Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BEYAN İLMİ Üçüncü Düzey ADB 634 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Arapça-Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. YÜKSEL ÇELİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARAŞ. GÖR. SÜHEYLA HALE BAYIRBAŞ,ARŞ. GÖR. AYŞENUR ÖĞÜT
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Arap dili belagat (retoric) ilminin bir dalı olan Beyan ilmi (eleguence)konusunda daha üst düzeyde bilgi sahibi olmak
Dersin Tanımı Arap dili belagat (retoric) ilminin dallarından biri olan Beyan ilmi (eleguence)üzerinde durur

Dersin İçeriği
1 Beyan ilmi, konusu, amacı ve bölümleri
2 Teşbih
3 Teşbihin unsurları
4 Teşbihin kısımları
5 Teşbihin amaçları
6 Hakikat ve Mecaz
7 Mecaz-ı lugavi
8 İstiare
9 İstiarenin unsurları
10 İstiarenin kısımları
11 İstiare-i tasrihiyye ve İstiare-i mekniyye
12 İstiare-i aslıyye ve İstiare-i tebeiyye
13 İstiare-i muraşşaha ve İstiare-i mücerrede
14 İstiare-i mutlaka
15 İstiare-i temsiliyye
16 Mecaz-ı Mürsel ve alakaları
17 Mecaz-ı akli
18 Kinaye ve kısımları
19 et-Telvih ve er-Remz
20 el-İma (el-İşara) ve et-Tariz

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi alan bir öğrenci genel hatlarıyla öğrendiği belagat ilminin bir dalı olan meani ilminin inceliklerini öğrenir.
2 Arapça konuşurken muhatabın durumunu göz önünde bulundurarak nasıl hitap edeceğini öğrenir.
3 Belagat ilminde cümle yapılarının çeşitlerini öğrenir.
4 Özgün bir belagat metnini doğru okuma ve anlamayı öğrenir.
5 Fesahat ın ne anlama geldiğini ve bu ilmin amaçlarını öğrenir.
6 Belağat ın ne anlama geldiğini ve bu ilmin hedeflerini öğrenir.
7 Beyan ilmini ve alt disiplinlerini öğrenir; nerede ve nasıl konuşması gerektiğini bilir.
8 Zihnindeki bir anlamı muhatabına doğru bir şekilde nasıl aktaracağını bilir.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı el-Belağatu''''l-Vadıha, Ali el-Carim, Mustafa Emin
Yardımcı Kaynaklar Cevahiru''''l-Belağa fi''''l-Meani ve''''l-Beyan ve''''l-Bedi, Ahmet b. İbrahim el-Haşimi

Ders İle İlgili Dosyalar