Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ULAŞIM PLANLAMASI İkinci Düzey ŞBP413 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SEDA ÇALIŞIR HOVARDAOĞLU, ARŞ.GÖR.DR. ÖZLEM TEPELİ TÜREL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Teorik ve Uygulama
Dersin Amacı Ulaşım planlaması dersinde, ana ulaşım kararlarından tasarım ölçeğine kadar, kentsel ulaşımla ilgili temel kuramsal bilgilerin uygulama destekli verilmesi amaçlanmaktadır. Ders kapsamında, ulaşım sistemlerinin özellikleri, ulaşım, kent formu ve arazi kullanımı ilişkisi, ulaşım planlamasının temel ilkeleri ve yöntemleri, ulaşım kademelenmesi, ulaşım master planları, kavşak ve otopark planlama tasarımı, yaya ve bisiklet yolları planlama ve tasarımı, trafik durultma yöntemleri örneklerle açıklanacaktır.
Dersin Tanımı Dönem içerisinde, öncelikle, belirlenen içeriğe bağlı olarak kuramsal bilgi aktarımı ve uygulama konusuna bağlı analiz, sentez, ulaşım planlaması ve tasarımı çalışmaları yapılacaktır. Derse öğrencinin aktif katılımını sağlamak için, öğrenciler tarafından hazırlanacak ödevlerin de, ders ortamında paylaşılması ve tartışılması söz konusudur. Uygulama çerçevesinde, öğrencilerden, ulaşım bağlantılarının kurulması, ulaşım sisteminin farklı ulaşım türleri (raylı sistem, otobüs, servisler, özel otomobiller, yaya ve bisiklet yolları) hakkında bilgi toplanması ve tasarım ve yol enkesit çizimlerinin çalışmalarının yapılması beklenmektedir. Öğrencinin derse devamı ve aktif katılımı esastır. Dönem içerisinde ödev ve bir ara sınav, dönem sonunda ise bir yıl sonu sınavı (uygulama ) yapılacaktır. Öğrencinin yıl sonu notunun hesaplanmasında, yarıyıl içi aktivitelerle birlikte, süreç sunumları ve dönem sonu notu dikkate alınacaktır.

Dersin İçeriği
1 Dersin amacı, içeriği, haftalık ders izlencesi ve değerlendirmeye ilişkin bilgilendirme
2 Ulaşım ve ulaşım planlaması konusunda temel kavramlar, ulaşım planlamasının amacı ve önemi
3 Ulaşım planlaması süreci
4 Ulaşım planlaması ve arazi kullanımları ilişkisi.
5 Ulaşım kademelenmesi
6 Kavşaklar ve otoparklar
7 Toplu Taşıma Türleri, Güzergâh ve Durak Tasarımı, Bisiklet ve Yaya Yolları
8 Ulaşım planlamasında güncel yaklaşımlar
9 ARA SINAV
10 Analiz çalışmalarının sunumu
11 Analiz çalışmalarının sunumu ve analiz verileri arasında ilişki kurabilme
12 İlişki kurulan verilere bağlı sorun tanımlama
13 İlişki kurulan verilere bağlı sorun tanımlama
14 Sorunlara bağlı kentsel ulaşım konusunda çözüm geliştirme
15 Sorunlara bağlı kentsel ulaşım konusunda çözüm geliştirme
16 Sorunlara bağlı kentsel ulaşım konusunda çözüm geliştirme
17 Sorunlara bağlı kentsel ulaşım konusunda çözüm geliştirme
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ulaşım ve ulaşım planlamasının temel kavramlarını açıklar.
2 Türkiye’deki mevcut kentsel ulaşım politikalarını açıklar.
3 Türkiye’deki mevcut kentsel ulaşım politikalarını açıklar. Kent içi ulaşım planlaması için karar alır.
4 Kentiçi ulaşım sorunlarını belirler.
5 Kentiçi ulaşımda mekansal düzenleme becerisi kazanır.
6 Projesiyle ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve çizimle açıklar.
7
8
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Biyomedikal Mühendisliğinde bir uzmanlık alanında derinlemesine bilgi edinmek, literatüre vakıf olmak.
2 Uzmanlık alanında problem tanımlama formüle etme, araştırma yapma, modelleme, analiz yapma yeteneklerini kazanmak.
3 Araştırma sonuçlarını analiz ederek sonuçlar çıkarma ve bunları yazılı sözlü sunma becerisi kazanma.
4 Mühendislik bilgilerini yaşam bilimleri alanında etkin kullanma yeteneği kazanmak.
5 Disiplinler arası çalışmalarda takım çalışması yapabilmek.
6 Araştırma sonuçlarını çok kullanılan bir yabancı dilde yazılı ve sözlü sunabilmek.
7 Yaşam boyu öğrenme, yeni bilgilere erişebilme, yeni alanlara yönelebilme becerisini kazanmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanmak.
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10 Hastanerlerde teknoloji kullanımında kalite ve güveni artırmak için klinik mühendisliği alanında eğitim ve danışma hizmeti sağlayabilme.
11 Hastane, sağlık örgütleri ve tıbbi teknoloji üretici/satıcılarına danışmanlık ve teknik destek hizmeti sağlayabilme.
12 Yeni biyomalzemeler üzerine bilgi ve beceri kazanma.
13 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanma.
14 Araştırıcı, üretici ve girişimci kapasiteye sahip olabilme.
15 Çağdaş, yenilikçi, katılımcı olabilme, kendini iyi ifade edebilme, kalite ve kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olabilme.
16 Ulusal gereksinimlere öncelik verebilme ve bu konulardaki gelişmeleri yakından izleyebilme.
17 Biyomedikal alanındaki bilimsel çalışma sonuçlarını ulusal ve evrensel çevrelere aktarabilme ve öncülük edebilme.
18 Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 8 8
Sunum / Seminer hazırlama 1 8 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 4 4
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 4 4
Araştırma 1 4 4
Toplam iş yükü     136
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 75
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 25
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Buldurur A. M., 2018. Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım, Birsen Yayınevi, İstanbul. Kılıçaslan T., 2012. Kentsel Ulaşım, Ninova Yayınları, İstanbul. Bozdoğan, Recep (2021), “Kentsel Ulaşım Hakkı”, Kentli Hakları, Ed: Rüveyda Kızılboğa Özaslan, ISBN: 9786258092455, Ankara. Cirit, Faruk (2014), Sürdürülebilir Kent İçi Ulaşım Politikaları ve Toplu Taşıma Sistemlerinin Karşılaştırılması, T.C. Kalkınma Bakanlığı Yayını, ISBN: 978-605-9041-04-1, Ankara. Meyer and Miller. Urban Transportation Planning, 2nd Ed. McGraw Hill, 2000 The Geography of Urban Transportation, 3rd S. Hanson and G. Giuliano (ed.). Guilford, 2004 Transportation Planning Handbook. John Edwards (ed.). Institute of Transportation Engineers, 1999 Khisty and Lall. Transportation Engineering: An Introduction. Prentice Hall 1999 Gomez-Ibanez, Tye, and Small. Essays in Transportation Economics and Policy. Brookings Institute Press, 1999. John Dickey, Metropolitan Transportation Planning. Taylor & Francis, 1983 Small, Kenneth. Urban Transportation Economics. Harwood Academic Publishers, 1992.

Ders İle İlgili Dosyalar