Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SİSTEM MÜHENDİSLİĞİ Birinci Düzey ENM 451 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ADEM GÖLEÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YARD. DOÇ. DR. ERCAN ŞENYİĞİT
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze sınıf dersleri
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere, sistem mühendisliği metodoljisini tanıtmak ve bu metodolojinin karmaşık sistem tasarımında nasıl uygulanacağını öğretmektir.
Dersin Tanımı Yaklaşım, sistem düşüncesi ve sağlam sistem mühendisliği prensipleri üzerine kurulmuştur. Derste değişik yaşam döngüsü modelleri ve tasarım için modelleme-analiz özellikle vurgulanmaktadır; ayrıca, imalat ve proses endüstrileri, servis sistemleri, bilişim sistemleri ve savunma sistemlerinden seçilmiş olay çalışmaları da incelenmektedir. Model-bazlı sistem mühendisliği yaklaşımının etkinliğini göstermek amacıyla da bilgisayar destekli yazılım olan CORE programı öğrencilere tanıtılmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Sistem mühendisliğine giriş
2 Sistem mühendisliği süreci
3 İhtiyaçların analiz edilmesi
4 Fonksiyonel analiz ve tahsis
5 Tasarım sentezi
6 Doğrulama ve onaySistem mühendisliği süreci çıktıları
7 İş analizi ve konfigürasyon yönetimi
8 Yıliçi Sınavı
9 Teknik kontrol
10 Bilgisayar destekli sistem mühendisliği araçları
11 Modelleme ve simülasyon
12 Ekip içi anlaşmazlıkların ve problemlerin minimize edilmesi ve çözülmesi
13 Risk yönetemi
14 İmalat, servis, bilişim ve savunma sistemlerinden örnek vaka çalışmaları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sistem mühendisliği disiplinini özümseyerek mezun oldukları için ana prensip ve süreçler çerçevesinde etkin sistem tasarımı yapabilirler
2 Müşteri ihtiyaçlarını belirleyebilirler ve bu ihtiyaçlarla bunları karşılamak için üretilen çözümleri birbirinden ayırt edebilirler
3 Müşteri gereksinimlerini tasarım spesifikasyonlarına dönüştürebilirler
4 Sistem yaşam döngüsü boyunca güvenilebilir, desteklenebilir ve bakım-onarımı yapılabilirler
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 1 4 4
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     85
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 2 20
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Law, A.M., Kelton, W.D. (2000). Simulation Modeling and Analysis, 3rd Ed. McGraw Hill.
Yardımcı Kaynaklar 1. Erkut, H. (1992). Yönetimde Simülasyon Yaklaşımı. Bayrak Yayıncılık ve Matbaacılık San. Ve Tic. Ltd. Şti. 2. Kelton, W.D., Sadowski, R.P., Sadowski, D.A. (1998). Simulation with ARENA. McGraw Hill. 3. Banks, J., Carson, J. S., Nelson, B. L., and Nicol, D. M. (2001). Discrete Event System Simulation, 3rd edition. Prentice Hall. 4. Pegden, C.D., Shannon, R.E., Sadowski, R.P. (1995). Introduction to Simulation Using SIMAN, 2nd Ed. McGraw Hill. 5. Halaç, O. (1998). İşletmelerde Simülasyon Teknikleri, 3. Baskı. Alfa Basım Yayım Dağıtım.

Ders İle İlgili Dosyalar