Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLETİŞİM KURAMLARI Birinci Düzey HİT 102 Zorunlu 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MAHMUT AKGÜL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Mahmut AKGÜL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze anlatım
Dersin Amacı Kitle iletişim kuramlarına dair genel bilgiye sahip olunması
Dersin Tanımı Ana akım ve Eleştirel Kuramların anlatıldığı ders.

Dersin İçeriği
1 Anaakım yaklaşımlar,Lasswel''in İletişim Modeli, Braddock''tan Katkı
2 Shannon ve Weaver Modeli, Westley ve MacLean Modeli
3 Osgood ve Schramm''in Dairesel modeli, Dance''ın Sarmal Modeli, Gerbner''in İletişim Modeli
4 Osgood ve Schramm''in Dairesel modeli, Dance''ın Sarmal Modeli, Gerbner''in Genel İletişim Modeli
5 Riley&Riley Modeli, İletişime Teknolojik Yaklaşımlar Harold Innis Yaklaşımı, McLuhan Yaklaşımı
6 Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı, Kültürel Göstergeler ve Ekme Kuramı
7 Gündem Belirleme Kuramı, Suskunluk Sarmalı Kuramı
8 Eşik Bekçiliği Modeli, Bilgi Eksikliği Hipotezi
9 Bağımlılık Kuramı, Yeniliklerin Yayılması Kuramı
10 Eleştirel Yaklaşımlar, Frankfurt Okulu
11 Andonio Gramschi ve Hegemonya, Althusser ve Devletin İdeolojik Aygıtları
12 Yapısalcı Dilbilim ve Göstergebilim, İngiliz Kültürel Çalışmalar Okulu
13 İletişim ve Kültürün Ekonomi Politiği, Dallas Smythe: Reklamlar ve İzleyice Emtiyasının Üretimi
14 Herman ve Chomsky: Haber Medyasının Ekonomi Politiği, Avrupa Ekonomi Politik Geleneği
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İletişim kuramlarını hazırlayan sosyal, ekonomik ve politik süreçler hakkında kavrayış kazanmak
2 İletişim Kuramları hakkında detaylı bir kavrayış kazanmak
3 İletişim Kutamlarına Yönelik gerçekleştirilen araştırma faaliyetleri hakkında bilgi edinmek
4 Kullanımlar doyumlar yaklaşımı, kültürel göstergeler ve ekme kuramı konuları hakkında bilgi sahibi olmak.
5 Gündem belirleme ve suskunluk sarmalı kuramı konularında bilgi sahibi olmak
6 Anaakım - eleştirel akım ve farkları konularında bilgi sahibi olmak
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim ve halkla ilişkiler ve tanıtım alanı ile ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olarak bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilme becerisine sahip olur.
2 Halkla ilişkiler kuram ve modellerini ve alanı ile ilgili tarihsel gelişim sürecini bilir.
3 Yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış hakkında bilgi sahibidir.
4 Halkla ilişkilerde araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olup, ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
5 Bütünleşik pazarlama iletişimi çerçevesinde halkla ilişkilerin ve tanıtımın önemini ve rolünü bilir.
6 Halkla ilişkilerde kriz yönetimi, risk yönetimi, imaj ve itibar yönetimi konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
7 Stratejik iletişim yönetimine ilişkin medya planlaması ve teknikleri, sponsorluk ve kurumsal sosyal sorumluluk konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
8 Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, rapor yazma, yazılı raporları anlama ve etkin sunum yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
9 Siyasal iletişim ve lobicilik; uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi ile ilgili bilgiye sahiptir.
10 Halkla ilişkiler ve tanıtım alanında kampanya, proje yönetimi ve etkinlik yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
11 Alanı ile ilgili uygulamaları, yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yorumlar ve alanına özgü araştırma, planlama, ürün geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.
12 Mesleği ile ilgili yenilikleri takip ederek, bu doğrultuda yaratıcı içerikler oluşturma ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13 Halkla ilişkiler alanıyla ilgili uluslararası, ulusal mevzuat, mesleki örgütlenmeler ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibi olur ve çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olur.
14 İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal ve siyasal politikalarını ve gündemini yakından izleyip sürdürülebilirlik çerçevesinde değerlendirme yetkinliğine sahip olarak alanıyla ilgili mesleki çalışmaların sürdürülebilir kalkınma hedefleri, kamu yararı kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkilerine, hukuksal sonuçlarına duyarlı olur.
15 Medya mensuplarıyla ilişki yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
16 Medya okuryazarlığı konusunda bilinçlidir ve farklı medya içeriklerini ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
17 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları halkla ilişkiler araçlarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir.
18 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur.
19 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
20 Girişimcilik ve iş geliştirme konularında bilgi ve beceri ye sahip olur.
21 Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
22 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibi olur.
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 3 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 10 50
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 18 18
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     125
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Levent Yaylagül, Kitle İletişim Kuramları
Yardımcı Kaynaklar Nazife Güngör, İletişim Kuramları, Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları

Ders İle İlgili Dosyalar