Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YAPAY SİNİR AĞLARINA GİRİŞ Birinci Düzey MM 439 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. İbrahim Uzmay
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Ars. Gor. Mustafa Gül
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Yapay sinir ağları tipleri, eğitim algoritmaları, YSA ile sistemlerin dinamik modellenmesi, YSA’nın pratik uygulamaları.
Dersin Tanımı MM439

Dersin İçeriği
1 Yapay sinir ağlarına giriş.
2 Yapay sinir ağları tipleri: İleri beslemeli yapay sinir ağı ve ileri beslemeli yinelenen yapay sinir ağları.
3 Yapay sinir ağları tipleri: İleri beslemeli yapay sinir ağı ve ileri beslemeli yinelenen yapay sinir ağları.
4 Danışmalı ve danışmasız öğrenme metotları.
5 Danışmalı ve danışmasız öğrenme metotları.
6 Yapay sinir ağlarında ağırlıkları ayarlamak için kullanılan algoritmalar: Geri yayılma algoritması.
7 Yapay sinir ağlarında ağırlıkları ayarlamak için kullanılan algoritmalar: Geri yayılma algoritması.
8 Yapay sinir ağlarında ağırlıkları ayarlamak için kullanılan algoritmalar: Geri yayılma algoritması.
9 Yapay sinir ağları kullanarak çeşitli dinamik sistemlerin modellemesi.
10 Yapay sinir ağları kullanarak çeşitli dinamik sistemlerin modellemesi.
11 Yapay sinir ağları kullanarak çeşitli dinamik sistemlerin modellemesi.
12 Yapay sinir ağlarının trafik denetiminde uygulanması ve avantajları.
13 Yapay sinir ağlarının trafik denetiminde uygulanması ve avantajları.
14 Yapay sinir ağlarının robot denetiminde uygulanma alanları ve sağladığı avantajlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mühendislik sahasındaki yapay sinir ağları ile ilgili çalışmaların tanıtılması
2 uygulamadaki teorik ve pratik temellerin aktarılması.
3 Bireysel çalışma becerisi
4 Takım çalışması becerisi
5 Sözlü ve/veya yazılı iletişim kurma becerisi
6 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     48
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yapay sinir ağının asansör denetiminde uygulanması ve avantajları.
Yardımcı Kaynaklar Yapay Sinir Ağları (Kuram, Mimari, Eğitim, Uygulama), Prof.Dr. Çetin Elmas, Seçkin Yayıncılık.

Ders İle İlgili Dosyalar