Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MEDYA OKURYAZARLIĞI Birinci Düzey HİT 354 Seçmeli 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA KOÇER
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA KOÇER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Medya mesajlarını ve medyanın aktardığı görsel, işitsel ve yazılı enformasyon yapılarını eleştirel bakış açısıyla okuyabilmek, mesajların üretim amaçlarını, arka planlarını, çözümleyebilmek, çözümleyici ve analitik düşünme becerisi kazanmaktır.
Dersin Tanımı Medya Okuryazarlığı dersi, (a) bilgiye erişim, (b) erişilen veya gönderilen iletileri çözümleyebilme, (c) çözümlenen iletileri bir çok açıdan değerlendirebilme ve (d) farklı iletişim kanal, araç ve teknikleri kullanarak kendi iletilerini oluşturabilme/üretebilme olanındaki yeterliliklerin kazanılması olarak tanımlanabilmektedir. Bu bağlamda, medya okuryazarlığı dersi medyada aktarılan haber, yorum, makale, film, reklam gibi programların ve her tür medya mesajlarının analitik ve eleştirel bakış açısıyla incelenmesini yapabilen, böylece medyayı okuma becerisi kazanmayı sağlayan bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Medya Okuryazarlığını gerektiren koşullar
2 Medya Okuryazarlığı kavramının incelenmesi
3 Temel gereksinimler ve ilkelerinin belirlenmesi
4 Medya Okuryazarlığında kazanılması gereken temel beceri alanları
5 Medya Okuryazarlığını ile ilgili bazı temel kavramlar
6 Medyanın itici gücü reklamlar; reklam nedir?, reklamla ilgili temel kavramlar nelerdir?, başlıca reklam alanları nelerdir?
7 Reklamların Çözümlenmesi; bir reklamın anatomisi, tasarımda yapısal ve biçimsel özelikler, yerleşim ögeleri nelerdir?
8 Reklamlar nasıl çözümlenir?, Televizyon reklamlarındaki tuzaklar, reklamların yerleştirdiği mitler
9 Haberler; haber yapım süreçlerini etkileyen faktörler
10 Haberlerde karşılaşılan temel sorunlar, haberlerde taraflılık sorunu, haber tüketimine yönelik öneriler
11 Propaganda teknikleri; Başlıca kullanılan propaganda teknikleri, Karşı propagandanın temel ilkeleri
12 Duygular ve Duygu çekiciliği; medya açısından duygunun önemi, duyguların etkileri,
13 Beynin çalışması, duyguları ateşleyen unsurlar, duygular penceresinden medyaya bakış, duyguların olumlu yönde kullanılması, medya iletilerini duygusal perspektiften yorumlama,
14 Önyargılar ve Stereotipler; tanımlar ve önyargı biçimleri, kurmaca, stereotipleme,
15 Önyargılı ve stereotiplerin temsillerinin etkileri
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler medya okuryazarlığı hakkındaki temel bilgi sahibi olur
2 Medya okuryazarlığını gerektiren koşullar ve temel beceriler hakkındaki bilgi düzeyi artar
3 Öğrencilerin medya mesajlarını pasif alıcı olarak değil, çözümlemeci yaklaşımla aktif değerlendirmeci olarak algılamaları gereği anlatılır. Böylece bilinçli medya içeriği tüketicisi ve alternatif medya içeriği üreticisi bireylerin yetiştirilmesi ve bu anlayışların geliştirilmesi sağlanır
4 Medyadan gelen bilgilere doğrudan inanmak yerine onun arkaplanını, çıkar ilişkilerini, dünya görüşünün içeriğe etkisini, neticede bu işten kimin kazanıp kimin kaybettiğini de araştıran, keşfeden, yorumlayan, alternatifler sunan, farklı öykülere de açık, ufku geniş bireyler için düşünmeyi ve değerlendirmeyi öğrenme ortamı oluşturur
5 Medyayı okuyabilmek için çeşitli açılardan sorular sorabilmek gerekmektedir. Bu derste medya mesajlarını negatif yaklaşımla eleştirmek değil, olumlu ve olumsuz yönleriyle irdelemek üzere sorular yönlendirmek; yerinde ve zamanında güçlü sorular yönlendirebilme becerilerinin kazanır
6 Medyayı okuma becerileri: Haber, Reklam, Film/Dizi çözümlemeleri hakkında bilgi düzeyleri artar
7 Kitle iletişim araçlarındaki mesaj ve metinlerinin analizini yapabilme ve eleştirel olarak değerlendirebime kapasitesi artar
8 Propaganda teknikleri hakkında bilgi sahibi olacak; reklam, haber gibi programlarda bunların nasıl kullanıldığının farkına varır
9 Duygular, duygu çekiciliği ve bunun kullanımı hakkında farkındalık düzeyleri artar
10 Öğrencilerin medyadaki örtük ve açık iletilerin farkına varma düzeyi artar

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim ve halkla ilişkiler ve tanıtım alanı ile ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olarak bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilme becerisine sahip olur.
2 Halkla ilişkiler kuram ve modellerini ve alanı ile ilgili tarihsel gelişim sürecini bilir.
3 Yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış hakkında bilgi sahibidir.
4 Halkla ilişkilerde araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olup, ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
5 Bütünleşik pazarlama iletişimi çerçevesinde halkla ilişkilerin ve tanıtımın önemini ve rolünü bilir.
6 Halkla ilişkilerde kriz yönetimi, risk yönetimi, imaj ve itibar yönetimi konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
7 Stratejik iletişim yönetimine ilişkin medya planlaması ve teknikleri, sponsorluk ve kurumsal sosyal sorumluluk konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
8 Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, rapor yazma, yazılı raporları anlama ve etkin sunum yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
9 Siyasal iletişim ve lobicilik; uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi ile ilgili bilgiye sahiptir.
10 Halkla ilişkiler ve tanıtım alanında kampanya, proje yönetimi ve etkinlik yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
11 Alanı ile ilgili uygulamaları, yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yorumlar ve alanına özgü araştırma, planlama, ürün geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.
12 Mesleği ile ilgili yenilikleri takip ederek, bu doğrultuda yaratıcı içerikler oluşturma ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13 Halkla ilişkiler alanıyla ilgili uluslararası, ulusal mevzuat, mesleki örgütlenmeler ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibi olur ve çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olur.
14 İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal ve siyasal politikalarını ve gündemini yakından izleyip sürdürülebilirlik çerçevesinde değerlendirme yetkinliğine sahip olarak alanıyla ilgili mesleki çalışmaların sürdürülebilir kalkınma hedefleri, kamu yararı kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkilerine, hukuksal sonuçlarına duyarlı olur.
15 Medya mensuplarıyla ilişki yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
16 Medya okuryazarlığı konusunda bilinçlidir ve farklı medya içeriklerini ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
17 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları halkla ilişkiler araçlarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir.
18 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur.
19 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
20 Girişimcilik ve iş geliştirme konularında bilgi ve beceri ye sahip olur.
21 Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
22 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibi olur.
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 2 5 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     90
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Abdurrahman Şahin, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Anı Yayınları, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar Eleştirel Medya Okuryazarlığı(Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar), Mutlu Binark, Mine Gencel Bek, Kalkedon yayıncılık, 2. Basım, 2010, İstanbul.

Ders İle İlgili Dosyalar