Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GENEL TIBBİ MİKROBİYOLOJİ Üçüncü Düzey TLT 145 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MÜGE OĞUZKAYA ARTAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Müge OĞUZKAYA ARTAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze ve laboratuvar uygulaması şeklinde.
Dersin Amacı mikroorganizmaların morfolojik özellikleri, üretme ve öldürme teknikleri ve serolojik yöntemlerin kavranması. öğrencilerin mikroskop kullanma, saha bulma ve mikrobiyolojik ekim yöntemlerini uygulayabilecek düzeye getirmek.
Dersin Tanımı Mikroskopik canlıların morfolojik ve anatomik özelliklerinin, onları üretme, öldürme, gösterme tekniklerinin laboratuvar desteği ile öğrenciye aktarılmasını kapsar.

Dersin İçeriği
1 mikroorganizmaların canlılar alemindeki yeri tıbbi mikrobiyolojiye giriş mikroorganizmalrın genel yapısı
2 bakterilerin, mantarların ve virüslerin anatomik ve morfolojik yapıları
3 mikroorganizmaların anatomik ve morfolojik özellikleri mantarlar, virüsler
4 mikroskoplar ve mikroskopi yöntemleri mikrobiyoloji laboratuvarının tanıtılması malzeme ve cihazlar
5 mikroorganizmaların beslenmesi ve üretilmesi için gereken maddeler ve çevresel faktörler boyalı preparatta saha bulma uygulaması
6 mikroorganizmaların üretilme ortamları lam-lamel arası perparat hazırlama ve saha bulma boyama yöntemleri
7 sterilizasyon-dezenfeksiyon teknikleri antisepsi
8 Dezenfeksiyon yöntemleri, mikroskopi uygulamaları boyalı ve ıslak preparatta saha bulma çalışmaları
9 Ara sınav.
10 Ara sınav değerlendirme. dezenfektanlar etki mekanizmaları ve örnekler besiyerleri tanıtımı ve ekim yöntemlerine giriş
11 antibiyotik etki mekanizmaları ekim yöntemleri uygulamaları
12 antibiyotik etki mekanizmaları antibiyogram uygulaması
13 immünolojiye giriş antijen ve antikor tanımları immün sistemde görevli olan diğer hücreler ve organlar
14 in vitro ve in vivo antijen antikor birleşmesi serolojik testler
15 otoimmünite ve otoantikorlar laboratuvar tanı yöntemleri aşırı duyarlılık reaksiyonları
16 aşılar ve serumlar
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 mikroorganizmaların canlılar alemindeki yerini bilmek
2 bakteri, mantar ve virüs hücrelerinin anatomik, morfolojik ve üreme özelliklerini bilmek
3 ıslak preparat hazırlamak ve saha bulmak
4 boyalı preparasyon için preparat hazırlamak ve boyama yapmak
5 besiyerlerini tanımak, ekim yapmak
6 ekim yapmak, kolonileri ayırmak
7 antibiyogram yöntemlerini bilir
8 sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini bilir
9 immün sistem de görevli olan hücreler, rolleri nelerdir bilir
10 temel serolojik yöntemleri bilir, aşırı duyarlılık, otoimmünite hakkında temel konuları bilir

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Program, yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme gücüne sahip mühendislik alanında son gelişmelerin bilgi izleyerek özgün bir sürecin tamamlanması ve bir süreci yönetme yeteneği, algılama yeteneğine sahip mezunlar vermeyi amaçlar.
2 Bahçe Bitkileri alanında oluşabilecek sorunlara, alternatif çözüm öneriler üretir
3 Ulusal ve uluslararası düzeyde Bahçe Bitkileri alanındaki gelişmeleri izleme yeteneğini kazanır.
4 Üretim materyali ve genetik kaynakları korur ve devamını sağlar.
5 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler.
6 Çalışma alanındaki problemlere yaklaşımları ile toplumu etkileyecek gelişmelere ve araştırmalara liderlik eder
7 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
8 Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
9 Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
10 Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar ve uygular.
11 Yeni fikirlerin analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
12 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
13 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
14 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
15 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
16 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
17 Yeni bilimsel yöntemler geliştirebilir veya bilinen bir yöntemi bir alana uygular, yayınlar ve özgün bir çalışmayı ortaya koyar.
18 Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır.
19 Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirerek, bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
20 Alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 2 6 12
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 15 3 45
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 7 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     129
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 1 20
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı ders notları verilecektir.
Yardımcı Kaynaklar Temel Tıbbi Mikrobiyoloji, çeviri. Us AD, Başustaoğlu A., 2020. Teoriden uygulamaya Temel Laboratuvar uygulamaları, eds. Aydoğan Ahbab M, Olguner Mercanoğlu HG, Türkoğlu EA. 2023.

Ders İle İlgili Dosyalar
İndir