŞKANAT
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı İlk çağlardan günümüze öğrencilerin haritacılık tarihi hakkında bilgi edinmesi
Dersin Tanımı Türk ve dünya haritacılığının gelişimi ve dönüm noktaları

Dersin İçeriği
1 Tarihte ilk medeniyetler ve haritacılık.
2 Dünyanın şekli ve büyüklüğü hakkındaki ilk düşünceler ve gelişmeler
3 En eski haritalar.
4 Haritacılık ve kartoğrafyadaki gelişmeler
5 Tarih boyunca jeodezik ölçmeler.
6 Ortaçağ Türk ve Dünya haritacılığı
7 Ortaçağ Türk ve Dünya haritacılığı
8 Kadastro ve imar uygulamalarındaki gelişmeler.
9 Osmanlı Dönemi Türk haritacılığı
10 Osmanlı Dönemi Türk haritacılığı
11 Türk haritacılık tarihi.
12 Türk haritacılık tarihi.
13 Türk haritacılık tarihi (cumhuriyet dönemi)
14 Türk haritacılık tarihi (cumhuriyet dönemi)
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Eski çağlarda haritacılık alanında yapılmış çalışmalar hakkında bilgi kazanımı
2 Haritacılık çalışmaları için günümüze kadar kullanılan cihazlar hakkında bilgi kazanımı
3 Haritacılık alanına katkı sağlamış dünya bilim insanları hakkında bilgi kazanımı
4 Haritacılık alanına katkı sağlamış Türk ve Müslüman bilim insanları hakkında bilgi kazanımı
5 Türkiye''de geçmişten günümüze haritacılık eğitimi hakkında bilgi kazanımı
6 Türkiye''de haritacılık faaliyeti yürütmüş/yürüten kurum ve kuruluşlar hakkında bilgi kazanımı
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 6 6
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     78
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Cumhuriyet dönemi Türk haritacılık tarihi, Yüksek Lisans Tezi, Servet Özağaç, 2006, Ankara Üniversitesi
Yardımcı Kaynaklar Şerbetçi, M., 1999. Türk Haritacılığı Tarihi (1895 – 1995), HKMO, İstanbul. Önder, M., 2002. Geçmişten Günümüze Resimlerle Türk Haritacılığı Tarihi, Harita Genel Komutanlığı, Ankara.

Ders İle İlgili Dosyalar