Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
PROSES KONTROL VE ENSTRÜMENTASYON İkinci Düzey MEM 520 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Herhangi bir ön koşul yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MEMDUH SUVEREN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. KENAN DANIŞMAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Sınıfta yüz yüze anlatım
Dersin Amacı Ölçme ve kontrol sistemlerinde proses kontrol tekniklerinin öğrenilmesi ve cihazlarının tanınması, sistem tasarımı ve uygulaması
Dersin Tanımı Proses kontrola giriş, analog ve sayısal işaret değerlendirme, işaret dönüştürücüler (termal, mekaniksel ve optik), kontrol elemanları, kontrolör prensipleri, sayısal ve analog kontrolörler, endüstriyel uygulamalar.

Dersin İçeriği
1 Giriş (3 saat)
2 Analog işaret değerlendirme
3 Digital işaret değerlendirme
4 Termal Dönüştürücüler
5 Mekanik Dönüştürücüler
6 Optik Dönüştürücüler
7 Final Kontrol - Actuators & Kontrol Elemanları
8 Vize
9 Ayrık Durum Proses Kontrol
10 Ayrık Durum Proses Kontrol
11 Kontrolör Prensipleri
12 Kontrolör Prensipleri
13 Analog ve sayısal Kontrolörler
14 Analog ve sayısal Kontrolörler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Proses kontrolda açık ve kapalı çevrim kontrol kavramlarının anlaşılması
2 İşaret dönüştürücüleri ve bunların kontrol sistem tasarımında kullanılmasının öğrenilmesi.
3 Kontrolcü çeşitleri ve yapılarının kavranması ve bunların proses kontrolde kullanılması
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mekatronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
2 Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
3 Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
4 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
6 Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
7 Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 1 14 14
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 3 9
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 4 4
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 3 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 3 42
Toplam iş yükü     187
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kilian C., Moden Control Technology,3E, Thomson Delmar Learning, 2006.
Yardımcı Kaynaklar Jhonson, C. D., Process Control and Instrumentation Technology, 3E, Wiley, 1988

Ders İle İlgili Dosyalar