Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA METOTLARI Birinci Düzey TAR 503 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOĞUN OKUMA YAPILACAK.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. CAN DEVECİ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ CAN DEVECİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ CAN DEVECİ
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı TÜRKİYE de ve Dünyadaki tarih metodolojisine ait kavramlar tartışılacaktır. Ders, "Tarih Nasıl yazılır ve araştırılır" argümanı etrafında işlenecektir.
Dersin Tanımı TAR 503 BİLİMSEL ARAŞTIRMA METODLARI

Dersin İçeriği
1 Bilimsel araştırma ve bilimsel yöntem
2 Bilimsel araştırmanın Düzeyleri
3 Belgesel Gözlem
4 Bilimsel araştırma yaklaşımları
5 Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramlar
6 Bilimsel araştırmalarda geçerlik,güvenirlik ve bilimsel etik
7 Bilimsel araştırmalarda kullanılan yöntemler
8 Ara sınav
9 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçları I
10 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçları II
11 bilimsel araştırmalarda nitel veri analizi ve yorumu
12 Bilimsel araştırmalarda kaynak tarama I
13 Bilimsel araştırmalarda kaynak tarama II
14 Bilimsel araştırmalarda kaynak tarama II
15 Yarı Yıl Sonu sınavnı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 TARİHİ BİR KONUDA LİSANS ÜSTÜ ÇALIŞMA YAPABİLMEK
2 Tarihi konularda literatüre sahip olmak
3 Bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenmek
4 Bilimsel araştırmalarda kullanılan yöntemleri öğrenmek
5 Bilimsel araştırmalarda kaynak taramayı Öğrenmek
6 Tarihi Konularda Veri toplamayı öğrenmek
7 Bilim Dalına Ait Problemler hakkında bilgi sahibi olmak
8 Bilim Dalına uygun kaynaklara hakim olmak
9 Tarihi yazımı konusunda bilgi sahibi olmak
10 Biçimsel olarak yazım konusunu öğrenmek

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 15 2 30
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 20 2 40
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     153
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul 1988 Zeki Velid Togan, Tarihte Usul, İstanbul 1950 Edward Hallett Carr, Tarih Nedir?, Çev. M. G. Göktürk, İstanbul 1994 Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara 1995 Julien Freund, Beşeri Bilim Teorileri, Çev. B. Yediyıldız, Ankara 1991, Cihan Dura, Düşünme Araştırma, Yazma, Ekin Yayınları İstanbul 2005.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar