Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
AMETALLER KİMYASI İkinci Düzey KİM 528 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul yok,
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof.Dr.Nilgün Özpozan
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze anlatım.
Dersin Amacı Periyodik tabloda bulunan; H, O, N, S, Se, Te, N, P ve halojenler gibi elementlere ait bilgi vermek.
Dersin Tanımı o- ve p-H2, Hidrjen Köprüsü Bağı, Döteryumlu Çözücüler, Atomik Titrasyon, Ozon Oluşumu, (-2)'nin dışındaki Oksijen Bileşikleri,d-Orbital Genişlemesi,SF6 bileşiği bilinyorda neden H6S yuk, (+) yüklü kalkojen iyonları,Sülfat asitinin sentez ve Özellikleri,Fluorlu bileşikler neden diğer halojenlerden farklılık gösterir? Difluor karben ve reaksiyonları, Amonyak, Hidrazin ve Nitrat Asiti, Posforoksitler ve Fosforhalojenürler.

Dersin İçeriği
1 H) Elementi Bir Metal Olmadığı Halde, Periyodik Tabloda Neden I-A Grubunda Bulunur? Ağır ve Hafif Hidrojen, o- ve p-Hidrojen Nedir? Döteryum İzotopunun Önemi ve Döteryumlu Çözücüler. Hidrojen Köprüsü Bağı (HKB)ve Çeşitleri, Proton İletkenliği.
2 Suya Benzer Çözücüler, Oksonyum Tuzları ve Super Asitler, İyonik, Kovalent ve Metalik Hidrürler. Psudo Halojen Nedir?
3 VB- ve MO-Teorisine Göre Oksijenin Yapısı, Triplet ve Singlet Oksijen Nedir? Atomik Titrasyon Nedir? Atmosferde Ozon Oluşumu ve Ozonun Endüstriyel Üretimi.
4 Peroksitler, Hiperoksitler ve Dioksijenil Bileşikleri, Oksijen-Oksijen Bağı İçeren Taneciklerin Bağ Özellikleri ve Bunun MO-Teorisi İle İzahı, Oksijen-Fluor Bileşikleri.
5 Kükürt Oksitler ve Sülfrik Asit, Sülfrik Asitin Elde Edilişi ve Su Çekme Özelliği, Oleum.
6 Pozitif Kalkojen İyonları, Hidrojen Kalkojenürler, Polisülfonlar ve Klorsülfonlar, Kinetik Engelli Reaksiyonlar,
7 Oksijenin Gruptaki Diğer Elementlerden Farklı Özellik Göstermesinin Nedenleri, d-Orbital Katılım Teorisi, Taç-Kükürt,
8 Neden Fluor, Sadece Elektroliz Yöntemi İle Elde Edilir? Frigenler, İntramoleküler Koordinatif Bağ, 19-F-NMR,
9 ARA SINAV
10 NaCl'ün Sulu ve Susuz Ortamda Elektrolizi, Hidrojen Halojenürler, HF-Asitinin Camı Aşındırması, Poli-Halojenür İyonları ve Bunların Oluşumunda Sert-Yumuşak Asit-Baz Özelliğinin Önemi, Bazı Polihalojenür İyonları.
11 İnterhalojen Bileşikleri ve Yapıları, Halojenlerin Oksijenli Asitleri, En Kuvvetli Anorganik Asit. Pseudohalojenler.
12 Kompleks Ligandı Olarak Azot, Azotla "İzoelektronik" olan moleküller, Amonyak, Hidrazin ve Nitrat Asiti. Amonyağın Kendi Kendine Dissosiyasyonu, NH3 ve NF3 bileşiklerinin Dipolmomentlerinin Karşılaştırılması.
13 Beyaz, Siyah, Kırmızı ve Kahverengifosfor, PX3 bileşiklerinin Ligand Olabilme Özelliği, Fosfor-Tri ve Penta Halojenürler. Azot Sadece Tri-Halojenür Yapabildiği Halde Fosfor Neden Hem Tr- Hem de Penta-Halojenür Yapabilmektedir?
14 Fosfor Oksitler ve Fosforun Asitleri, Neden P2O5 Maddesi en Kuvvetli su Çekici-Tutucu Maddedir?
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hidrojen, Oksijen, Kalkojenler ve Halojenler Hakkında Detaylı Bilgi Edinmek.
2 Laboratuvarda Kunnalılan Bir Kısım Kimyasallar Hakkında Daha Detaylı Bilgi Sahibi Olmak.
3 Çevrede Karşılaşılan Bir Kısım Maddeler Hakkında Yeni Bilgiler Öğrenmek.
4 Yeni Bir Titrasyon Çeşidi Öğrenmeleri "Atomik Titrayon".
5 Laboratuvarda Kullandığı Bir Kısım Maddelerin Özelliklerini Kendi Kendilerine Yorumlayabilmeleri.
6 VI-A ve VII-Grubu Elementlerinin Grup Halinde Sistematik Anlatılması.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
2 İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
3 Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
4 Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
5 Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
6 Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
7 Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
8 Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
9 Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 10 1 10
Sunum / Seminer hazırlama 5 1 5
Kısa sınavlar 5 1 5
Ara sınavlara hazırlık 10 2 20
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 5 2 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 13 3 39
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 13 3 39
Toplam iş yükü     193
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Chemie der Nichtmetalle, Ralf Steudel, Walter de Gruyter, Berlin (1974)
Yardımcı Kaynaklar Ametaller Kimyası, Ders Notu, Prof.Dr.Tevfik Rıza KÖK

Ders İle İlgili Dosyalar