|
1 |
. Giriş. Dünyanın çeşitli dilleri. Tahmini dil sayısı. Çerkes dilinin Kafkas dil ailesindeki yeri.
2. Dilbilimin bölümleri (dalları). Dilbilim dallarının sınıflandırılması yöntemleri. Genel ve özel dilbilim. Tarihsel (diachronic) ve tanımlayıcı (synchronic) dilbilim.
|
|
2 |
3. Dilin işlevleri. Dilin ana işlevleri olarak iletişimsel ve bilişsel (epistemolojik). Özel fonksiyonlar: temas sabitleme, temyiz, duygusal, gönüllü, estetik, metalanguage, kümülatif, vb.
4. Dil ve düşünme. Dil ve düşünce ilişkisine kutupsal bakış açıları. Düşünme türleri. Destek dil sözel-mantıksal düşünme. Konuşma türleri. Dil özellikleri ve konuşma özellikleri.
|
|
3 |
5. Bir işaret sistemi olarak dil. Bir işaret kavramı. İmzala ve imzala. İşaretin özellikleri. Dilsel işaretin özellikleri. Bir işaret sistemi olarak dilin özellikleri. Dil ve Sembol.
6. Dilin yapısı. Dil düzeyinde organizasyon. Dil seviyeleri. Dil Birimleri. Sosyal, biyolojik ve zihinsel-psikolojik bir fenomen olarak dil.
|
|
4 |
7. Genel fonetik ve fonolojinin temelleri. Fonetiğin konusu ve görevleri. Fonetik ve fonolojinin korelasyonu. Basit bir vokalizm sistemi ve karmaşık bir ünsüz sistemi, Abhaz-Adige dillerinin fonetiğinin ana özelliğidir.
8. Ünlülerin sınıflandırılması ilkeleri. Satır, yükselme, kayıp, boylam, nazalizasyon, artikülasyonun bütünlüğü. Diphthongs türleri.
|
|
5 |
9. Ünsüzlerin sınıflandırılması ilkeleri. Temel ve ek artikülasyon. Çerkes vokalizminin özellikleri.
10. Genel fonolojinin temelleri. Fonem kavramı. Fonem fonksiyonu. Fonemlerin değiştirilmesi. Sistematik fonemler.
|
|
6 |
11. Hece kavramı. Hece teorileri: ekspiratuar teori, kas gerginliği teorisi, sonorite teorisi, hece türleri.
12. Genel sözlükbilimin temelleri. Dilin kelime bilgisi ve bir bilim olarak sözlükbilim kavramı. Sözlükbilim genel ve özel, tanımlayıcı ve tarihseldir.
|
|
7 |
13. Bir kelimeyi tanımlama sorunu. Dilin temel birimi olarak kelime. Kelimenin işaretleri (semantik, tam form, fonetik unicom, kısmi atıf, sözdizimsel işlev).
14. Semantik Üçgen. Kelimelerin konu korelasyonu. Kelime ve kavram. Kavram türleri. Kavramın bileşimi. Kelimenin anlamı. Çok anlamlılık ve homonymy.
|
|
8 |
Ara Sınav
|
|
9 |
15. Etimoloji ve ilkeleri. Etimolojik rekonstrüksiyon kavramı. Etimolojik çalışmada tarihsel faktörlerin muhasebeleştirilmesi. Kelimenin iç formu.
16. Sözlükbilim ve ilkeleri. Sözlüklerin türleri.
|
|
10 |
17. Phraseology ve phraseological birimlerin ana türleri (füzyon, kombinasyon, birlik, ifade). Phraseological birimlerin üslup özelliği. Deyimler (Atasözleri ve Atasözleri) ve phraseologisms ile ilişkileri.
18. Dil sistemindeki kelime. Dilin kelime dağarcığının yapısı. Kelimelerin anlamları, dil sistemi içinde kelimeler faydacı gruplar: hyper-hyponymic, eş anlamlı ve antonymic ilişkiler.
|
|
11 |
19. Genel Dilbilgisinin temelleri. Dilbilgisi bölümleri. Dilbilgisel anlamlar, formlar, kategoriler. Dilbilgisel anlamları ifade etme yolları.
20. Kelime oluşumu. Kelime oluşumu birimleri: üretim ve türev temel ve ek, türev anlam, model ve tür.
|
|
12 |
21. Genel morfoloji ve sözdiziminin temelleri. Dilbilimin bir bölümü olarak morfoloji, konusu. İsimlerin ve fiillerin zayıf farklılaşması, Abhaz-Adige dillerinin morfolojisinin bir özelliğidir. Abhaz-Adyg dillerinin isimlerinin ve fiillerinin sözcüksel ve dilbilgisel kategorileri.
22. Dilbilimin bir bölümü olarak sözdizimi ve konusu. Sözdiziminin bölümleri. Sözcük kombinasyonundaki kelimelerin dilbilgisel bağlantısının biçimsel araçları (sonların dilbilgisel tutarlılığı, tonlama, kelime sırası).
|
|
13 |
23. Cümlenin sözdizimi. Cümle, sözdiziminin temel birimidir. Abhaz-Adige dillerinde işlevsel cümle türleri.
24. Metin kavramı. Metin, bölünmesi, bileşenleri. Metin kategorileri. Mektubun kökeni ve alfabelerin evrimi. Dilbilimin bir bölümü olarak yazım.
|
|
14 |
25. Dilsel tipolojinin temelleri. Dillerin tipolojisi. Dillerin gerçek Sınıflandırması, eksiklikleri. Dillerin tipolojik Sınıflandırması.
26. Dil ve toplum. Dil gelişiminin ana aşamaları. Dilin tarihsel gelişiminin ana süreçleri (yakınsama ve sapma). Dil durumu kavramı.
|
|
15 |
Final sınavı
|
|
16 |
|
|
17 |
|
|
18 |
|
|
19 |
|
|
20 |
|