Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KOMBINATORYAL OPTIMIZASYONA GİRİŞ Üçüncü Düzey ENM 492 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri ENM 311 YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI I (Dersten en az devamdan muaf olmak gerekir)
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. BANU SOYLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Sınıfta eğitim-öğretim
Dersin Amacı Bu dersin amacı kombinatoryal optimizasyon problemleri, bu problemler için geliştirilmiş algoritmalar ve sayma metotları konusunda temel oluşturmaktır. Problem yapısı ve zorluk derecesi analizi konuları ele alınacaktır. Bazı klasik kombinatoryal problemler (kutu paketleme, eşleştirme, atama, şebeke akış, gezgin satıcı ve yerleşim) ve bu problemlerin temel teorileri analiz edilecektir.
Dersin Tanımı Bu derste kombinatoryal optimizasyon problemlerinin özellikleri ve çeşitli türleri incelenecktir. Dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin yöneylem araştırması ve ilişkili konularda yayımlanmış araştırma çalışmalarını ve temel düzeyde araştırma makaleleri okuyup, kavrayabilme becerilerinin gelişmesi beklenmektedir. Ayrıca gerçek hayat problemlerini modelleyebilmeli ve geliştirilen modeli çözebilmek için kullanılacak yöntem(ler)i önerebilmelidir.

Dersin İçeriği
1 Kombinatoryal analize giriş.
2 Genel sayma metotları.
3 Üretici fonksiyonlar.
4 Tamsayılı ve 0-1 değişkenli problemlerin modellenmesi.
5 Kombinatoryal Optimizasyon Problemleri (kutu paketleme, sırt çantası).
6 Kombinatoryal Optimizasyon Problemleri (Eşleme problemi).
7 Kombinatoryal Optimizasyon Problemleri (Gezgin satıcı problemi).
8 Vize Sınavı
9 Bu problemler için optimizasyon ve gevşetme teknikleri .
10 Problem parçalama metotları.
11 Kolay çözülebilen problemler.
12 Sınırlama metotları.
13 Zorluk derecesi analizi.
14 Problem indirgeme.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin yöneylem araştırması ve ilişkili konularda yayımlanmış araştırma çalışmalarını ve temel düzeyde araştırma makaleleri okuyup, kavrayabilme becerilerinin gelişmesi beklenmektedir. Ayrıca gerçek hayat problemlerini modelleyebilmeli ve geliştirilen modeli çözebilmek için kullanılacak yöntem(ler)i önerebilmelidir.
2 -
3 -
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 11 1 11
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 3 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1) L.A. Wolsey (1998) Integer Programming. John Willey & Sons. . 2) M.S. Bazaraa, J.J. Jarvis and H.D. Sherali (1990) Linear Programming and Network Flows. John Willey & Sons.
Yardımcı Kaynaklar S.G. Nash and A. Soffer (1996) Linear and Nonlinear Programming. McGraw-Hill.

Ders İle İlgili Dosyalar