Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ I Birinci Düzey İSG 101 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SEDA ARIK HATİPOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Video ve animasyonlar eşliğinde çoğunlukla yüzyüze eğitim şeklinde ve gerektiğinde uzaktan eğitim şekline dönüştürülebilecek yöntemler uygulanacaktır.
Dersin Amacı Dersin ana amacı; İş sağlığı ve güvenliği kavramlarını tanıyan, yasal yükümlülüklerinin farkında, stajda ve ilerde iş hayatında hem kendi hem de iş arkadaşlarının sağlık ve güvenliği için kuralları bilen ve uygulayan, güvenlik kültürü bilincine sahip, sağlıklı ve güvenli bir iş ortamı oluşturulmasına ve bu ormın geliştirilerek sürdürülmesine katkı sağlayacak bilinç düzeyine sahip insan gücü yetiştirmk.
Dersin Tanımı İş sağlığı ve güvenliği kavramı, iş sağlığı ve güvenliğine bütünsel yaklaşım; iş yerinde risk önleme kültürü; güvenlik kültürünün önemi ve günlük yaşamdaki yeri; güvenlik kültürünün oluşturulması ve devamlılığının sağlanması; iş sağlığı ve güvenliğinin temel prensipleri; iş sağlığı ve güvenliğinin işletme yönetimindeki yeri, sağlıklı ve güvenli iş hayatı, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili uluslararası sözleşmeler ve ulusal hukuk kuralları ve ilgili yönetmelikler, 6331 sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanunu ve ikincil mevzuat hükümleri çerçevesinde işverenin görev ve sorumlulukları, iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi hak, görev ve sorumlulukları, iş sağlığı ve güvenliği denetimi ve idari yaptırımlar gibi konular hakkında bilgi ve beceri sağlayan bir derstir.

Dersin İçeriği
1 İş Sağlığı ve Güvenliğinin Tarihsel Gelişimi, İş Sağlığı ve Güvenli ile ilgili temel kavramlar,
2 İSG’nin Amacı ve Önemi, Türkiye''''de İş Sağlığı ve Güvenliğine Genel Bakış
3 İş Kazaları, Meslek Hastalıkları, İş Kazalarına karşı Alınacak önlemler, iş kazaları ve meslek hastalıklarından kaynaklanan maliyetler
4 Ulusal Kanunlarda İş Sağlığı ve Güvenliği, Ulusal ve Uluslararası Örgütler ve Sözleşmeler, İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri
5 Risk Yönetimi ve Değerlendirmesi
6 Kimyasal Madde ve Tehlikeler, Tehlikeli Maddelerin Tanımı ve Sınıflandırılması
7 Radyoaktif Maddeler, Aşındırıcı Maddeler, Diğer Tehlikeli Maddeler ,
8 Ergonominin Tanımı, Önemi, İş Güvenliği ile Arasındaki İlişki
9 Meslek Hastalıkları ve İşçi Sağlığı, Hastalıkları Oluşturan Fiziksel, Kimyasal ve Biyolojik Faktörler
10 Gürültü ve Titreşimin Sağlık Üzerine Etkileri, İşyerinde Gürültü Haritalarının Düzenlenmesi,
11 Psikososyal Risk Faktörleri ve Risk Unsurları, İşyerinde Sağlığı Etkileyebilecek Psikososyal Risk Faktörleri
12 İSG Uzmanı ve İşyeri Hekiminin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
13 İSG Kurulları, Oluşumu, Görev, Yetki ve Sorumlulukları
14 İşçi Temsilcileri Görev, Yetki ve Sorumlulukları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İş sağlığı ve güvenliğindeki temel kavramları bilir ve iş sağlığı ve güvenliği süreçlerinin yararlarına inanır.
2 İş kazaları ve meslek hastalıkları ile ilgili nasıl bir yol izleneceğini bilir.
3 İSG mevzuatını ve uygulama şekillerini öğrenir.
4 İSG süreçlerinde yer alan kişilerin görev ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olur.
5 Fiziksel, kimyasal, biyolojik ve psikososyal tehlikelerden kaynaklı riskleri tanımlayabilir
6 Ergonomik iş prosedürleri hakkında bilgi sahibidir.
7 Gürültü ve Titreşimin Sağlık Üzerine Etkileri kavrar.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alanında bilimsel araştırma yapabilir.
3 Bu alanın öğretimine yönelik strateji, yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
4 Öğretim süreci içinde ve dışında etkili iletişim becerilerine sahip olur.
5 Din ve değerlerle ilgili temel kavramları tanır.
6 Kuran ve Hz. Muhammed in söz ve öğretileri ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
7 Dinler ve dini akımlar hakkında bilgi sahibi olur.
8 Günümüz inanç problemleri ve güncel dini konular hakkında bilgi sahibi olur.
9 Eğitim ve öğretim vereceği yaş grubuna ait gelişimsel ve ruhsal bilgi donanımına sahip olur.
10 Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme uygulamaları yapabilir.
11 Bilgi ve iletişim teknolojilerini teknik ve pedagojik olarak kullanabilme becerisine sahip olur.
12 Türk eğitim tarihi ve sisteminin yapısı, tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
13 Türk islam sanatları, edebiyatı ve musikisi hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
14 Topluma hizmet bilinci ile görev misyonunu yerine getirme becerisine sahip olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 1 5
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     54
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İş Sağlığı ve Güvenliği Ders Notları
Yardımcı Kaynaklar OSHA Field Safety and Health Manual,https://www.osha.gov/OshDoc/Directive_pdf/ADM_04-00-001.pdf

Ders İle İlgili Dosyalar