Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MEDYA OKURYAZARLIĞI Üçüncü Düzey HİT 354 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA KOÇER
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA KOÇER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Medya mesajlarını ve medyanın aktardığı görsel, işitsel ve yazılı enformasyon yapılarını eleştirel bakış açısıyla okuyabilmek, mesajların üretim amaçlarını, arka planlarını, çözümleyebilmek, çözümleyici ve analitik düşünme becerisi kazanmaktır.
Dersin Tanımı Medya Okuryazarlığı dersi, (a) bilgiye erişim, (b) erişilen veya gönderilen iletileri çözümleyebilme, (c) çözümlenen iletileri bir çok açıdan değerlendirebilme ve (d) farklı iletişim kanal, araç ve teknikleri kullanarak kendi iletilerini oluşturabilme/üretebilme olanındaki yeterliliklerin kazanılması olarak tanımlanabilmektedir. Bu bağlamda, medya okuryazarlığı dersi medyada aktarılan haber, yorum, makale, film, reklam gibi programların ve her tür medya mesajlarının analitik ve eleştirel bakış açısıyla incelenmesini yapabilen, böylece medyayı okuma becerisi kazanmayı sağlayan bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Medya Okuryazarlığını gerektiren koşullar
2 Medya Okuryazarlığı kavramının incelenmesi
3 Temel gereksinimler ve ilkelerinin belirlenmesi
4 Medya Okuryazarlığında kazanılması gereken temel beceri alanları
5 Medya Okuryazarlığını ile ilgili bazı temel kavramlar
6 Medyanın itici gücü reklamlar; reklam nedir?, reklamla ilgili temel kavramlar nelerdir?, başlıca reklam alanları nelerdir?
7 Reklamların Çözümlenmesi; bir reklamın anatomisi, tasarımda yapısal ve biçimsel özelikler, yerleşim ögeleri nelerdir?
8 Reklamlar nasıl çözümlenir?, Televizyon reklamlarındaki tuzaklar, reklamların yerleştirdiği mitler
9 Haberler; haber yapım süreçlerini etkileyen faktörler
10 Haberlerde karşılaşılan temel sorunlar, haberlerde taraflılık sorunu, haber tüketimine yönelik öneriler
11 Propaganda teknikleri; Başlıca kullanılan propaganda teknikleri, Karşı propagandanın temel ilkeleri
12 Duygular ve Duygu çekiciliği; medya açısından duygunun önemi, duyguların etkileri,
13 Beynin çalışması, duyguları ateşleyen unsurlar, duygular penceresinden medyaya bakış, duyguların olumlu yönde kullanılması, medya iletilerini duygusal perspektiften yorumlama,
14 Önyargılar ve Stereotipler; tanımlar ve önyargı biçimleri, kurmaca, stereotipleme,
15 Önyargılı ve stereotiplerin temsillerinin etkileri
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler medya okuryazarlığı hakkındaki temel bilgi sahibi olur
2 Medya okuryazarlığını gerektiren koşullar ve temel beceriler hakkındaki bilgi düzeyi artar
3 Öğrencilerin medya mesajlarını pasif alıcı olarak değil, çözümlemeci yaklaşımla aktif değerlendirmeci olarak algılamaları gereği anlatılır. Böylece bilinçli medya içeriği tüketicisi ve alternatif medya içeriği üreticisi bireylerin yetiştirilmesi ve bu anlayışların geliştirilmesi sağlanır
4 Medyadan gelen bilgilere doğrudan inanmak yerine onun arkaplanını, çıkar ilişkilerini, dünya görüşünün içeriğe etkisini, neticede bu işten kimin kazanıp kimin kaybettiğini de araştıran, keşfeden, yorumlayan, alternatifler sunan, farklı öykülere de açık, ufku geniş bireyler için düşünmeyi ve değerlendirmeyi öğrenme ortamı oluşturur
5 Medyayı okuyabilmek için çeşitli açılardan sorular sorabilmek gerekmektedir. Bu derste medya mesajlarını negatif yaklaşımla eleştirmek değil, olumlu ve olumsuz yönleriyle irdelemek üzere sorular yönlendirmek; yerinde ve zamanında güçlü sorular yönlendirebilme becerilerinin kazanır
6 Medyayı okuma becerileri: Haber, Reklam, Film/Dizi çözümlemeleri hakkında bilgi düzeyleri artar
7 Kitle iletişim araçlarındaki mesaj ve metinlerinin analizini yapabilme ve eleştirel olarak değerlendirebime kapasitesi artar
8 Propaganda teknikleri hakkında bilgi sahibi olacak; reklam, haber gibi programlarda bunların nasıl kullanıldığının farkına varır
9 Duygular, duygu çekiciliği ve bunun kullanımı hakkında farkındalık düzeyleri artar
10 Öğrencilerin medyadaki örtük ve açık iletilerin farkına varma düzeyi artar

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 11 22
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 12 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 7 7
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Abdurrahman Şahin, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Anı Yayınları, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar Eleştirel Medya Okuryazarlığı(Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar), Mutlu Binark, Mine Gencel Bek, Kalkedon yayıncılık, 2. Basım, 2010, İstanbul.

Ders İle İlgili Dosyalar