Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BÖBREK HASTALIKLARINDA BESLENME Üçüncü Düzey BDY517 2 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Beslenme ve Diyetetik Anabilim Dalında yüksek lisans öğrencisi olmak
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Habibe Şahin
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araş. Gör. Aslı Onur Canaydın
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Diyaliz tedavisi alan ve almayan böbrek hastalarının diyet tedavileri, yeni bilgiler ışığında doğru ve uygun şekilde planlanacaktır.
Dersin Tanımı Böbrek fizyolojisi, böbrek hastalıkların etiyolojisi, komplikasyonları, klinik belirtileri ve diyet tedavisi.

Dersin İçeriği
1 Böbreklerin anatomisi, fizyolojisi, fonksiyonları
2 Böbrek hastalıklarının patofizyolojisi,
3 Böbrek hastalıklarında uygulanan tedavi yöntemleri,
4 Böbrek hastalıklarında görülen beslenme sorunları
5 Böbrek hastalıklarında beslenme durumunun değerlendirilmesi,
6 Böbrek hastalıklarında enerji gereksinmesi,
7 Böbrek hastalıklarında protein gereksinmesi,
8 Böbrek hastalıklarında vitamin gereksinimleri,
9 Böbrek hastalıklarında sıvı ve mineral gereksinimleri,
10 Diyet tedavisinde sodyum sınırlamasının başarılması
11 Diyet tedavisinde potasyum sınırlamasının başarılması
12 Diyet tedavisinde fosfor sınırlamasının başarılması
13 Böbrek transplantasyonu uygulanan hastalarda beslenme tedavisi,
14 Böbrek üstü bezi hastalıklarında diyet tedavisi,
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersin sonunda öğrenci:
2 Böbrek hastalıklarının fizyopatolojisini öğrenir.
3 Böbrek hastalıklarında görülen beslenme sorunlarını öğrenir.
4 Böbrek hastalıklarında uygulanacak beslenme tedavilerini öğrenir.
5 Böbrek hastalarının diyete uyum sorunlarına yaklaşımı öğrenir.
6 Böbrek hastalarına yönelik ürün geliştirme becerileri kazanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Yüksek Lisans düzeyindeki bilgi ve becerilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve analiz edip, yorumlar.
2 Kendi alanında kullanılan modern araç ve gereçleri kullanmada ve geliştirmede uzmanlaşır.
3 Alanında edindiği bilgileri diğer disiplin alanlarından gelen bilgilerle sentezleyerek yorumlar ve yeni fikirler yaratır.
4 Alanında sahip olduğu üst düzey bilgi ve tecrübeyi, içinde bulunduğu koşullara uyarlayarak farklı araştırma yöntemlerini kullanır ve ortaya çıkan problemlere karşı bilimsel yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir.
5 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
6 En az bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve meslektaşlarıyla dünya çapında sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
7 Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 7 2 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 3 21
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 3 21
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Baysal A, Aksoy M, Bozkurt N, Kutluay Merdol T, Pekcan P, Keçecioğlu S, Besler T, Mercanlıgil SM. Diyet El Kitabı, 4. baskı, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2002.
Yardımcı Kaynaklar Mahan K, Escott- Stump S: Krause’s Food, Nutrition and Diet Therapy, 12’th Edition, ISBN 0-7216 5835-0, WB Saunders Company, 2008. Shils ME, Shike M, Ross AC, Caballero B, Cousins RJ. Modern Nutrition in Health and Disease. 10’th Edition. ISBN 0781741335, Lippincott Williams Wilkins, 2005. Suzuki H, Kimmel PL. Nutrition and kidney disease: A new Era, ISBN: 978-3-8055-8203-2, Karger, 2007

Ders İle İlgili Dosyalar